Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rätt mast, böjkurva
-
…det blir SKIT…helt enkelt…
rätt mast i rätt segel…ju större segel desto viktigare med rätt mast upphöjt till tre!
HAjjaru?
/BAltazarr…
-
Tack för hjälpen!
Då är det bara att leta efter bättre begagnat som passar bra ihop!Andreas
-
Det är mycket snack om vikt och prestanda när det gäller master men sånt bryr man sig nog ganska lite om när ens nyinköpta supermast går av. Därför borde hållbarhet och schyssta garantier vara det viktigaste (i alla fall för wave-master) när man ska välja mellan olika märken.
Är det någon som vet vilka märken som är bra/bäst när det gäller hållbarhet och garantier?
Finns det någon masttillverkare som garanterar att masten håller i alla förhållanden så att man kan få ut en ny mast utan snack om den går av?
Alla tillverkare har väl visserligen typ 12 månaders garanti men frågan är vad garantin täcker. En garanti som bara täcker konstruktionsfel kan nog vara ganska värdelös eftersom det i många fall lär vara svårt att bevisa varför en mast har gått av…
-
Det man ska ha i åtanke gällande garanti är att man enligt svensk lag har 2 års reklammationsrätt. Man måste bara visa att varan man köpt är tillverkad för att hålla i 2 år. Men en mast ska ju hålla mer än ett år, iallafall enligt statistiken.
-
North hade ett års obegränsad garanti på sin XC60 mast. Jag har kört av en men den jag fick sen har hållit finfint.
-
Problemet med både rätten till reklamation enligt lag och en vanlig typ av garanti är att det är svårt att avgöra när ett fel har uppstått och varför och att det i princip bara gäller fel som redan fanns när du köpte produkten, typ fabrikationsfel eller transportskada.
Frågan är alltså om det är ditt fel eller inte att dina nya prylar har pajjat? Om du har en garanti som gäller utan undantag så slipper du förstås den frågan.
Om tex en diskmaskin pajjar är det nog oftast ganska lätt att avgöra om det kan vara ditt fel. Det är lite svårare med en mast.
Ett exempel: 20:e gången du använder din nya utrustning tvättas du brutal i beach-braket på Torö stenstrand. Du får ett rejält hål i brädan och masten går av. Kan du kräva att få nya prylar?
Om du har dragit ut med race-prylar i vågor så får du nog skylla dig själv om prylarna pajjar. Även om det är en vågutrustning så kan man inte förvänta sig att en bräda klarar hårda slag från stenar. Men en vågmast kanske borde klara de mest brutala tvättar?
Frågan för om garanti/reklamation ska funka är då varför masten gick av. Det kanske inte går att hitta något fabrikationsfel på masten. Du kanske har tappat masten i marken en gång och det blev en liten spricka som försämrade hållbarheten. Kanske har masten fått några smällar i affären innan du köpte den. Vad är ovarsamt och vad är normal användning?
Säljaren kan hävda att det inte var något fel på masten när du köpte den och att den har pajjat p.g.a. vanvård/olyckshändelse/onormal användning. Alltså blir det alltid en bedömningsfråga och då beror det i slutändan på om du har köpt av en schysst butik/tillverkare.
-
Det där med olika master för lätt/tungviktare löser sig väl oftast med att man inte vill ha för mycket mast/mastförlängare som sticker ut och då är det ofta en mastlängd och därmed styvhet som gäller. Annars säger Fiberspar så här om detta:
Sailors weighing more than 185 lbs, or those who tend to sail over-powered, should consider using a stiffer mast (ie: when a 25 stiffness is recommended, a 27.5 stiffness may be used).
Sailors weighing less than 135 lbs, or those who tend to sail under-powered, should consider using a softer mast (ie: when a 27.5 stiffness is recommended, a 25 stiffness may be used). http://showvantage.com/fiberspar/ -
Powerex lämnar 1 års “no questions asked” garanti på sina vågmaster (Z-Wave, Z-taper och RDM). Jag vet inte om det gäller för Simmers och Naish’s motsvarande master (som är Powerex).
Personligen tenderar jag att vilja ha min mast betydligt längre än tre år och tycker generellt det är bättre med en mycket hållbar mast en än med bra garanti. När man ligger och simmar bland masthöga vågor men sin nya avbrutna mast och är på vär att driva mot klipporna kommer man garanterat värdesätta hållbarhet framför bra garanti. Detsamma gäller antagligen om man förlorar ett race på grund av att superduperettkilosracemasten går i bitar.
Givetvis är en bra garanti alltid bättre än en dålig. Att jag tar upp detta beror på att historien har get ett antal exempel på tillverkare som försökt kompensera tveksam hållbarhet med bra garanti. Det mest flagranta exemplet torde vara Neil Pryde V-glass Wave från början av 90-talet.
Vill man verkligen ha en hållbar mast verkar det som det är RDM som gäller. Det kostar betydligt mer, men hållbarheten lär nog i längden kompensera mer än väl det högre priset. Å andra sidan kan begagnade beprövade master typ Fiberspar Tidal Wave också vara ett bra köp. Man får trots allt kanske fyra sådana för en RDM så kör man inte av master så ofta är det nog ett bra alternativ.
-
Min sammanfattning till hur kolhalten i master påverkar din segling blir så här.
Många upplever en skillnad mellan 30% och 60% i kolhalt. Skillnaden ligger i upplevelsen, vi känner en stummare eller livligare rigg. Riggen blir stummare med en mast med mindre kolhalt. Känslan kan liknas vid tennisrackert med eller utan gummiplopp som absorberar vibrationerna där vibrationsdämpningen ger en stummare känsla.
Vilken känsla du gillar bäst är upp till dig. Du kan t ex segla bättre med en stum känsla i riggen för att du gillar det vid manövrar. Omvänt kan du gilla mer snärt, som en mast med mer kolhalt ger. Allmänt ställer en mast med högre kolhalt högre krav på dig i reaktionshastighet och rutin.
Jag gillar alltid en mast med hög kolhalt till större segel som 6.2. Vind för 6.2 är så sakta att en snabbare reagerande rigg alltid är bättre och jag har inga problem med att hänga med riggens rörelser i vinden. Även i 5.4-vind med lite tryck i har jag gärna en mast med så hög kolhalt i som möjligt.
När jag seglar 5.4 med mycket tryck i har jag gärna en stummare mast för att det känns säkrare att sätta manövrar.
Skillnaden i märke gör mycket här. Neil Prydes vågmaster som jag prövat upplever jag som en stummare mast generellt. Norths master upplever jag som mer livliga i känslan. Kanske har det att göra med vibrationsdämpande material i masten? Om masten är tjockare eller har mer kolfiber så känns masten nog stummare.
Jag skulle kunna likna skillnaden i känsla med tennisrackertar. Norths livliga känsla skulle liknas Yonex vibrerande känsla. Neil Prydes känsla skulle liknas Princes stabila och länge populära modell med dubbel brygga som hette något i stil med Graphite Pro. Dessutom är Neil Pryde liksom Prince det stora märket medan North liksom Yonex är det mindre märket. Skillnaden är bara att jag i master gillar North bättre än Neil Pryde – kanske för att jag ofta seglar i förhållanden med lätta vindar. (Liksom det mest är/var tjejproffs som spelar med Yonex, vilket då verkar fungera bättre för de som inte spelar lika hårt.) Det är en intressant liknelse med många paralleller.
Få se om jag kan utvecklas från en fördom jag har: Jag misstänker att stora tillverkare som Neil Pryde de senaste åren har mindre kolhalt än vad de skriver. Kanske kom de på att de är tvungna att ha ett tjockare skikt glasfiber utanpå masten för att den skulle hålla och inte gå av, och då blir ju masten av mindre kolhalt. (Eller så är masterna helt enkelt bredare vilket gör att de känns stummare och tyngre.) Min misstänksamhet tycker jag bara bekräftas av att Neil Pryde mer och mer undviker att säga hur mycket kol som finns i sina master. Masterna heter ju numera bara “Wave” eller “Wave Pro” och det går inte(har inte gått för mig) att få tag på information om vilken kolhalt som finns i masterna.
Sist av allt vill jag högt rekommendera en breddning av utrustningsutbudet. Jag rekommenderar att titta närmare på märken som Challenger, Got, Tushingham, Gun, Naish, och vad mer det finns av nya märken som kanske ser till att hålla god kvalité, produktinformation och pris på bra nivåer.
Niklas
-
Ja det må jag säga Ola det var ett bra inlägg.Nu kan man nästan allt om master.
-
Tjenare Ola,
Vet inte om du kommer ihag mitt anv. namn men det var jag som gav dig skjuts till Diamond Head i somras.Har praktiska erfarenheter om Powerex “no questions” garanti. Den galler garanterat om du knacker masten 1 gang under det forsta aret efter inkop oavsett om du spolar pa Toro, Asa eller annat.
Da “kan det ju ha varit” ett fabrikationsfel pa masten. Andra gangen masten gar av sa ar det varre, sannorlikheten att man har klantat till det i vagorna ar da ganska stor. Och de skyller pa ovarsamt bruk av anvandaren. mao det gar liksom inte att plocka ut nya master hela tiden….tyvarr
Detta ar min erfarenhet, men jag ar fortfarande kvar pa Hawaii och vet inte om det skulle vara nagon skillnad i Sverige, mojligen ar det det, det hela beror ju ocksa pa aterforsaljaren. Det ar ju inte sa att man gor det hela till en ratssak for 2500 spann, direkt.
Manga av mina seglarpolare har haft just denna erfarenhet med powerex och jag har haft den med div andra marken, nu har jag precis koppt en Z-wave sa vi far val se vad som hander nar den gar av
Jag kan ocksa dela med mig av min erfarenhet pa mast/kol/ segel/styvhets/hallbarhetsomradet till den ovriga diskussionen:
Borjade segla i vagor nar jag kom hit (oahu) for 1,5 ar sedan och har avverkat ca 7 master.
Wave segel (vilket ar det jag snackar om) ar valdigt okansliga for master, det gar att kora pa allt. Jag har tex. seglat min drx 5,7 och Voodoo 5,0 pa en Neilprydebotten och en arrowstop och det fungerar prima (las “det fungerar helt ok”), samma galler Simmer och NP.
Nu kor jag pa en powerexmast och det gar hur bra som helst. Alltsa haller jag inte med i det tidigare inlagget om att North skulle vara annorlunda i allafall inte deras vagsegel.
Vad galler kolhalt sa ar det battre med mer kol helt ankelt, riggen blir lattare och flexar snabbare, men det ar dyrare… Vad galler hallbarhet sa ar alternativet med vanliga master klart att foredra framfor RDM enligt min asikt, jag har haft av bada varianterna och det verkar inte som om en RDM skulle halla sa mycket battre an en normal mast. Min erfarenhet sager att det ar ungefar 50/50 att masten gar av om man krashar och tappar grejerna i en vag pa logo+ det galler RDM som vanlig mast. Dock har de tva RDM masterna som jag har avverkat (Nolimitz) klarat sig nagot battre men det ar snudd pa minimalt, och absolut inte vart priset.
Sedan kan man ju diskutera om det inte ar sa att RDM masterna ar battre, tekniskt sett, eftersom de representerar en ny typ av tillverkning, ar betydligt lattare och mer hallbara an en konventionell mast med samma kolhalt, pga tillverkningssattet. De ar trots allt roligare och battre att segla pa!!
/Richard
Log in to reply.