Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › RDM Ja ellel nej???
-
RDM Ja ellel nej???
Publicerad av tdk på 30 augusti, 2004 vid 15:22Hm, ska köpa en 400 mast att köra 5.0 och neråt.. Då kan det ju vara bra att ha en mast som tål lite.. Men hur är era erfarenheter med RDM?? Är det något att ha?? SPs garanti är ju dock lockande.. Pajja den och få en ny (?) Men är det motiverat med den prisskillnaden??? Kom gärna med varför.. Och inte bara ja och nej..
lars_k svarade 20 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Är det värt pris-skillnaden?
Är det en pris-skillnad??
Det beror på vad du är ute efter, du kan inte jämföra en riktig RDM med 90%-100% (PowerEx RDM, Simmer SC-RDM, Naish FireStick, Ezzy RDM, No Limitz The skinny, Fiberspar RDM mfl) med någonting annat än RIKTIG SDM vågmast (NS viperWave, NP X9wave, Arrows Ultimate Wave mfl).
En bra RDM kommer alltid att vara dyrare (och i nästan alla fall bättre) än en “vanlig” vågmast som tex TidalWave. Men den kommer INTE vara dyrare än en SDM mast med samma prestanda (vikt/reflex).
Eftersom jag bytte från TidalWave och NP CK35 till RDM master med 100% kol så är såklart inte jämförelsen riktigt rättvis. Skillnaden är ENORM. Men troligtvis hade jag upplevt en stor skillnad även om jag bytt till en SDM mast med motsvarande prestanda (läs vikt och reflex). Men det jag upplever som mest positivt är inte styrkan (den märker man ju inte av – det är ju svårt att avgöra OM en annan mast hade gått av) utan hanterbarheten. Den gör hela riggen lätt och smidig, enkelt att greppa vid tex slag där jag greppar masten. Det “känns” som om den skär bättre genom luften, men det är ganska luddigt…
/adde
-
He.. Okej priskillnade kan väl diskuteras.. Har siktat in mig på Powerex Prepreg Wave RDM 90% men åker ju på en ny förlängare med..:) Har så gott som bestämmt mig, men det är ju kul att höra vad andra tycker, eftersom jag inte har provat någon..
-
Jag har två 400 RDM master (dock inte PX) så vill du testrigga och testsegla så är det bara att PM:a mig. Men jag varnar dig – there is no way back
Vad är det för segel du skall köra på?
/adde
-
Arrows impact. Och ett simmer onshore.. Men simmer seglet blir nog till ett NP i vinter..
-
Som adde säger, there is no way back. Jag skulle säga att de flesta som provar RDM blir rätt sälda. Det är inte bara hållbarheten (och känslan av osårbarhet som kommer med) utan också känslan i seglen. Det blir liksom ett annat glid genom luften. Om du sedan jämför med en “lågprestanda”, hållbar SDM så får du ju också en rejäl uppgradering i seglets känsla tack vare lägre vikt och snabbare reflex.
Både NP och Arrows är dock segel som sytts för SDM. Många kör dem ändå med rdm, även en och annan teamrider, så det lär funka.
Ett alternativ kan dock vara Streamlineds nya rdm. Den kommer nämligen i två versioner, en “vanlig” som skall vara rätt lik Powerex i böj och styvhet, och en variant med en styvare topp, som ger en totalt sätt styvare mast. Den senare skall passa extra bra till segel som just NP och Arrows. De första leveranserna är utlovade “snart”.
Se http://www.streamlined.us (kolla in bommen också…)
Powerex är annars ett säkert kort. Definitivt hållbar och väldigt “standard” för övrigt. NP teamrider Jasom Prior körde powered rdm i sitt Combat på Hookipa.
-
Jag har börjat köra RDM och jag gillar det. Jag har dock hört att RDMmaster ger ett segel sämre aerodynamik vilket skulle vara en nackdel. Vad säger adde och Ola H. om detta påstående?
-
Svar till:
Som adde säger, there is no way back. Jag skulle säga att de flesta som provar RDM blir rätt sälda. Det är inte bara hållbarheten (och känslan av osårbarhet som kommer med) utan också känslan i seglen. Det blir liksom ett annat glid genom luften. Om du sedan jämför med en “lågprestanda”, hållbar SDM så får du ju också en rejäl uppgradering i seglets känsla tack vare lägre vikt och snabbare reflex.
Både NP och Arrows är dock segel som sytts för SDM. Många kör dem ändå med rdm, även en och annan teamrider, så det lär funka.
Ett alternativ kan dock vara Streamlineds nya rdm. Den kommer nämligen i två versioner, en “vanlig” som skall vara rätt lik Powerex i böj och styvhet, och en variant med en styvare topp, som ger en totalt sätt styvare mast. Den senare skall passa extra bra till segel som just NP och Arrows. De första leveranserna är utlovade “snart”.
Se http://www.streamlined.us (kolla in bommen också…)
Powerex är annars ett säkert kort. Definitivt hållbar och väldigt “standard” för övrigt. NP teamrider Jasom Prior körde powered rdm i sitt Combat på Hookipa.
[/ QUOTE ]Hm, det där med att seglet inte skulle vara sytt för RDM sa dom inget om på SP.. Kanske för att det inte påverkar såååå mycket?? Eller så ville dom sälja.:) Någon lågbudjet mast vill jag inte jämföra med, för det hade jag inte tänkt att köpa ändå..
-
Ett segel som inte är sytt för RDM blir lite bukigare i toppen eftersom inte masten “fyller ut” mastfickan lika mkt som en SDM – mast. Ett segel som är bukigt i toppen släpper inte byarna lika bra och får sämre kontroll. Så är inte ens segel sydda för RDM bör man nog låna en RDM -mast och testa hur det känns innan man slantar upp dyra pengar.
Håller med föregående att RDM ger en go “lätt” känsla i riggen. Men mina segel är ju också sydda för RDM. -
Varför inte stödja dom som prispressar och köpa billigt genom t.ex. Gun Sails eller Surf Unique?
-
Missförstå mig inte… Det va igentligen kolhalten jag syftade på… Inte priset.. Skiter i vad det står på masten, så länge den har samma prestanda och kvalite´.. Men sen är min egna uppfatting om “prispressare” att något har man ju gjort avkall på.. Är det kvalite´n, eller servicen om något går sönder?!?
-
Se upp för SP’s garanti “går den sönder får du en ny”. Garantin gäller i 1 eller 2 år. Kolla exakt vad som gäller innan köp.
/Magnus
-
ja igentligen så borde det ju vara så att det blir sämre aerodynamik…. tänk på hur en flygplans vinge ser ut, tjock i basen och smal i toppen, en RDM mast är ju jämn tjock hela vägen…
Varför kör inte Nisse pryde med Rdm master? det måste vara något lurt med aerodynamiken som gör inte pryde använder RDM -
Att NP inte kör med RDM säger de själva beror på att de inte tycker rdm:erna ger samma reflexrespons som motsvarande sdm.
När det gäller aerodynamiken så lutar det nog åt att det är tvärtom, dvs en tunn mast kan ge bättre aerodynamik. Barry Spanier har många gånger diskuterat detta på sitt forum och man har provat speedriggar bestående av ett litet racesegel omsytt till rdm-mast. Även NP går ju mot master med all mindre diameter över bommen (även på racesidan) så det stödjer ju tesen. Alla NPs master är för övrigt drop-shae till 2005.
-
Segel blir någpt annorlune med rdm, men inte nödvändigtvis bukigare i toppen. I praktiken är diametern endast nämnvärt annorlunda i nedre delen och detta, precis som Lars säger, gör att masten inte fyller ut fickan på samma sätt. Seglet beter sig då om om fickan var bredare och eftersom fickans bredd är en viktig del av hur man syr in buk i seglet så blir det skillnader. Å andra sidan skiljer sig ofta böjkurvan åt, dels mellan en rdm och en sdm, men också mellan olika rdm och även olika sdm. Så, det är grymt svårt att dra generella slutsatser. Jag har en känsla av att många drog rätt mycket generella slutsatser för ett par år sedan, när rdm dök upp ordentligt, genom att enbart testa sina sdm-designade segel på typ Powerex.
När det gäller om det är rätt eller fel av SP att inte diskutera frågan, så beror det väl på. Många av de som jobbar där och flera av deras teamriders kör rdm i NP-segel och tycker det funkar kanon, som om de nu skule diskutera det hela så skulle det väl snarast bli en rekomendation att köpa rdm – även till NP.
För övrigt kan ni kola in Jason Prior när han kör NP Combat 2005 och Powerex RDM på http://www.steffo.nu/files/200475-prior-powerex-skuren.jpg
Logga in för att svara.