Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › rdm-förlängare knäckt
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
rdm-förlängare knäckt
Publicerad av poppo på 17 oktober, 2010 vid 14:24chinooks rdm kolförlängare är väldigt lätt och fin, säkert perfekt för många – men min såg ut såhär efter en lite hård landning häromveckan:
sen var det bara simma in genom vågorna – skönt att nedhalet höll ihop bräda och rigg iaf. from nu kör jag bara med min gamla streamlined alu eller libertyn.
m-c svarade 14 år sedan 18 Medlemmar · 49 Svar -
49 Svar
-
Chinooken är ju erkänt stark, men alla kolfibergrejor skiftar i kvalitet. Faktiskt bättre med en krökt alu än en bruten kol. ….. jag har varit lovade hots nya som finns i både alu och kol samt TITAN och är extremt hållbara i över 1,5 år. Senast besked jag fick var next week… och det var en månad sen!! Men när de väl kommer, kommer de hålla för extremt mycket! /JB
-
Skit happens. Lite konstigt att den gick av där nere och inte uppe vid masten där böjmomentet borde vara störst…
-
Ajajaj, men nu har kanske du fått den låga andel av förlängare med fel från produktionen, eller? Övriga carbonägare kan pusta ut…
Alu/metall mattas ju med tiden på ett mer synligt sätt medan carbon ser 100 ut tills brottet kommer, lite förenklat uttryckt. Carbon är ju dessutom känsligt för hård behandling.
Har själv kört med Liberty Carbon RDM i många år men gick över till NP Alu RDM för två år sen.
Skönt att simturen gick bra o att det riktigt kalla vattnet inte kommit än.
Det här en en bra påminnelse om att se över sina mastfötter/förlängare, bom o tampar inför veckans surf!
-
Lars_K;636008 wrote:Skit happens. Lite konstigt att den gick av där nere och inte uppe vid masten där böjmomentet borde vara störst…
inte alls: den sprack pga den rakt nedåtriktade kraften vid landningen. tryckte röret rakt ned genom koppen – för tunt gods i övergången mellan kopp och rör.
visst – skit happens, men jag tycker det verkar vara en underdimensionerad konstruktion (antagligen för att hålla vikten nere).
och därmed ganska farlig för lite tuffare vågsegling med våra rådande temperaturer. det var därför jag skrev inlägget.
-
Har alltid undrat hur folk vågar köra me förlängare av kolrör där man borrat ett gäng hål i!
Hålen utgör ju en enorm brottanvisning i ett kolrör som ofta redan utan hål ofta verkar va av tveksam kvalite.
Näe, enda RDM förlängaren ja litar på e den gamla Streamline alun. Gick ur produktion
för ett antal år sen, den vart tydligen för dyr, tur att man har 2! Inte den lättaste, men den håller, och är de nånstans på utrustningen jag kan ta lite “extra” vikt e de på förlängare man kan lite på i alla väder! -
Streamlined alu är grymt solid, paradoxalt nog stod jag och höll i den då jag riggade – men tog chinooken ändå… Liberty kol är också heavy duty, väger å andra sidan som en gedigen alu. Blir kul att se den nya Hot som utvecklats några år!
-
poppo;636019 wrote:visst – skit happens, men jag tycker det verkar vara en underdimensionerad konstruktion (antagligen för att hålla vikten nere).
Underdimensionerad eller inte, sättet kol-längare går av på är det luriga. Förr eller senare överskrider man max belastning och så smäller den bara av, medan en alu böjer sej. Trots jag har böjt flera alu-längare har jag alltid seglat vidare och först i efterhand upptäckt att längaren ser lite sne ut. Alu håller iaf ihop och kol kan säkert hålla fint för de flesta men smäller det så får man simma hehe.
-
Liberty Kol is the shit. Lyckades trilla över en begagnad i somras så nu har jag två. Sjukt tung dock. Min Kelapro har också hållt bra, men produceras ju inte längre.
-
Kol är ju inte bra på tryckbelastningar så med plattlandning är det egentligen inte så konstigt att den går av.
-
Jesper B;635999 wrote:Chinooken är ju erkänt stark, men alla kolfibergrejor skiftar i kvalitet. Faktiskt bättre med en krökt alu än en bruten kol. ….. jag har varit lovade hots nya som finns i både alu och kol samt TITAN och är extremt hållbara i över 1,5 år. Senast besked jag fick var next week… och det var en månad sen!! Men när de väl kommer, kommer de hålla för extremt mycket! /JB
Vad jag kan forsta sa far du vanta ett tag till. Skeppet gick under i veckan enligt Hots fora.
Mitt tangentbord strular, inga a eller o med prickar eller ring.
-
Tja…Jag tycker det ser ut som det är taskig genomvätning av fibrerna som är en del av orsaken till haveriet. Min NP kolförlängare snappade typ andra riggningen pga att genomvätningen var i princip obefintlig där den gick av, ett 100% produktionsfel som NP vägrade ta på sig pga att jag köpte förlängaren drygt ett år tidigare, dock hade den legat oanvänd…
-
Tråkigt!
Skönt att man har två Liberty kol då varav den ena bara är UTLÅNAD till lillebrorsan. Lite tyngre men helvete vilken kvalle. Kolla bara tampen ibland precis vid infästningen där det gnager lite.
Kör i övrigt NP på allt men de är (anmärkningsvärt) dock inte bäst på förlängare och mastfötter. -
surfslusken;636027 wrote:Har alltid undrat hur folk vågar köra me förlängare av kolrör där man borrat ett gäng hål i!
Hålen utgör ju en enorm brottanvisning i ett kolrör som ofta redan utan hål ofta verkar va av tveksam kvalite.Och hål är inte alls brottanvisning i alu eller?
Dags att skaffa en stötdämpare, synd bara att North inte tillhandahåller mjukare dämpargummin för vinterbruk.
-
Doc;636114 wrote:Och hål är inte alls brottanvisning i alu eller?
Absolut inte, enda materialet där hål utgör en brottanvisning är kompositrör av kolfiberväv i mastförlängare avsedda för vindsurfing!
-
doffe;636050 wrote:Tråkigt!
Skönt att man har två Liberty kol då varav den ena bara är UTLÅNAD till lillebrorsan. Lite tyngre men helvete vilken kvalle. Kolla bara tampen ibland precis vid infästningen där det gnager lite.
Kör i övrigt NP på allt men de är (anmärkningsvärt) dock inte bäst på förlängare och mastfötter.Eftersom en Liberty trading RDM-kolförlängare inte bara kan ligga och skrota blev jag ju mer eller mindre tvingad till detta långtidslån, så den får komma ut på havet då och då:wink:
Ser det som jag gör förlängaren en tjänst!Även jag vårdar min RDM AluminiumStreamlined ömt…
/M
Logga in för att svara.