-
Rapport – Lago di Resia
Var 3 dagar i Lago di Resia (Passo di Resia – Reschen Pass) på Italiensk-Österrikisk gräns.
När jag kom fram i strålande sol fredag em. var det ett 20 tal kitare ute på sjön i 6ms. Trodde jag skulle ha tur att hitta launch hjälp.
Vidade sig att det var tyska mästerskapet hela helgen!
Sjön är 8 x 2km och ligger precis vid en pass- det blir en vind som blåser 5-7ms nästan dygnet runt- det blåser längs sjön. 30cm hård pack på snön, men det var plusgrader i luften och det blev lite mjuk på em.
Finns 2 spots. längs uppe vid Resia- jag gick 5 min från hotellet när och riggade på isen- Bara ett par killar där- en rolig sluttande backe (sjokant) man kunde surfa uppe och nere på. Körde en timme session fredag em och var helt cooked i benen-
(Tips jag fick som stämmer: kör med duckstans- 20 grader. Min directional bräda var jobbig att kanta och kör baklänges. Brädan har så mycket sidoskärning att när man kantar åker brädan uppvind- måste sladda mycket för att inte ta höjd. För att sladda man måste släppa kanten som stressar vadorna- speciellt om highbacksen är inte tillbakalutade. )
Dag 2 jag provade backorna och blev uttråkad. Åkte 4 km från Resia till Curon- som var kite tävlings center- det var 60 kites i luften och minst 60 till på snön. Plats för alla- Allt var ordnat- en plogad gångväg längs sjön var gränsen för launch och åk zoner. Vinden var lite jämnare och snön lite mjukare- körde lite toeside och hoppade en del- läskig att veta att isen är hård som asfalt…
Söndag satsade hela dagen på kite i Curon- men vinden var bättre uppe i Resia- Vinden flyllde på vid 1130 tiden men hade blåst hela morgonen i Resia. Körde lite hårdare och testade fullt ös hopp och speed- var faktisk roligare o roligare. Vinden blev helt galet sedan- skiftade 90 grader och gick från noll till 10ms. Många kites blev trasslade- jag hann in…
Min slutsats från detta premier är att detta är ett bra ställa att lära sig snökita. Kan även erkänna att det kan vara en smart ide att prova på kite för första gången i sådana förhållande med en liten kite. Det var båda kidz och mammor ute på små foils och skidor- samtidig var det killar på 12-14m2 tubes som gjorde kiteloop-handlepasses 6m ovanför hårdpacken…
Redan efter 3-4 sessions ville jag har lite terräng och kullar att leka på. På en snötäckt sjö är det lite tråkig.
Nu är jag redo att lura familjen upp till Sälen för lite långskidor och mys nästa år….;)
T
Logga in för att svara.