• Rätt mast

Publicerad av snaffe på 14 januari, 2006 vid 15:10

Undrar hur pass viktigt det är att använda samma märke på masten som på seglet. Finns det några märken på master som är mer allaround än andra och finns det segel som är extra känsliga för fel märke på masten. Hade varit skönt att inte byta mast bara för att man bytar segelmärke.

highflyer svarade 18 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • donpedro

Medlem
    14 januari, 2006 vid 16:11

Jag har oxå sama fundering som du. Hur pass känsliga är seglena för “fel” mast, blir det mycket bättre med rek mast än med en anna´n med samma längd och IMCS som rek masten.

Det ända problemet jag stött på är masttoppspluggen som är olika på olika märken. Men det kan man ju oftast lösa rätt enkelt genom att åka till närmsta surfbutik och köpa en plugg som passar deet nya seglet.

• karapp

Medlem
    14 januari, 2006 vid 19:14

hur stora segel har ni???

På formula sizer är det väl sjuukt viktigt med rätt mast…

kommer man ner på våg och freestyle storlekar 4.0 till 6.5 är det väl
    inte jättekritiskt med exakt rätt märke…

vissa märken har ju i princip samma master, igentligen bara olika klibbor på
    men master som gör i samma frabrik.
    Medans andra märken kan ha helt annan böjkurva…

har inte helkoll på vilka olika märken som har liknande böjkurvor, men de finns de tusen andra här på konfen som kan

• snaffe

Medlem
    14 januari, 2006 vid 20:34

Ja du.
    Jag kör 6,7 – 4,0, wave och freestyle. Mina segel är en blandning av challenger,simmer och north.

• jester

Medlem
    14 januari, 2006 vid 21:16

Kan säga att på mitt RS4 var det extremt viktigt. Smällde av 2 Simmer SC10 master i det… (och den andra var helt ny när den smällde, och det på baksidan när jag provriggade det…) Sedan skaffade jag en NP X9… Har funkat perfekt sen dess

• snaffe

Medlem
    15 januari, 2006 vid 17:19

Att masten knäcks är inte det jag är orolig över, däremot att seglen inte kommer till sin fulla rätt med en mast av annat märke. Hade varit bra med ett märke på master som hade fungerat till alla segelmärken.

• snaffe

Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:18

Ingen som har några bra tips eller erfarenhet av vad som fungerar bra ihop.

• endy

Medlem
    16 januari, 2006 vid 12:13
    snaffe wrote:
    Ingen som har några bra tips eller erfarenhet av vad som fungerar bra ihop.

Då får väl åtminstone ge en av variablerna för att kunna få en rekommendation…

• snaffe

Medlem
    16 januari, 2006 vid 19:19

Ja vad tror du om att köra challengers master på simmer och north segel.

• endy

Medlem
    17 januari, 2006 vid 07:40

Det beror lite på vilken typ av mast från Challenger det rör sig om, jag har seglat RDM 65 och 100 %
    Generellt är nog Challengers master lite mjukare än medel, speciellt 100% RDM

Vilken typ av mast gäller det?

• snaffe

Medlem
    17 januari, 2006 vid 09:56

Jag funderar på att skaffa challengers rdm 65% eller 100% i storleken 370. Den kommer att användas framför allt till norths vågsegel där de rekomenderar en 370 mast. Vet inte om jag vinner något på att köra en 100% i så här små storlekar. Norths rdm mast är ju svindyr.

• endy

Medlem
    17 januari, 2006 vid 10:05

I små storlekar brukar en 65-70% vara bra, de flesta segeltillverkare brukar rekommendera detta.
    Jag tror det kommer funka bra med Simmerseglen.
    North brukar vara mer känsliga för master, speciellt om det är lite äldre.

Skriv gärna exakt vilka segel och årsmodeller det gäller….

• snaffe

Medlem
    17 januari, 2006 vid 11:00

North superstar-03 och Simmer vision-05.
    North säger att superstar fungerar på rdm, de hade även en needle mast i deras 03-program på 65% för tuffa förhållanden. Men är challengers något att satsa på?

• highflyer

Medlem
    17 januari, 2006 vid 17:28

jag är jätte nöjd med mina challenger master.
    kör 65 % på 400 till små segel och 100 % 430 till de lite större.
    jag har nu bara challenger segel men jag testade ett simmer x-flex 4,7 som min bror hade med 400 masten och det fungerade jätte bra.
    har även kört ett simmer 6,9 mer 100 % 430 + challenger förlängaren + 15 cm förlängning. det var ju inte optimalt men det fungerade bra mycket bättre än med min gammla 460 sdm 30%.
    Min bror kör även med 430 challenger till sit NP expression och det verkar fungera ok!
    våra master är från 05 om det har någon betydelse

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.