Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängare +40cm?

  • RDM förlängare +40cm?

    Publicerad av lars_k på 2 mars, 2003 vid 14:59

    Finns det sådana? Funderar på att köra RDM 400 mast till ett 5.3 segel som har 439 luff.
    Alla RDM-förlängare jag sett har max 30cm förlängning…

    lars_k svarade 21 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • ola-h

    Medlem
    2 mars, 2003 vid 20:44

    Jag har en Liberty kolförlängare (RDM) som går till 50cm. Nolimitz m.fl. har liknande. De är dock inte helt gratis.

  • lars_k

    Medlem
    2 mars, 2003 vid 21:24

    OK. Får nog bli alu med min budget. Hittade en från Chinook på 39.5 cm max förlängning. Precis på gränsen, men man skulle ju vilja ha lite trim-mån också…

  • ola-h

    Medlem
    3 mars, 2003 vid 07:13

    Jag vet inte hur mycket du använt skinnymaster förut, men glöm inte att man i allmänhet får lägga till ett par centimeter på mastlängden relativt det man kör med med standardmast. Det är helt klart dumt att var allt för snål. Jag snålade och köpte en billig begagnad kolbom en gång som var precis på gränsen i längd. I praktiken visade den sig sedan vara ca en centimeter för kort så efter lite provsegling var det bara att byta bort den och börja leta efter ny.Jobbigt.

    Libertys 50-cm förlängare kostar 1300. Det är visserligen ett sjukt högt pris för en liten svart pinne, men kollar men på mer priset relaterat till en Chinook kan det i förlängningen (hahaha) vara värt det. De 600 extra svider nu men om ett halvår är de glömda medan de extra centimetrarna och den lägre vikten finns kvar.
    Skall du också köpa skinnymast kan du kanske få ett bra paket med förlängaren på http://www.hotsailsmaui.se

  • lars_k

    Medlem
    3 mars, 2003 vid 07:50

    Aha. Tänkte inte på det. Då måste alltså jag ha en längre variant. 1300 kr för en förlängare, det svider…Finns inga billigare 50 cm förlängare i alu alltså? Börjar tveka. Det kanske ändå inte håller i vågorna att förlänga så mycket…

  • zehlertz

    Medlem
    3 mars, 2003 vid 08:14

    Det bör ju hålla med 50cm förlängning *även om det känns mkt*.

    Låter du bara förlängaren löpa en bit upp i masten tror jag inte det är några problem *försökte själv göra min förlängare lite längre men då böjdes alltihop tack vare att den bara stack upp ytterst lite i masten.

    Åker försten till GC i april, där är det ruskigt billigt… köpa med mig hem?

  • lars_k

    Medlem
    3 mars, 2003 vid 08:34

    Tack för erbjudandet. Men i april är ju säsongen i full gång, behöver den ganska snart =)
    Manipulerar man inte grejerna borde det ju iofs hålla, de måste ju ha provat att det håller inom förlängningsintervallet.

  • ola-h

    Medlem
    3 mars, 2003 vid 08:57

    Jo, jag vet att det svider. Dock tror jag att förlänga runt 40cm skall funka (hållbarhetsmässigt, alltså). Det hela beror också på vad du har för grejor nu. Har du en 430 mast? Är den bra? Med en 4m RDM kan du i regel få en mycket lättare rigg än med en normal 430 vågmast, förståss.

    Hur var det, har du en 4m mast eller planerar du köpa? Om du vill testrigga för att kolla exakt hur mycket förlängning du behöver kan du låna min förlängare (+ ev 4m RDM, NoLimitz eller Powerex). DU bodde väl i Göteborg?

  • lars_k

    Medlem
    3 mars, 2003 vid 09:37

    Det är egentligen brorsan som fått en nytändning. Han har mest bara gammalt skit just nu. Att endast ha EN oförstörbar mast till alla sina vågsegel lockar honom.
    Han har ett simmer onshore 5.3 ’01, ska beställa ett Gunsails wave MC 4.5 ’02, och en 400 mast. Gunsails har billiga RDM-master, men bara en 30 cm skinnyförlängare, tyvärr…
    Där har du hela historien…Helsjysst om vi kunde få provrigga med dina grejer! smile.gif

  • dannew

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 07:29

    Tjenare!

    Intressant inlägg. Jag har Ezzy segel och farbror Ezzy själv säger att det till dessa segel och master är OK med en förlängning med 50 cm. Han rekommenderar hellre kortare mast och längre förlängning till ett segel än att använda variotop (lite lustigt med tanke på att ALLA segeln har variotopp tom 6.3). Jag är böjd att hålla med honom. Var inte rädd för att förlänga med 50 cm med en schyst förlängare, var mer skeptiskt till att ha för lång variotopp. Min erfarenhet är att det gör seglet mkt styvt, hårt och dött, inte roligt.

    Lägg gärna till i ditt inlägg om du hittar någon prisvärd 50cm förlängare, jag vill också ha en. cool.gif

  • ola-h

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 08:05

    Grejen är ju att kan man rigga sitt största segel som normalt behöver 430 på 400 med lång förlängare så blir förlängaren liksom automatiskt prisvärd. Det är mer en psykologisk spärr att 1300 för en mastförlängare är hutlöst. I det stora hela är det ju dock inte mycket pengar. En förlängare kan man ju mycket väl ha i fem år eller rent av mer. Tänkt på vad ett års värdeminskning på segel och brädor är.

    Som sagt, psykologi var det.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 09:45

    Hallå !
    Har själv ställts in för dilemmat med mastlängder.
    Mina segel har rek. mastlängder på
    4,7 rek mast 4,00 luff 4,27
    5,4 rek mast 4,30 luff 4,44
    6,4 rek mast 4,60 luff 4,78

    Jag har en 4,60 mast till 6,4-seglet och står inför att köpa en ny mast till mina vågsegel.

    Skall jag satsa på en 4,30 mast och toppförlänga med 7 cm eller köpa en 4,00 mast och förlänga i botten med min Fiberspar carbonförlängare på 46 cm.

    PGA svenska vindförhållanden så använder jag 5,4-seglet mer än 4,7-seglet.
    Och andra sidan så har jag ju lite mer förberett för om jag kompletterar med ett mindre vågsegel typ 4,0 om jag köper 4,00 mast.

    svarre

  • dr-masse

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 10:29

    Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm… inte helt lätt…

    Men rätt mast till det segel du använder mest är ju oftast rätt. Därför skulle jag nog, i din situation, handla en 430 mast till 5.4 först för att sedan komplettera med en 400 mast. 4.7 lär vara OK med 430 masten, men fundera på en 400 mast oxå.

    Det finns dock ett skäl som skulle kunna vara rimligt till att skaffa en 400 mast först, om du inte väger mycket så kan en fyrmetersmast funka fint med din 5.4. Då bör du nog testa först, dock. Men om det är 430 som rekommenderats, så köp det. Är mitt råd.

    Hellre två “normala” master i rätt längd än en supermast i fel längd, är väl min princip. (har faktiskt testat det själv och upptäckt att seglet var bättre med en 15% kolmast i rätt längd än med en 75% i fel längd…).

    Lycka till å Surfa På!

  • poppo

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 11:21

    Intressant diskussion!

    Är i RDM-köparsvängen själv och har hört saker som att “det inte funkar med mer än 30 cm förlängning till RDM-master” och att det därför finns så få RDM-förlängare som klarar mer än 30cm.
    Vad skulle skillnaden vara mot konventionella master?
    Är det mindre spann på förstärkningen vid bomfästet för att hålla vikten nere eller?
    Tänker personligen prova att förlänga iaf 35 cm för att klara mig med 2 master till min nya våg/freestyle-linje, kan inte tänka mig att det blir nåt problem.

  • lars_k

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 11:52

    Vi bestämde oss för att han köper en 400 mast och en billig normal 450 förlängare. Man kan tydligen använda en sådan och stoppa in masten inuti den med lämpligt mellanlägg (plaströr el dyligt). Masten fixeras med en genomgående pinne. Ezzy rekommenderar denna variant till sina master.
    Chinook har adaptersatser för detta.
    Ska nog funka fint. Att masten blir något för mjuk för 5.3 seglet är nog inget problem. Man får ju en goare, mjukare känsla i riggen, men kanske inte maximal power. Det kan man nog iofs leva med.
    Som sagt Ezzy rekommenderar hellre för mjuk än för styv mast.
    Återkommer här om något pajar…

  • ola-h

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 12:01

    Jag tror inte det fiinns någon strukturell, hållbarhetsmässig anledning til at skinnymaster inte skulle gå att förlänge like mycket som vanliga master. Snarare tvärtom, faktisk. Bomförstärkningen på de RMD jag testat har dessutom varit minst sagt rejäl både uppåt och nedåt, betydligt längre än de flesta traditionella master jag stött på.

    Jag tror att ryktet om restriktion på förlängningen snarare kommer från att skinnymaster i praktiken fungerar som en mjukare mast än vad IMCS-värdet (som oftast är helt “normalt”) anger. Förlänger man masten 45cm skall den ju då “konkurrera” med en normal mast som är ännu styvare. Hur det verkligen förhåller sig beror nog på många faktorer, masten i fråga (olika RDM skiljer sig väldigt mycket åt i styvhet och kurva), seglet i fråga och inte minst på seglarens preferenser. Jag och många med mig gillar den lite annorlunda känsla som skinnymasterna ger men det finns de som inte alls gör det. Gilar man inte känslan från början lär man knappast gilla den mer om man liksom förlänger den.

    Själv kör jag, som sagt, 400Powerex RDM + 43 cm förlängning i mitt Hot 5.9 Psyclone och tycker det är en lysande kombination. När man slipper 430-mast kan kanske istället lägga pengarna på en enkilospinne i 340-klassen till 3.5:an….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängare +40cm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.