Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM – eller inte?

  • s

    Medlem
    3 november, 2003 vid 09:39

    Jag vet inte hur du seglar Benke, men jag har aldrig seglat av en Ultimate Wave! Och då feg-seglar jag inte heller. Och jag har seglat Maui, Marocko, Danmark och Norge med dessa master. För att inte glömma gamla härliga Sverige! Så det där med att de inte håller för fem öre får jag säga är helt fel!
    En sak är jag noga med – att inte ligga och bada onödigt mycket över revet. Det finns ju flera orsaker till det, dels är det jäkligt jobbigt men sedan är det risk för prylarna också (inte bara masten).
    Men det är klart – om man gillar att bada mer än att segla så kan man ju köpa en RDM. Den är ju dessutom enklare att greppa runt då du simmar omkring… wink.gif

    Den enda mast jag i modern tid (jag räknar inte den gamla goda tiden då man verkligen seglade med stockar) lyckats knäcka var en North Viper 75. Den fick möta sista vilan på Hookipa. Jag hade ingen vind och mötte en masthög våg, slängde mig i och ställde mig på masten för att trycka ner den – men det var kört. När vågen kom så visste jag att masten skulle gå av. Det var så uppenbart… R.I.P!

    /Staffan

  • lars_k

    Medlem
    3 november, 2003 vid 10:10

    Bör inte en drop-shape mast ha samma hållbarhet som en RDM? Iallafall i övre delen, där masterna också oftast går av.
    Har väl ungefär samma ytter/inner diameter som en RDM i övre delen?

  • oscar

    Medlem
    3 november, 2003 vid 11:55

    Nej, ganska långt ifrån faktiskt. Jmf min Viper med en No limitz och det är stor skillnad, men de är ju betydligt smalare än SDM. Dessutom tror jag inte dropshape har tjockare gods än SDM.

  • lars_k

    Medlem
    3 november, 2003 vid 12:21

    Aha. Jag har aldrig känt och klämt på en dropshape (mast alltså…) men jag tror jag läst nånstans att de ser ut som de gör för att hålla bättre…Och måste de inte ha tjockare gods för att hålla uppe styvheten med mindre ytterdiameter?

  • oscar

    Medlem
    3 november, 2003 vid 13:31

    Nu har jag iochförsig inte mätt med mikrometer…..

  • ola-h

    Medlem
    3 november, 2003 vid 15:24

    Det verkar som att det i alla fall i vissa fall är rätt stor skillnad. Powerex RDm räknas som en av de mer hållbara masterna. Powerex Z-Taper är en “drop-shape” (säljs även under namnet Naish Aeromax). Strax under skarven, där många master går av, och en bit nedåt är RDM och Z-taper lika smala. Z-Taper är dessutom tyngre än RDM (ca 2-300g). Ändå går Z-taper sönder betydligt lättare. En av Naishs testare hade kör av grymt många, tydligen (Adde vet mer om detta, man jag har för mig det var 25st under ett par Hookipamånader).

  • poppo

    Medlem
    5 november, 2003 vid 11:37

    Dyrt med RDM-master? Surf Unique lanserar ett nytt mast/bom-märke: vindsurfing.se
    Tillverkas i samma fabrik som gör windsurfing hawaii, tekknosport mfl. RDM-masten i 100% kol kallas Kult (för att matcha KA-seglen) och finns i 400/430/460, de kostar 2300:-/st

    Och förresten ja, jag seglar för Team Unique. Precis som Ola H kör för hotsails (som säljer gulftech), Arnout kör för surfersworskhop (yes) osv, osv.

  • lars_k

    Medlem
    5 november, 2003 vid 12:57

    Vet du om det är samma som Guns Loop Comp C100 master?

  • adde

    Medlem
    5 november, 2003 vid 14:13

    Jepp. Allt enligt Naishs danske team-/testseglare Rasmus Baltersen…

    Sidan 18-> i LUKSUS #3


    I år har jeg har jeg været forskånet for
    skader, men har indtil videre brækket ca. 25
    master og ødelagt en del sejl og boards. Men
    hvis man vil have ”The Ultimate Ride”, må man
    betale ”The Ultimate Price”.

    -Rasmus Baltersen (D-36)
    fr4.jpg

    /adde

  • poppo

    Medlem
    5 november, 2003 vid 15:00

    tror inte det Kongo, guns längsta rdm-mast loopcomp C100 är ju 450… återkommer när jag fått klämma på min första vindsurfing.se-mast!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM – eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.