Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM – eller inte?

  • RDM – eller inte?

    Publicerad av anonym-anvandare på 29 oktober, 2003 vid 17:30

    Halloj
    Det har säkerligen diskuterats tidigare, men skulle de som har erfarenhet av det kunna rada upp lite fördelar/nackdelar med skinnymaster. Ska köpa nya master 430/400 och är sugen på Rdm-master, men skulle vilja veta om det är värt de extra hundralapparna?

    Fördelar/nackdelar alltså, jag kör arrows.

    Tack/OScar

    poppo svarade 20 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 19:20

    Alla lika okunniga som jag alltså?

  • calle

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 19:25

    Testa sök funktionen i menyn högst upp på sidan!
    Mvh Calle

  • lars_k

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 19:28

    Tja, fördelarna är ju att de lär hålla mycket bättre, kör du enorma vågor och blir spolad titt som tätt, köp Skinny.
    Sen lär de ge seglet lite annorlunda aerodynamik, är ju tunnare i diameter. Är lättare att greppa i olika manövrar.
    Sen är de ju det coolaste man kan ha i mastväg just nu…vilket är ett tungt vägande skäl… 😛

  • surferic

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 19:47

    Kan varmt rekomendera RDM. Mycket bättre hållbarhet samt att de ger en riktigt skön känsla i riggen.

    Har föresten ett par till salu…

    POWEREX RDM master 90 % kol, ca 1 år gamla.
    430 3100kr.
    400 3000kr.

    Ring 0704-80 80 03.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 20:06

    Hur slitna och hur mycket för båda?

    /Oscar

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 06:36

    Två knäckta vanliga 90% kolmaster på det senaste halvåret fick mig att byta till RDM. Jag var väldigt nöjd “seglingsmässigt” med mina tidigare master och bytte av “hållbarhetsskäl”.(Men visst jag kan ha haft otur.)
    Helnöjd med RDM.
    /Ola

  • aerial-arnie

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 10:43

    nu är det så klart inte så enkelt som man tror med RDM. Är du typ +85kg då är dessa typ av master för mjuka (jag pratar om riktiga skinnies) och är du bättre av med en vanlig mast, vilka är styvare och ger dig mera bottendrag.

    Sen finns det oxå sånna mitt-i-mellan master som t.ex. yes-sails wave RDM på 85% kol och North-sails viper master. Du får nu lite av båda. Bättre hållbarhet samt samma bottendrag och seglets aerodynamik/böjning störs mindre heller.

    Jag kör själv med yes-sails master och är super nöjd. Dessa håller mycket mer och är mycket skönna att greppa i vulcano/spock etc samt att seglet står bättre (latterna rör inte masten).

    Da choice is yours!
    aloha
    arnout, S-106

  • ola-h

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 11:58

    Som det är skrivet finns det vissa karakeristika som är specifika för RDM. Riggen blir mjukare i känslan och hanteringen blir allmänt bättre. I regel flyttas draget lite bakåt. RDM är i allmänhet rätt lätta och för de flesta innebör bytet till RDM också en uppgradering av mastprestanda och vikt och det i sig innebär bättre rigghantering mm.

    Det är dessutom tveklöst så att RDM erbjuder bättre prestanda kontra hållbarhet. EN bra RDM är hållbarare än de allra hållbaraste vanliga masterna men MYCKET lättare och lika lätta eller lättare än de lättaste standard vågmasterna med då MYCKET starkare. Där RDM tappar är när det gäller reflexrespons kontra vikt eller kolhalt, men för de flesta vågseglare är detta inget problem. En fördel till med RDM är att många av dem är klart mindre känsliga för yttre påverkan i form av repor, sol etc.

    Vad som mer exakt händer och om det är bra eller dåligt beror på flera olika variabler. Dels funkar olika segel olika bra på RDM. Min erfarenhet är att lätta seglare tenderar att gilla RDM även om de kör segel som kanske inte är perfekt anpassad till smala master. Tunga seglare kan få mer problem, men med segel som är gjorda för RDM skall det kunna funka bra även för tungviktare. Dessutom är RDM-master sinsemellan MYCKET olika, mer olika än standardmaster skulle jag säga. För att komplicera det hela ytterligare än dessutom olika segel olika känsliga för även dessa skillnader.

    Vid val av RDM, se alltså till att kolla upp böjkurva, verklig styvhet mm först och om deta passar till ditt segel. När det gäller pris kommer det mer och mer RDM med lite lägre kolhalt som kosta ca tusenlappen mindre. Speciellt i korta längder kanske dessa kan vara ett bra alternativ.

    Jag tror helt klart att RDM är framtiden när det gäller master får våg och mindre freestylesegel. Själv skulle jag aldrig gå tillbaka til tjocka master.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 12:12

    Tack så mycket för alla tips. Men inläggen har inte gjort valet mycket lättare, kanske snarare svårare. Men jag har bestämt mig för att köra på rdm. Jag ska kolla på en tecnolimits 430 idag.
    Men hur jag ska kunna kolla upp om böjkurva passar har jag inte en aning om, ej heller det verkliga styvhetstalet.

    Jag får väl rigga och pumpa lite, vet ju dock ej vad jag ska titta efter eller känna efter. Men känns det skönt så är det nog ok…

    Och dessutom är ju tecnolimits master fasligt snygga!

    TAck o hej leverpastej/Oscar

  • ola-h

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 12:50

    SOm jag skrev i något tidigare inlägg tror jag TechnoLimits är mycket styva. Provrigga på 5.3:an. Om du redan vid riggning kännar att du får dra hårdare än vanligt i nedhal och uthal finns risken att masten är för styv. Om ditt segel har mindre mastkurva är det svårare att känna detta och då märks det antagligen inte förrän du seglar. Något annat att kolla efter är att “rotationen” känns mjuk och nästan “ljudlös”.

  • racso

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 12:52

    Men helsicke. Har vart inne och tittat på tyska Surfs tester av masternas styvhet. Tecnolimitz RDM 400 har imcs 20.4! Vafanken då kan jag ju lika gärna köra med min 430! 430’n var inte testad där men testen för 400’n talar sitt tydliga språk. 430 med imcs 25 eller?!!!!

    Och jag som nästan hade bestämt mig.Vilken djungel detta är…

    /Oscar

  • s

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 13:06

    Nu måste jag argumentera med materialteoriernas mästare!

    OLA SÄGER: “Riggen blir mjukare i känslan och hanteringen blir allmänt bättre.”

    JAG FRÅGAR: Är det verkligen så? Jag undrar, beror inte det på vad man eftersöker? Jag söker inte efter ett segel som är mjukt utan vill ha en distinkt känsla i seglet. Det skall vara direkt i min hand så jag känner att det reagerar på mina order. En RDM som är långsammare i flexen och därmed upplevs som mjukare (även om styvheten på pappret är densamma) ger väl inte mig bättre hantering?

    OLA SÄGER: “Det är dessutom tveklöst så att RDM erbjuder bättre prestanda kontra hållbarhet. EN bra RDM är hållbarare än de allra hållbaraste vanliga masterna men MYCKET lättare och lika lätta eller lättare än de lättaste standard vågmasterna med då MYCKET starkare.”

    JAG FRÅGAR: Jag ifrågasätter inte hållbarheten (även om jag – trots alla som säger att de håller för vad som helst – tror att en RDM går av om man sätter den i revet – vilket jag sett med egna ögon). Men däremot ifrågasätter jag ditt resonemang om vikten! Detta resonemang måste bygga på att du förutsätter att de som köper en RDM går från att ha en gammal sunkig 30%kol mast som väger över 2kg till en 90% RDM. Själv äger jag Arrows Ultimate Wave master med 90% kol som har dropshape (dvs. lite smalare än de “vanliga” masterna). Dessa väger 1,5kg/400 samt 1,65kg/430. De kostar som en RDM ungefär (faktiskt några hundralappar billigare). Så vikten är mer avhängt priset än om det är en RDM eller inte. Eller hur? Faktum är att om jag kollar på RDM masternas vikter är de densamma som mina Arrowsmaster – eller TYNGRE! Vad jag kan se är det bara Gulftech Needle RDM 100 som är något lättare. Det gäller dock bara 400 masten för de andra längderna är tyngre… (Har även kollat Gaastra, Simmer (som är i stort sett samma som Powerex & Ezzy) samt Nolimitz).
    Jag tvivlar därmed starkt på att en RDM är “MYCKET lättare och lika lätta eller lättare än de lättaste standard vågmasterna med då MYCKET starkare.”

    OLA SÄGER: “Där RDM tappar är när det gäller reflexrespons kontra vikt eller kolhalt, men för de flesta vågseglare är detta inget problem.”

    JAG SÄGER: För mig är reflexresponsen viktig. Alltså gäller inte detta resonemang generellt. Jag kan nog hålla med om att RDM:s långsamma flex inte är ett problem för lätta personer men tyngre surfare, eller surfare men mer aggresiv seglingsstil, kan det ha en negativ betydelse.

    OLA SÄGER: “En fördel till med RDM är att många av dem är klart mindre känsliga för yttre påverkan i form av repor, sol etc.”

    JAG FRÅGAR: Är det pga att de har ett tjockare gods? För det är väl inget mirakelmaterial som dessa master har i förhållande till vanliga?

    För övrigt håller jag med Ola i allt han säger wink.gif
    Lägg märke till det han säger om skillnaderna på de olika RDM masterna! Känns som om man behöver provsegla om man inte köper ett segel som är sytt efter en viss RDM mast. Såsom man bör göra med alla segel/master.

    Mina frågeställningar är inte gjorda för att såga RDM mastens vara eller icke vara. Jag tror helt klart att den har sin plats i vindsurfingens pryldjungel. Men jag vill bara påpeka att detta med RDM just nu är en trend med stort T. Och alla vill ha en RDM för det är så coolt, men alla kanske inte alls får det som de vill ha med denna mast. Fundera på hur ni seglar, vad ni eftersöker och vilken sorts mast det passar. Gör ert val därefter och inte efter trender. Trender är ju kul och jag faller ofta till föga – men masten är en så otroligt viktig del i hela surfpacketets hantering. Välj det bästa efter er segling – om det är RDM är det coolt. Men är det en “vanlig” mast som är det optimala för er så är det ocoolt att segla RDM…

    Själv funderar jag faktiskt på att köpa en RDM. Men bara en 370 till mina minsta segel. Jag tror att nedåt i storlekarna kan det vara fint med en mjukare flex då en 4.0:a kan kännas bökig med en snabb 400 mast. Den blir liksom för snabb i flexen. Det är inte så mycket duk den behöver dra tillbaka… Sedan kan en RDM:s eventuella extra hållbarhet vara bra att ha då det blåser 20m/s och är stora vågor. Men jag skall testa masten först. För övrigt så håller jag kvar vid mina snabba 90% dropshape master som ger mig väldigt bra prestanda!

    /Staffan

    PS. Ola, skall vi ta en teoretisk surfkväll i november? Inkluderat surftidningar och kataloger på det senaste. Och en och annan pilsner!?!? DS.

  • racso

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 13:13

    Men du Staffan, kan inte du rigga dina impacts på Olas master och berätta vilken du tyckte kändes bäst? wink.gif

    Nä, skoja bara (OM du ändå känner för att testa hans RDMs för egen behållning, så får du VÄLDIGT gärna berätta vilken som va bäst)

    Bor i Malmö, långt från allt vad http://www.hotsailsmaui.se heter!

    Mvh/Oscar

  • s

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 13:20

    Det har jag tänkt… Men det vet inte Ola än… wink.gif

    /Staffan

  • mag

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 16:13

    Jaha, då får väl jag också ge min kommentar om RDM. Jag har använt Fiberspar TidalWave sedan många år och är kanonnöjd. Tilläggas bör att jag väger 65 kg. Efter att ha provat Powerex 400 RDM och NoLimitz 370 RDM kan jag inte riktigt säga att jag märkt någon större skillnad. Vikten kanske jag kan känna i manövrar men ingen större seglingsmässig skillnad. Kanske att hela RDMmasten flexar istället för toppdelen på standardmasten i vindbyarna. Men draget är bra ändå. Nu har jag mest seglat RDM överriggad så det kanske är svårt att känna, vad vet jag.

    Mitt främsta argument att köpa RDM är nog hållbarheten. Mina nuvarande master har i och för sig hållt ca 5år trots massor med tvättmaskiner och rev i Sverige och utomlands. Men ska man ut och resa så lägger jag gärna 1000kr mer på masten och är säker på att den håller. 3 eller 4 tusen spelar ingen roll. En kompis som åker till WA varje höst trashade minst en mast per resa innan RDM, numera håller masterna. Det är mitt argument för att köpa RDM eftersom jag endast seglar vågor.

    Och till Staffan, ja det är tjockleken på godset som gör att de håller bättre för sol och stenar och ovarsam hantering på land och hav. Det är samma material i alla master i principip men tjockare på RDM.

    /Magnus, som sparar till master.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM – eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.