Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rashguard??
-
Rashguard??
Publicerad av anders_hoffman på 7 april, 2003 vid 20:06Åker till danmark nästa vecka, för att spela hästpolo (vindsurfa såklart). Tittade på Dmi.dk vattentemperaturen ska ligga runt 4-6 grader.
Jag har en våtdräkt med löstagbara armar, kan tänka mig att det är 4/3 eller nåt sånt, jag har dessutom en tunn sommardärkt (obs. mkt gammal) utan ärmar överhuvudtaget (som ett linne på överkroppen). Dessutom har jag tillgång till en kortärmad röd (
)våtdräktsjacka, också den ganska gammal.
Tycker ni att jag ska ta en sväng förbi skidsport och köpa en rashguard, isf. lång el. kortärmad?
Kan dessa även användas på sommar med ett par surfshorts eller är det bara vinterplagg?
Eftersom det är premiär och jag är relativ nybörjar kan jag räkna med att ligga i vattnet en del.
Skor har jag! Men iofs inte vantar, ska jag köpa ett par sådan på en gång då kanske..
Blev en hel del det här, och ganska rörigt, men men.
/anders
anonym-anvandare svarade 22 år sedan 8 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
rashguard är ju bara en tunn lycra tröja som ursprungligen var till för att hindra surfarnas hårig bröst från att fastna i vaxet på brädan. tröjan i sig bidrar inte till någon direkt värme, de är till och med ganska svalkande på varma sommardagar. Men det är ett sjysst plagg som ser bra ut till shortsen på sommrarna. om man fyller ut den vill säga…
-
Neil Pryde har en rashguard som har en 0,5mm neopren beläggning på insidan, enligt min lillebror ska denna vara riktigt skön att ha under dräkten när det är lite kallare ute! Har själv funderat på att köpa en väst med huva i 0,5mm Thermabase, tror att detta kan fungera riktigt bra!
En annan fördel med en rashguard är att du slipper smeta in dig med en massa solkrämer och annat jox (som bara mjukar upp händerna och gör brädan hal!) på sommaren eller om du är utomlands!
-
Har nu bestämt mig för en väst med huva istället, men jag såg sedan att skidsport även hade en sk. Short John .. Nån som har några erfarenheter om denna, vad som är bäst västen eller shorten?
-
Jag tycker du ska lägga pengarna på en riktigt varm heldräkt i stället, så får du ut mycket mer av surfet när det är kyligt.
Haegga
-
jag står oxå i valet mellan en ”short-john” och en väst med huva för att förstärka min 4/3 våtis (det kommer in för mkt vatten genom dragkedjan anser jag). Ska köpa nån av dessa i helgen tänkte jag, vilken har jag inte bestämt mig för ännu utan jag tänkte prova å klämma lite i butiken (skidsport)
-
Jag håller med någon av de föregående talarna, dvs jag rekommenderar dig att köpa en ny fräsch våtdräkt. Köp en 5/3 eller 5/4, så kommer du inte frysa. Själv körde jag med 5/3 och ett Craft-underställ i helgen. 3.5 grader i vattnet och inte alls kallt, mer än precis när det sipprade in lite vatten i första vurpan.
Med en 4/3 kommer du frysa som en hund!
-
Jag kör med Nielprides 4mm semidry, den med horisontell dragkedja på ryggen. till detta har jag 0,5mm väst med intigrerad huva. Jag var ute förra helgen och övade vattenstart(låg i 4 gradigt vattnet i flera timmar) och det fanns inte tillstymmelse till kyla. Premiär hade jag för 3v sen och efter att ha kört även då utan att frysa ett dugg så ångrar jag att jag inte började ännu tidigare.
Mitt råd är… Satsa på en riktig vinter/höst/vår dräkt + väst med huva. detta håller er garanterat varma när det är kallt. Kör med detta tills det blir för varmt och då tycker jag man kan köra med nästan vilken skit som helst. I min mening kan man köra med en gammal sliten med hål i på sommaren!!
/Mats
-
Men det är ju de där vertikala dragkedjorna som finns på de flesta dräkterna som gör de så kalla..eller?.. hur stängs din 5/3a? Min tanke var att en väst med huva skulle minska ”vattenutbytet” då man ramlar i.
-
Kan bara säga att min Sola Syber (som jag tror är en 5/4/3) är mycket varm frös absolut ingenting idag förutom när jag skulle ta av mig den..
/Sunkan
-
En liten rättning till mitt inlägg. Med en 3/3 kommer du frysa som en hund. 4/3 funkar nog, om den är hel och fräsch, gärna i kombination med underställ, typ Craft.
-
Anledningen till att jag inte köper en helt ny våtdräkt (har tänkt på det) är just pågrund utav den bristande ekonomin.. Så en ny våtdräkt det här året är helt att utesluta. Så min fråga är en shortis eller en väst med huva, väg även in saker som att shortisen kan jag ju använda på sommarn om det blir tokvarmt.
/Anders
-
Ännu bättre är separat väst och huva. Det har jag och det är många ggr som man bara vill förstärka med västen o slippa huvan. Kör med västen innanför dräkten.
-
Prova att smeta in hela kroppen med ljummet bajs innan du kliver i dräkten. Det tätar sömmarna och värmer mycket bra.
Ska du spela hästpolo kan du ju lite hästbajs. Det är ännu bättre.
-
Mycket snack om dräkter, men det är ju händerna som är problemet!!! Dräkt kan man ha torr eller våt och huva/väst eller inte. Men vad fan skall man ha på händerna? Känner faktiskt ingen som har kommit på den optimala lösningen.
.s
Logga in för att svara.