Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängare sökes / tips?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 16:21

    Tror inte rullarna är åt “fel” håll om man tänker på hur tampen löper genom seglet. Verkar snarare ganska smart och åt “rätt” håll.
    smile.gif/Hej hopp i lingonskogen.

  • ola_p

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 17:05

    Ola, vi får kika lite på libertylängarna nästa gång våra vägar möts… Min känns nämligen ruggigt gedigen, tror den skiljer lite från den du har.

    Att du vill ha ring som justering istället för borrade hål utesluter väl iprincip alla alu längare.
    Sen förstod jag inte riktigt om det skulle vara northpin eller us kopp därnere?
    Northpinne lämnar ju i stort sett bara fiberspar kvar, mig veterligen. Är fallet att du har en gammal joint med northpinne? Isf så är det ju inte direkt omöjligt att byta denna till kopp..
    Låter som libertys långa skulle vara att rekomendera, eller om kelapro kan ordnas med längre förlägning…

  • adde

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 17:13

    Fattade det som om det är euro/north-pin som glenn är ute efter. Och vill man då ha ringinställning så är det nog bara Fiberspar samt evt. technolimits (http://www.ytspänning.se). Nackdelen är väl i så fall att FS inte säljs i sverige laugh.gif. Mina FS, på 40 (drygt) och 26 fungerar finemang.

    Adapter finns ju men det känns som om det bara blir en ytterligare del som kan gå sönder.

    /adde

  • ola_p

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 17:21

    man kan köpa en kopp och skruva dit…

  • drakglenn

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 19:27

    Äntligen lite tid för konfen wink.gif

    Svar till:


    Fattade det som om det är euro/north-pin som glenn är ute efter.

    [/ QUOTE ]

    Ja, korrekt uppfattat, har (euro) pin mastfot

    Svar till:


    Och vill man då ha ringinställning så är det nog bara Fiberspar samt evt. technolimits (http://www.ytspänning.se). Nackdelen är väl i så fall att FS inte säljs i sverige laugh.gif. Mina FS, på 40 (drygt) och 26 fungerar finemang.

    Adapter finns ju men det känns som om det bara blir en ytterligare del som kan gå sönder.

    /adde

    [/ QUOTE ]

    Din text ovan får mig att inse att det inte finns en enda förlängare i Kol med ringsystemet, Stremalineds nedhalsystem samt med (Euro?) pin !!!, ja om man inte vill ha adapter då förstås smirk.gif…..

    Är det ingen som har problem med glapp i dessa så kallade Quick relase (vårtorna), min förra förlängare hade det och efter något år glappade hela kittet som en jäkla maracas, det var inte den iriterande mutten som ville lossa, det glappade i vårtorna samt mellanrummet mellan förlängaren samt foten, nä gott folk i sopptunnan hittade den och efter att ha skaffat pin systemet i fot/förlängare har jag inte haft varken glapp eller problem, teknikguru som man är vill man ha så få delar som möjligt, att man enklare bryter av en stål pinne lättare än en Quick relese har jag hört, men svårt att tro, men visst jag bara spekulerar vilket man kanske inte ska sysla med här wink.gif

    “”Doch finns det väl en god anledning till att de flesta av marknades bästa förlängare har Quick lock systemet””

    Alltså vill man komma biligt undan blir det en förlängare med hål i, är man sugen på det bästa blir det Kol, ring och DYRT! wink.gif

    surfpolaren hittade en annan smart lösning från Chinook, den förlängaren hade visserligen hål som de flesta MEN en clipslås funktion liknande den som de flesta har på bomen, tyvärr verkar det endast vara till std förlängaren, annars var det rätt smart.

    Nu har vi fått ihop en bra tråd angående RDM förlängare, känns som en sammanställning vore på sin plats…..

    Tänk om “någon” även kunde bidra med en sammanställning med vilka infästningar alla segel har för att på så sätt reda ut vilken förlängare som passar bäst till de segel man spanat in…….

    //Glenn – som inte kan alla segel…. wink.gif

  • herodude

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 21:00

    har alltid kört pin å kommer ALLTID att göra det ocks´å min polare hade quick release å det suger verligen jobbigt som satan att dra loss seglet från riggen å det glappar å känns allmänt kasst, å jag tycker inte pin är skört har kört av två pins på hmmm 4 år..

  • lars_k

    Medlem
    6 oktober, 2004 vid 05:21

    Det enda som håller i stora vågor är US-kopp (quickrelease). Fan vad det rök pinnar i SA i vintras. Pin är ren skit. Och glappet känner man inte på vattnet. Tacka vetja US-kopp. Det kan man lita på. Sådetså =)

  • herodude

    Medlem
    6 oktober, 2004 vid 06:32

    men va fan detta jävla pill när man ska ta bort riggen då??!!!!

  • ola_p

    Medlem
    6 oktober, 2004 vid 06:47

    Det beror väl lite på vad man har för längare, min libertys med kopp är lättare att dela än min pryde med pinne…

  • lars_k

    Medlem
    6 oktober, 2004 vid 09:12

    Amen va faen. Tryck in ena vårtan med tummen och den andra med pekfingret och dra ut/in. Busenkelt.
    För helvette skärp dej!

    (:

  • poppo

    Medlem
    6 oktober, 2004 vid 09:54

    Håller med Kongo. Skulle aldrig lite på en pinne. Eller som de sa på Maui: “we dont use the pin-system in hawaii”. Men man får ju köra med vad man vill såklart…

  • herodude

    Medlem
    6 oktober, 2004 vid 10:21

    meeeeeen för fan ok kanske skillnad melan kvalitet å kvalitet men min polare kör med en sån där äcklig adapter som de har på surfers å den är dryg att både peta in i förlängaren å lirka ut, kanske för den är sliten å lite pajj men vet på sena hösten elelr tidiga våren hur jävla härligt det är att försöka lirka ut en quickrelease med stelfrusa fingrar… undra varför det heter quickrelease…. laugh.gif tongue.gif

  • drakglenn

    Medlem
    6 oktober, 2004 vid 10:32

    Ahh yttligare en bra tråd som börja hackas sönder….och jag började tongue.gif wink.gif

    Om vi nu ändå ska diskutera detta med Pin eller quick, kan vi med pin få lite förslag på kvalitet grejer, vilka har de bästa mastfötterna med Quicklock systemet???

    //Glenn

  • ola-h

    Medlem
    7 oktober, 2004 vid 06:51

    Alltså, det är inte så att det är några problem med min Liberty, bara det att KelaPro är snäppet mer gedigen, vilket bland annat yttrar sig i att den ovaliserar sig ännu mindre i basen när man drar hårt nedhalet, att finishen inte är i klass med Kelpro, och att det känns lite hemmameckat med ett aluförstärkningen längst ned på Libertyn (samt att Liberty inte levereras med en Bounty nedstucken i förlängaren).

    I mitt tycke är Liberty ändå en grym förlängare, tvåa på marknaden efter Kela.

    Angående kopp vs pinne så håller jag med de flesta att med en bra förlängare och passande kopp så funkar det kanon. Dock kan jag personligen inte riktigt se varför pinne är svagare. Min gissning är att, pinne dock är betydligt mer känsligt för att den är monterad rätt. Gängar den upp sig det minsta så ryker den direkt om det blir lite belastning på den. Själv körde jag dock pinne från 89-2002 utan att segla av en enda (och det bar en hel del hyftsat tuffa förhållanden, inkluderande shorebreaket i Guincho, Diamond Head mm). Då såg jag dock till att skruva åt den riktigt hårt, limma med permanent locktight samt att byta dem efter ettt par-tre år.

    Den som tyckte pinne var OK och “bara” hade kört av 2 st på 4 år tycker jag har lite konstig syn på vad som är OK. En mastfot som pajar är ett onödigt haveri och är du på fel (eller rätt) ställe kan det innebära både en lång (och kansk farlig) simtur och en totalkrachad rigg och kanske en förlorad bräda. Kanske är rent av ett mastfotsbrott det sämsta av alla haverier. 2 sådana per 4 år är alltså under all kritik och i mitt tycke definitivt ett skäl att byta system.

  • voodoo

    Medlem
    7 oktober, 2004 vid 07:00

    men det finns ju även pinnar som inte är gängade utan svarvade hela vägen som tex north’s pinsystem och som har hållit i alla år för mig!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängare sökes / tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.