Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängare sökes / tips?

  • RDM förlängare sökes / tips?

    Publicerad av drakglenn på 4 oktober, 2004 vid 13:57

    Jag behöver tips…..

    Har nyligen gått över till RDM, (Ahh) wink.gif och står nu i valet och kvalet att köpa en förlängare, frågan är….

    Finns det någon RDM förlängare med denna specifikation?
    (Carbon el.Alu. spelar mindre roll)

    1.”Ring system för justering av längd” – (ej en genomgående pin).

    2. Hjul (2-4st) bredvid varandra i basen – använder trissa till alla segel.

    3. Minst 40 cm.

    Tips?????

    //Glenn – som lever i ovishet.

    lars_k svarade 19 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • adde

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 14:19

    Kan du förtydliga 1:an? Du vill ha ringsystem för förlängningen, men inte North Pin (aka Euro-Pin) i basen?

    Du vill alltså ha ett kopp-system?

    /adde

  • bonasurf

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 14:20

    Jag köpte med en rdm förlängare pin system till mina gunmaster. Då masterna var 100% karbon kändes det skitdumt att förlängaren i aluminium var jättetung.

    De här klassiska pinklumparna har rykte om sig att gå sönder. Claudia som seglar i pwa sade att hon hade haft sönder 3-4 stycken redan. Så jag står inför samma fråga som du vad ska man ha?

  • oscar

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 14:24

    Varför inte svenska http://www.kelapro.com

    Den långa förlänger 37 men den sticker då in 15 cm. Tror att han skulle göra förlängningen längre då det ju egentligen rekommenderas 10 cm instick som minst.

    Maila och fråga…

  • dr-masse

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 14:30

    ährrmmmm, det första kravet gör ju att nästan alla faller bort (nyfiken – varför ett krav? Hållbarhet?).

    Nolimitz kör ju med ring, men finns bara i en längd (20 cm)?

    Men annars verkar ju Gulftech, Kelapro eller Liberty vara det du söker… Fast detta är ju vörstingförlängare med prislappar därefter.

    Surfa På!

  • c_c

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 14:33

    Den enda jag kan komma på som matchar de kraven är Libertys 50cm kolförlängare med det suveräna Streamlined-nedhalet…men den kostar ju en del.

    Hur kommer det sig att du vill ha en med “ringsystem”?

    Finns på:
    http://www.surfersparadise.nu/build/tillb_fotter.html eller
    http://www.hotsailsmaui.se/

  • ola-h

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 14:34

    Kelapro, som Oscar rekomenderade är troligen världens bästa förlängare, och priset är ändå i nivå med andra carbonförlängare av rang. Personligen tycker jag Kela känns betydligt gedignare än alla andra kolförlängare, och ändå tillhör de också de allra lättaste. Dock är även jag tveksam till om den i nuvarande version går upp till 40cm. Annars är kanske Liberty det bästa valet. Deras kolfibervariant går till 46 eller 48 eller nåt sådant. Båda dessa förlängare har Stremalineds nedhalssystem som väl betraktas som det bästa. Många formulaseglare använder det, och de behöver ju dra en del i sina segel.

    Liberty når inte riktigt samma kvalitetsnivå som Kelapro (jag har båda och kan jämföra) men min Liberty har hållit för hård användning uop till 44cm förlängning i 2.5 år, så jag kan rekomendera även dessa, i väntan på längre Kelapro.

  • bonasurf

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 14:40

    Ett argument mot kelapro skulle kunna vara priset.
    Kelapro är ju duktigt dyra.

    Kelapro Karbon 37cm € 145
    Libertys Karbon 5-36cm 1.199:-
    Local spirit Karbon 45 cm 749:-
    StreamlinedSuper lite alu 4-30cm. 799:-

    Visserligen väger Streamlined 490g ist för 390 som kelapro 375g men de andra är ju karbon och borde vara likvärdiga. Om liberty är snordyra ser ju faktiskt Kelapro ut att vara värre.

  • drakglenn

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 16:58

    Jobbet slängde ut mig så jag kunde inte svara men hemma kan de fasen inte hålla mig borta wink.gif

    Svar till:


    Kan du förtydliga 1:an? Du vill ha ringsystem för förlängningen…./adde

    [/ QUOTE ]

    Jag kan ha förväxlat begreppen….
    Alltså för justering av längd vill jag ha det system Arrows har, bygger på en stål ring som man justerar till spår (försänkningar)
    Jag vill INTE ha det systemet som bygger på att en pin körs igenom hål i förlängaren…..

    Fördelen är att spåren sitter tätare samt att det är minde lösa delar, en annan fördel är att man enkelt med en hand kan justera om ett riggat segel…
    Hållfastighet vet jag inte men ett hål bör vara svagare än att fördela kraften runt om…..

    Mina F2 förlängare är inne på 8 år nu, fungerar lika bra som när jag hämtade ut dem…..(seglar minst 30 ggr per år)

    Som förtydligande på nummer 2 vill jag ha hjulen i basen som på bonasurfs bild ovan…….

    Angående Carbon eller Aluminium vill jag naturligtvis ha carbone, men det kanske inte finns!!!, därför gav jag det som alternativ……Alltså funktion före material.

    Ang. spirit förlängaren, har den “ring” systemet?

    Tack för de svettiga tipsen wink.gif, finns det fler?

    //Glenn

  • lars_k

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 17:24

    Denna passar dina höga krav (eller…?) Tecnolimits, finns på ytspänning:
    Kol, med ring och rullarna på en rad (!):
    http://www.ytspanning.se/productViewer.asp?sgId=1&pId=117
    Alu (men det är nog genomgående hål för justeringen iofs…):
    http://www.ytspanning.se/productViewer.asp?sgId=1&pId=118

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 18:53

    Hos hotsailsmaui.se får du Streamlined för 680 spänn istället för 799:- som SP tar. Dvs ännu mer prisvärt bästa längaren än idag.

  • herodude

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 21:12

    faaaan en euro pin längare med quick-six hade itne varit fel, ingen som gör sånna..?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 11:08

    Jag kollade på Liberty förlängarna, men tyckte nedhalet ser klent ut. Sedan var det bara 2 rullar och rullarna är åt “fel” håll.
    Idag har jag så att jag fäster en nedhalstrissa i seglet och då fungerar det inte så bra när rullarna på förlängarna är åt andra hållet.
    Hur gör ni? Kör ni utan nedhalstrissa (eller var det nu kallas) i seglet?
    /Magnus

  • adde

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 11:23

    Vad vill du ha för mastfots-system då?

    Liberty, KelaPro, NoLimitz och StreamLined finns bara för us-pin (aka cup, dvs den med två vårtor).

    Tidigare Local Spirit hade ring, men de har nog borrade hål nu.

    Själv har jag Fiberspars förlängare 42 resp 26 cm, med ringjustering och pinne. Mig veterligen den enda vettiga kolförlängaren som är för pinne. Finns nog inte i sverige dessvärre frown.gif

    /adde

  • mag

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 12:42

    Jag lovar dig, nedhalet är INTE klent. Det är troligen marknadens bästa och sitter på i stort sett alla värstingförlängare. Jag kör segel upp till 6 kvm och har aldrig använt trissa i seglet. Det räcker med förlängare och trä genom seglet.
    /Magnus

  • anders_hoffman

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 16:09

    Kan tipsa om att nya numret av BOARDS hade ett halvstort test av 11 förlängare. Fick tidiningen idag så jag har bara ögnat igenom den..
    Har tyvärr varken tid för att läsa den o presentera ett resultat eller scanna, innan måndag kväll nästa vecka. Så håll ut eller köp dig ett eget ex.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängare sökes / tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.