Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM, förlängare, styvhet och IMCS??

• RDM, förlängare, styvhet och IMCS??

Publicerad av soulandradical på 22 juni, 2005 vid 07:40

RDM, förlängare, styvhet och IMCS??

Här kommer en tråd till, känner mig tjatig men jag vore tacksam för er hjälp och funderingar/åsikter kring detta!

Jag har en RDM 4,30 mast med IMCS 21

Frågan är om det går att förlänga masten så att den passar ett 6,7 freestylesegel.
    Seglet kräver:
    Lufflängd 4,69
    IMCS 24-26

Skulle alltså behöva 39cm förlängning. Har hittat rdm förlängare som förlänger upp till 48 cm (PIN) MEN
    * har jag då kvar tillräckligt med förlängare att stoppa in i masten?
    * och hur påverkas mastens styvhet av förlängaren? Masten behöver ju egentligen bli styvare för att passa (väger 85kg)

Går det att få ihop detta på något sätt så att man ändå är nöjd med riggens prestanda? Riggar på 4,50 Tidal Wave idag och det funkar inget vidare.

Tror ni en sån här förlängning blir:
    Kass
    Skaplig
    OK
    Bra

Om OK eller Bra, ska man satsa på kol eller aluförlängare med tanke på att jag vill få upp styvheten?

Det bästa skulle givetvis vara att köpa en perfekt passande 4,60 mast men det vore underbart att klara sig på 1 mast till hela linjen. Seglet kan inte heller bytas då det är nytt för i år.

Ska bli vind idag! Det har redan börjat röra på sig och DMIs rapport känns rätt säker!

soulandradical svarade 19 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • adde

Medlem
    22 juni, 2005 vid 07:42

Exakt vilket segel och vilken mast är det du skall rigga?

/adde

• soulandradical

Medlem
    22 juni, 2005 vid 07:48

Sorry jag var inte tydlig nog!
    Ett Gun Jam som ska riggas på en Gun RDM LoopComp C65.
    Masten funkar verklien klockrent till mina WaveMc men frågan är om den funkar till Jam?

mvh
    Fredrik

• adde

Medlem
    22 juni, 2005 vid 07:58

Ärligt talat så tror jag att det blir lite för svampigt. Generellt tycker jag att RDM blir lite slöa med över 30cm förlängning (gäller 430 och i viss mån 400), beror såklart på seglet/masten också. MEN tidiga Gunmaster (iaf RDM C100) var styva i överkant och då funkade det kanon med upp till 40cm förlängning!. Gissar att 6.7 är ditt största och då vill du ha absolut tidigaste planing och då är det bättre med en styvare mast. Bästa resultat är såklart att testa med att låna någons långa förlängare.

/adde

• ola-h

Medlem
    22 juni, 2005 vid 08:41

Trots att jag själv regelmässigt kör med upp mot 45cm förlängning på mina RDM så håller jag nog med Adde i detta fallet. Jag vet förstås inte säkert hur det kommer funka, men mina samlade erfarenheter säger mig som sagt att det kan bli tveksamt. Gissningsvis är Loop 65 inte allså så styv som loop 100 heller, de flesta rdm med mindre kol är lite mjukare. Det talar extra mycket emot.

Om det var jag som var i din sitution och inte hade råd med en lång, hyfsat styv och snärtig top-of-the-line-rdm så skulle jag försöka hitta en beggagnad superlätt 460-racemast (eller ”nästan race”). Visserligen är hållbarheten på dessa ett skämt, en du lär kunna få väldigt bra lättvindsprestanda för ett hyfsat pris.

Det som händer när du förlänger en mast är att IMCS i praktiken inte ändras. Du får alltså en 470/21 om du förlänger 40cm. Det är nog mjukare än vad seglet gillar. För övrigt är IMCS lite av ett skämt som mätmetod, och även om det står 21 på masten så kan den i verkligheten vara allt från 19-24, skulle jag tro.

• soulandradical

Medlem
    22 juni, 2005 vid 09:09

Tack för svar,
    Det var verkligen den bistra sanningen – men det var ju det jag ville ha – även om det varit bättre om ni varit positiva smile.gif

Jo – det finns nog några mynt att handla för men jag har börjat fundera lite på ett lättvindsfreeridekitt och tänkte därför att jag kunde nöja mig med en 4,30 och sen ha en 4,90 eller längre som passar till typ en 9,0a.

Kanske skulle forumlera om frågan då och istället fråga:
    Hur stora segel kan man köra på en 4,60 som även ska passa till mitt Jam 6,7. Men jag antar att vi får samma problem här eftersom ett ”freerace”segel väl kräver styvare mast än mitt freestyle (särskilt i de större storlekarna)

• jester

Medlem
    22 juni, 2005 vid 09:38

NP V8 7.5 skall riggas på en 460 mast. Man förlänger den då 31 cm. Själv kör jag dock på en 490, dels beroende på att jag är tung (100kg+) + att jag inte har en 460 (ännu).

• soulandradical

Medlem
    22 juni, 2005 vid 09:52

kan det annars vara ett alternativ att köpa en vettig 490 mast och släppa 21 cm i toppen.

Fast då får man kanske ca imcs 28 på masten, vilket blir för styvt istället.

Det blir kanske ännu sämre än att den är för mjuk?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM, förlängare, styvhet och IMCS??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.