Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängning från 0 cm (QR)

• RDM förlängning från 0 cm (QR)

Publicerad av endy på 13 april, 2005 vid 10:04

Är det någon som sett av en sådan?
    Carbon eller Alu spelar kvitta, bara det är från 0-XX cm i Quickrelease (dubbel knopp)
    Har segel 396 luff rek 4,00 mast och har i nuläget endast en 6-38 cm vilket ger extra onödig vario.

Tack för svar!

anonym-anvandare svarade 19 år, 3 månader sedan 19 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • calle_b

Medlem
    13 april, 2005 vid 10:08

Tja! Jag är oxå ute och jagar, så jag hakar på din tråd här lite wink.gif

Söker ett komplett paket med mastfot, mastadapter och förlängare. RDM runt 40-45 cm. Tips på var man kan köpa bra billigt? Och vad ska jag ha??? Helt grön i RDM-frågan…

Tackar på förhand.

• lars_k

Medlem
    13 april, 2005 vid 10:10

Jag har funderat på samma sak. Men om man ska få 0 förlängning måste koppen in i masten. Det är den för fet för. SP säljer senaste Streamlined som förlänger från 2 cm. Men den är för pin förstås…Ser jävligt slimmad och käck ut annars. Ingen bred bottendel som alla andra RDM-förlängare.
    Som jag ser det måste en RDM-förlängare för QR minst förlänga motsvarande koppens höjd, ca 5 cm. tongue.gif
    Dax att ta fram en RDM-QR-kopp med mindre diameter som passar inuti masten tycker jag….

• oscar

Medlem
    13 april, 2005 vid 10:26

Kelapro förlänger från 5 med QR.

• endy

Medlem
    13 april, 2005 vid 10:53

Hade det väl varit Pin hade det inte varit några problem tongue.gif
    Jag hittade denna hos Ytspänning
    http://www.ytspanning.se/productViewer.asp?sgId=1&pId=118
    Dock lite dyrt för bara ha till ett segel som för mig, men kanske ända utvägen då tongue.gif

Svar till Calle
    Beror på pin/Qr alu/carbon, iövrigt är jag grymt nöjd med mina Chinook Rdm carbon 5-37,5 cm var det tongue.gif

• maui-mange

Medlem
    13 april, 2005 vid 11:01

Tjena Andy,

Tecno Limits förlängare förlänger från 0 cm med QR dubbel vårtor.
    Kolla länken http://www.tecnolimits.de/products-bases.htm eller bifogad bild.
    Har själv en sådan som funkar kanonas.
    Janne Locs fixar säkert hem en om du är sugen.

Ha de gytt!
    Magnus

• drakglenn

Medlem
    13 april, 2005 vid 11:44

Lustigt, jag sitter just och utreder detta….. wink.gif

Men hallå!, US-koppen kommer alltid bygga 5 cm, var det en står i specen, vill man slippa dessa centimeterar är det bara att byta till Pin.

Däremot borde det fungera att tillverka en förlängare för Pin då förlängaren skulle kunna köras helt in i masten, dvs.från 0 cm (hjulen skulle kunna sitta längre ner om ni för står vad jag menar), men streamlined förlängaren på SP hemsida ser ändå ut att bygga (sticka ut) 5-6 cm om man kollar vad sista hålet sitter, fel bild???

//Glenn

• jesper_b

Medlem
    13 april, 2005 vid 12:01

Den tidigare (2002-2004) Streamlinedförlängaren för kopp bygger några mm mer än själva koppen, men inte mer. Tyvärr har Streamlined slutat tillverka den pga höga tillverkningskostnader (jag tjatade dock till mig de sista 30 som Streamlined hade i lager – har således i lager för 680:-). Kelapro i kol (också för kopp) bygger ytterligare en halv cm, är lättare men också mycket dyrare.

I värsta fall kan man alltid kapa ett par cm på masten. Förutom att en mast blir relativt styvare ju mindre förlängning, är en mast som är kapad ett par cm och som man därför sätter ett snäpp högre på förlängaren då förlängning behövs likvärdig i egenskaper med en okapad mast. Det är mer en mental spärr än rationella argument som gör att man inte vill kapa.

När man kapar (om): Se till att ha ett nytt fintandat bågfilsblad. Tejpa runt masten och såga efter teapen. Såga lite i taget, pausa för att undvika värmeutveckling som förstör laminatet. Runda av kanten med fint papper. Kolla att kanten är vertikal mot förlängaren – i annat fall finslipa lite till.

Jesper B

• lars_k

Medlem
    13 april, 2005 vid 12:33

Haha. Kapa masten för att slippa lita vario? Finns det sådana som gör det?
    Inte aktuellt för min del kanjagmeddela. wink.gif

• jesper_b

Medlem
    13 april, 2005 vid 13:24

Lars: Varför inte?

Vario ger en onödig viktökning där man minst vill ha det. Kapad mast har inga liknande nackdelar. Har man förlängare nog att sätta ett snäpp högre för sina större segel är mastkapning bättre än vario på sitt mindre segel. Men visst, någon slags irrationel mental spärr har vi, jag med.

Bäst är förstås att köpa en till kortare mast, men då blir det mer stålar att lägga ut och mer prylar att släpa på.

/Jesper B

• safesurfer

Medlem
    13 april, 2005 vid 13:51

Kapa 4cm på min mast för flera år sedan har funkat fint och använder den fortfarande. Sen undrar jag ju lite hur mycket bättre nya master är? Jag har en fiberspar worldcup carbon från 96 men jag tycker att den fungerar bra väger 2.1kg vilket inte är så illa för en 4,90mast(tror det är 65%prepreg kol). Jag använder ett nedhal helt utan förlängning i plast, väger inte mycket. Om masten blir lite styvare är nog bara bra för mig.

• lars_k

Medlem
    13 april, 2005 vid 15:37

Jo, om man struntar totalt i andrahandsvärdet är det väl bara att kapa av några cm… tongue.gif

• maui-mange

Medlem
    13 april, 2005 vid 18:19

Men men hallå hallå cool.gif

Tecno limits förlängaren bygger ju inget från rullarna till nederkant på masten, ska vi vara riktigt petiga kanske 1 cm, vilket gör att du inte behöver lika mycket vario-topp. Förlängnings-stödet kan tas bort helt.

Att sedan själva basen höjer riggen 5 cm från brädan är inte alls lika viktigt som att du kan korta vario toppen 7,5 cm.
    Basförlängningen finns väl på de flesta pin också.

Magnus

• highflyer

Medlem
    13 april, 2005 vid 18:36

Nu när det ändå pratas mastfötter och förlängare så kan jag passa på att fråga vilket ni tycker är bäst och varför? av QR & Pin systemen

• anonym-anvandare

Medlem
    13 april, 2005 vid 19:02

se http://www.surfstore.dk
    Crabon RDM 45 cm

• lars_k

Medlem
    13 april, 2005 vid 19:12

Ser faktiskt ut som Tecnolimitzen förlänger minimalt om man tar bort ringen… Konstigt bara att enligt http://www.ytspänning.se så förlänger 40 cm längaren minst 10 cm. Men det kanske är fel? 25 cm längaren förlänger 0-25 cm. Konstigt om de ser likadana ut i basen?
    Är riktigt sugen på 40 cm längaren om den har samma bas… =)

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängning från 0 cm (QR)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.