Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängare sökes / tips?

  • herodude

    Medlem
    7 oktober, 2004 vid 07:14

    Svar till:


    Alltså, det är inte så att det är några problem med min Liberty, bara det att KelaPro är snäppet mer gedigen, vilket bland annat yttrar sig i att den ovaliserar sig ännu mindre i basen när man drar hårt nedhalet, att finishen inte är i klass med Kelpro, och att det känns lite hemmameckat med ett aluförstärkningen längst ned på Libertyn (samt att Liberty inte levereras med en Bounty nedstucken i förlängaren).

    I mitt tycke är Liberty ändå en grym förlängare, tvåa på marknaden efter Kela.

    Angående kopp vs pinne så håller jag med de flesta att med en bra förlängare och passande kopp så funkar det kanon. Dock kan jag personligen inte riktigt se varför pinne är svagare. Min gissning är att, pinne dock är betydligt mer känsligt för att den är monterad rätt. Gängar den upp sig det minsta så ryker den direkt om det blir lite belastning på den. Själv körde jag dock pinne från 89-2002 utan att segla av en enda (och det bar en hel del hyftsat tuffa förhållanden, inkluderande shorebreaket i Guincho, Diamond Head mm). Då såg jag dock till att skruva åt den riktigt hårt, limma med permanent locktight samt att byta dem efter ettt par-tre år.

    Den som tyckte pinne var OK och “bara” hade kört av 2 st på 4 år tycker jag har lite konstig syn på vad som är OK. En mastfot som pajar är ett onödigt haveri och är du på fel (eller rätt) ställe kan det innebära både en lång (och kansk farlig) simtur och en totalkrachad rigg och kanske en förlorad bräda. Kanske är rent av ett mastfotsbrott det sämsta av alla haverier. 2 sådana per 4 år är alltså under all kritik och i mitt tycke definitivt ett skäl att byta system.

    [/ QUOTE ]

    hehe aah hmm kanske borde byta då… hmm när quickrelease blir ett bra system,… vet inte men det blir inte billigt om man ska ha kvalitets grejjer, två nya förlängare å en ny mastfot….

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2004 vid 07:32

    Ja. Det är nog egentligen bara pins som är borrade och gängade med M8-gänga som inte håller.
    Brorsan kör Guns mastfot som har helsvarvad pinne med en M10 gänga i änden som gängas in i jointen. Ser ganska bombsäker ut och höll bra i 3m tvättmaskiner i SA.
    Men jag kör vidare säkra US-quick. Att tappa en rigg i stora vågor kan lätt innebära att den försvinner (sjunker…) och det är ju inte så kul… tongue.gif

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängare sökes / tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.