-
Rapport, Nordic Cup, Nyborg Danmark
En otroligt fin helg har det varit i Danmark, sol varmt +26 men lite vind.
45 Danska Formula seglare dök upp + en svensk och en Tysk, Vincent Langer. Därtill var det 12 juniorer + föräldrar som dök upp för en junior tävling utanför cupen.
Juniorerna körde först lekfull freestyle i den lätta vinden och sen slalom hela eftermiddagen, de körde nog tio race och ville aldrig sluta.Formula seglarna låg på stranden och solade, efter ett tag drogs ett funrace igång men det fick avbrytas då vinden lade sig.
Den nya OS bräadan RS X var på plats och alla som ville fick testa, efter en kort provtur i den lätta vinden är det svårt at säga något om den, men riggen känndes bra, men brädan är för tung, tjejerna orkade inte ens lyfta den i vattnet med seglet kopplat.
Den nya danske OS tränaren för Danmark var på plats samt en representant för Dansk sejlunion för att få fler bra seglare att sattsa på RS X tillsammans med Jesper Westerström.
På lördags kvällen var det klassisk dank grillfest, med hygge och god öl. Alltid lika bra stämmning på de danska tävlingarna. Nästan alla seglare campar i sina bilar eller tält runt klubbhuset.
Söndagen började som Lördagen med svag vind. Men vid lunch började det att blåsa. Det beslutatdes att köra funrace slalom med beach start så som juniorerna gjorde, (de hade hållt på hela förmiddagen) Men jag kan säga att det är inte lätt att springa ut i vattnet med en 11.0 och 70 fena med lite hala stenar och 30 andra stappland seglare runt omkring sig.
Efter dessa två kaos race blev det ut till en riktig bana men strul från tävlingsledningen med startfatyget och linjen samt en regel att innan start skall det blåsa 10 knop i tre minuter så stod vi och väntade i över en timma innan racet kom igång, då lade sig vinden och racet blev bara ett funrace. Då hade jag redan tröttnat och gått in då det bara var hälften som planande på länsen ner.
Jag han segla banan två varv med bra tryck under tiden de höll på med allt sitt strul vid starten. Om det hade varit i sverige och vi struntat i funracen så skulle vi hunnit med två bra race i mitt tycke.
Men vi fick alla plana i minst två timmar så det var väl ok.
Dala SWE-131
Logga in för att svara.