Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Rapport – Lago di Resia

• Rapport – Lago di Resia

Publicerad av tomw på 12 februari, 2008 vid 19:42

Var 3 dagar i Lago di Resia (Passo di Resia – Reschen Pass) på Italiensk-Österrikisk gräns.

När jag kom fram i strålande sol fredag em. var det ett 20 tal kitare ute på sjön i 6ms. Trodde jag skulle ha tur att hitta launch hjälp.

Vidade sig att det var tyska mästerskapet hela helgen!

Sjön är 8 x 2km och ligger precis vid en pass- det blir en vind som blåser 5-7ms nästan dygnet runt- det blåser längs sjön. 30cm hård pack på snön, men det var plusgrader i luften och det blev lite mjuk på em.

Finns 2 spots. längs uppe vid Resia- jag gick 5 min från hotellet när och riggade på isen- Bara ett par killar där- en rolig sluttande backe (sjokant) man kunde surfa uppe och nere på. Körde en timme session fredag em och var helt cooked i benen-

(Tips jag fick som stämmer: kör med duckstans- 20 grader. Min directional bräda var jobbig att kanta och kör baklänges. Brädan har så mycket sidoskärning att när man kantar åker brädan uppvind- måste sladda mycket för att inte ta höjd. För att sladda man måste släppa kanten som stressar vadorna- speciellt om highbacksen är inte tillbakalutade. )

Dag 2 jag provade backorna och blev uttråkad. Åkte 4 km från Resia till Curon- som var kite tävlings center- det var 60 kites i luften och minst 60 till på snön. Plats för alla- Allt var ordnat- en plogad gångväg längs sjön var gränsen för launch och åk zoner. Vinden var lite jämnare och snön lite mjukare- körde lite toeside och hoppade en del- läskig att veta att isen är hård som asfalt…

Söndag satsade hela dagen på kite i Curon- men vinden var bättre uppe i Resia- Vinden flyllde på vid 1130 tiden men hade blåst hela morgonen i Resia. Körde lite hårdare och testade fullt ös hopp och speed- var faktisk roligare o roligare. Vinden blev helt galet sedan- skiftade 90 grader och gick från noll till 10ms. Många kites blev trasslade- jag hann in…

Min slutsats från detta premier är att detta är ett bra ställa att lära sig snökita. Kan även erkänna att det kan vara en smart ide att prova på kite för första gången i sådana förhållande med en liten kite. Det var båda kidz och mammor ute på små foils och skidor- samtidig var det killar på 12-14m2 tubes som gjorde kiteloop-handlepasses 6m ovanför hårdpacken…

Redan efter 3-4 sessions ville jag har lite terräng och kullar att leka på. På en snötäckt sjö är det lite tråkig.

Nu är jag redo att lura familjen upp till Sälen för lite långskidor och mys nästa år….;)

T

cortex svarade 16 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • milkman

Medlem
    13 februari, 2008 vid 08:42

@TomW 444429 wrote:

Redan efter 3-4 sessions ville jag har lite terräng och kullar att leka på. På en snötäckt sjö är det lite tråkig.

Nu är jag redo att lura familjen upp till Sälen för lite långskidor och mys nästa år….;)

T

Kul, välkommen till gänget.. Sälen är fin med bra snö och tillgängliggt som attan, men vill du ha teräng så åk till Ramundberget/vemdalen/funäsdalen/Storulvån etc. Det finns någon ravin å så i Sälen men mestadels av topparna där är platta – Klart, Sälen slår ju sjö när som helst men ändå.

• telekiter

Medlem
    13 februari, 2008 vid 14:49

Men va fan Tom, du utelämnade ju det viktigaste 🙂

Hur funkar dina nya Eclipse Thrusters?

/Urban.

• tomw

Medlem
    13 februari, 2008 vid 19:53

Urban,

Tog inte med min Thrusters- vill inte trasha dem på is och snö- så jag tog med min Waroo Pro 11- som fungerade kanon- som alltid.

Det var en kille på en Thruster 12a och han körde lite kiteloops osv. Den är snabb och vig i luften.

Har haft T10an ute i crazy vindar här nere, men tycker inte jag kan ge någon rättvisa feedback- det var för körig vind och jag hade inte kite trimmad rätt.

Hade T12 i bättre vindar på vatten för 1 timme och tycker så länge att kiten är mer C än SLE. Tar detta med hänsyn att det är bara en timme på den. Den har en “användbar” depower range av 100% till 40% power. Depower man mer, tappar kiten stabilitet. (WP 11 kan man depower till 10% och den fortfarande super stabil och åkbart.)

Klart att Thruster är en snabb svängd kite som oxå flyger genom luften snabbt. Den har direkt response, och det går att ha god kontroll över svängen- inte en on-off sväng känsla. Bar pressure är låg-medium- samma som WP 11, men mer konstant över hela skotlängd. Man känner var kiten är i luften bättre än WP. Hoppar lika högt och glid- men fördelen är att man kan redirekt mycket senare pga snabb respons.

Det finns lite trade-offs. Ving stabiliteten är inte lika bra som WP, och detta gör att man måste hålla kiten med 40% power. Blir mindre toppend tor jag pga detta.

Man måsta flyga denna kite mer som C kite- kanta och driva kiten till vindkanten- inte som WP, som man depower, står upp lite på brädan och kiten driver framåt.

Som sagt- bara en timme på var kite- så tar detta med en nypa salt.

• telekiter

Medlem
    13 februari, 2008 vid 21:34

Ok, ska bli intressant att höra vad du tycke efter lite mer tid på dem. Fast det första som jag tänker på är väl att waao-känslan inte är riktigt så grym som “hypen” vill påskina.

/Urban.

• cortex

Medlem
    14 februari, 2008 vid 16:15

@Milkman 444498 wrote:

Det finns någon ravin å så i Sälen men mestadels av topparna där är platta – Klart, Sälen slår ju sjö när som helst men ändå.

“Någon ravin å så”.
    Kom igen nu Jens. Sälen erbjuder allt vad man vill ha i “lekparkväg”. Du har små raviner, feta raviner och alla steg där imellan att välja på. Massor av små och stora hang att hoppa/glida utför. Dessutom kommer ju alla sliders och kickers snart upp (eftersom NM närmar sig).
    Att alltihop dessutom är lättåtkomligt direkt från liften skadar ju inte heller.

Vill man ut och åka 10 mil åt ett håll över fjällvidderna och får mysrys av tanken på att bo i bivack så är inte Sälen helt rätt ställe.
    Fulunabben ca 45 minuters bilfärd från Sälen ger dig däremot detta… eller samtliga platser som du listade + ungefär 100 platser till i de norra delarna av Sverige. 🙂

/Kaj(Tech)

• milkman

Medlem
    14 februari, 2008 vid 21:37

Kaj, Du är som en spratteldocka!
    (eller inte kanske, dom sprattlar ju bara när man drar i snöret)

• cortex

Medlem
    14 februari, 2008 vid 22:21

@Milkman 444798 wrote:

Kaj, Du är som en spratteldocka!
    (eller inte kanske, dom sprattlar ju bara när man drar i snöret)

Nämen, vilket orginalitet. Ta det jag skrev om dig på Kitenation och skriva det här på Surfzone istället. Ska vi börja köra “härmas” nu också?
    Shit, vår relation når ständigt nya magmaskikt. :smirk:

/Kaj(Tech)

• telekiter

Medlem
    15 februari, 2008 vid 08:13

För helvete Jens och Kaj håll inte på det där jävla dravlet om Sälen vs Storulvån hela tiden 🙁 man blir så förbannat trött på det. Hijacka tråden så där dessutom!

Grow up!

/Urban.

• milkman

Medlem
    15 februari, 2008 vid 10:47

Dra inte in mig i det här! Jag har inte “vs” nånting.
    Kaj, första inlägget var varken menat emot dig eller sälen.
    (lessen, tappade humöret. Inte rätt att hoppa på sådär så jag editerade bort de personliga)

• cortex

Medlem
    15 februari, 2008 vid 11:16

@Milkman 444879 wrote:

Dra inte in mig i det här! Jag har inte “vs” nånting. Fattar inte vad fan Kaj går på för dråg egentligen – men tydligen har han fått för sig att allt jag gör är emot honom eller sälen.

* Undrar vem som går på droger egentligen.

* Tror du har fått någonslags storhetsvansinne. I alla fall om du tror att jag bryr mig om så mycket vad just du skriver/säger.

* Jag ogillar generellt personer som försöker framföra sin egen agenda på bekostnad av andra. Detta är inte nödvändigtvis riktat mot dig Jens. Men när folk skriver ner en sak för att framhäva sig själv eller det de representerar tycker jag det är fel. Kan också påpeka att jag inte har något emot att man gör reklam för sina åsikter eller det man säljer… så länge man inte använder andras åsikter/produkter/livsstil som hävstång i negativ bemärkelse.

Kan vi lägga av med det här jävla sandlåde-tramset nu? Inser också att vi just nu står för underhållningen på forumet. Säkert kul… för andra.

BTW, jag har aldrig såvitt jag kan minnas skrivit något negativt om Storulvån eller andra snowkitespots i fjällen.

/Kaj(Tech)

• telekiter

Medlem
    15 februari, 2008 vid 12:16

Jens och Kaj – Tom har i denna tråd bara nämt att han ska åka till Sälen. Han frågade aldrig om alternativa platser. Jens svarade att promota andra, underförstått bättre platser och Kaj hakade på för att försvara och promota Sälen.

Det är ju fan alltid samma visa så fort Sälen eller Storulvån/Funäsdalen/Ramundberget nämns nämligen att ni hamnar i “dispyt” om det ena eller det andra. Kanske vi ska bjuda in Hugo “of the old days” i diskussionen också så får vi ju en komplett trio av “ranting performance masters”.

Tråden är därmed hijackad, den gällde ju från början Lago di Resia.

/Urban.

• milkman

Medlem
    15 februari, 2008 vid 13:50

Det känns tråkigt om forumen blir stängda för de som kan hjälpa folk hitta rätt. Sälen är trots allt den topp i Sverige som är minst kuperad, så åker man dit för att få kuperad teräng så finns risk för att bli besviken. Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem att tipsa om mer kuperade ställen då?

Vårt troligen största sammarbete är i år i Sälen men vi har partners i bland annat Storulvån och Vemdalen också. Vi har inga partners i Funäsdalen eller Ramundberget, som också är fina att kita på.

Jag tycker det är roligt ifall snowkiting sprider sig i HELA sverige, oavsett ifall skola finns, vår eller annans. Roligt vore också ifall de som åker upp och kitar får den upplevelse de förväntar sig tack vare utrymme för bra rekommendationer.

• cortex

Medlem
    15 februari, 2008 vid 14:11

@Milkman 444911 wrote:

Det känns tråkigt om forumen blir stängda för de som kan hjälpa folk hitta rätt. Sälen är trots allt den topp i Sverige som är minst kuperad, så åker man dit för att få kuperad teräng så finns risk för att bli besviken. Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem att tipsa om mer kuperade ställen då?

Vårt troligen största sammarbete är i år i Sälen men vi har partners i bland annat Storulvån och Vemdalen också. Vi har inga partners i Funäsdalen eller Ramundberget, som också är fina att kita på.

Jag tycker det är roligt ifall snowkiting sprider sig i HELA sverige, oavsett ifall skola finns, vår eller annans. Roligt vore också ifall de som åker upp och kitar får den upplevelse de förväntar sig tack vare utrymme för bra rekommendationer.

Woohoooo!!!! *BINGO*

http://www.youtube.com/watch?v=lwVfO2pVwbo

/Kaj(Tech)

• nic

Medlem
    15 februari, 2008 vid 17:10
    Cortex;444914 wrote:
    Woohoooo!!!! *BINGO*

http://www.youtube.com/watch?v=lwVfO2pVwbo

/Kaj(Tech)

Du behöver en personlig assistent som säger till dig att chilla med jämna mellanrum.

nic

• cortex

Medlem
    15 februari, 2008 vid 19:49

@nic 444966 wrote:

Du behöver en personlig assistent som säger till dig att chilla med jämna mellanrum.

nic

Det var ju rätt elakt…

/Kaj(Tech)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Rapport – Lago di Resia

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.