Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rätt längd på fenan?

• Rätt längd på fenan?

Publicerad av surf08 på 12 juni, 2013 vid 07:56

Har en Starboard Kombat 96l som jag vill kunna segla även med lite större segel, upp till 7.0. Vilken fenlängd behöver jag för att det ska fungera?
    Tips på vart jag kan köpa en sån fena mottages tacksamt! (verkar vara dåligt utbud på längre fenor till US-box)

dr-masse svarade 11 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • the_novice

Medlem
    12 juni, 2013 vid 09:52

Jag tror att det kommer att krävas en 30-32cm fena för att det skall funka. Det skall finnas en Drake Crossover på 30cm, men den verkar vara slut på Onwater (enligt deras websida).

Andra fenor du kan testa med är tex MFC freewave, den finns i upp till 30cm i US box på surfers.

• bicless

Medlem
    12 juni, 2013 vid 21:42

Både 31 och 33 i denna lär funka till 7,0 och den brädan http://www.surfspot.se/fena-select-shock-bump-and-jump-crossover.html

• surf08

Medlem
    13 juni, 2013 vid 11:51

Tack för svaren!

• dr-masse

Medlem
    13 juni, 2013 vid 13:32

Eller så tänker du lite annorlunda. Jag tror inte att en Kombat 96 kommer att trivas sådär superbra med 7.0 och en såpass djup fena. Om det är den Kombat 96 (2008?) jag tagit ett par svängar på och som en kompis ägde så ere ju ingen planingsraket, direkt.

Jag skulle satsa på 6.2-6.5 som max på den brädan och istället välja ett segel med bra bottendrag. Skillnaden mot 7.0 lär bli marginell och du får ett segel som blir roligare att segla med.

På min freestyle 100, som klarar 7.0 minst, märker jag förvånansvärt liten skillnad i tidig planing och fart mellan 5.7 och 6.7, t ex. Det är främst för att den mindre riggen blir så mycket effektivare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rätt längd på fenan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.