Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › RDM Ja ellel nej???
-
Jag kan avlöja att Finians speed-rekord sattes med Naish-stealth 2005 prototyper. De små storlekarna är sydda för RDM.
Naish FireStick är världens snabbaste mast!
/adde
-
har en lite fråga jag också nu.
Har flexet med vikten att göra, att det inte blir samma rörelseenergi i masttoppen, eller har det med att kollet har en förmåga att dra ihop sig snabbare? (hört båda)
jämför man vindsurfing.se’s master så väger ju 70%sdm mindre än 100%rdm. vilken flexar då bäst utav dessa. SDMen väger ju mindre…
-
Vikten är samma för en fin SDM mast och en fin RDM, speciellt i toppen. Det är nog snarare den ökade diametern som gör att det blir en styvare balk, en liten ingenjör kan säkert räkna på det.
/Magnus
-
Flexen har i princip mest med vikten (massan) och hur denna är fördelad längst masten samt styvheten och hur denna är fördelad. Det är därför inte alls omöjligt att en 70%-are är lika snärtig som en 100%-rdm.
På marginalen har även andra saker som konstruktionsmetod, exakt fiberupplägg mm betydelse, men jag skukle säga att detta mest kommer in på racemaster. Skillnaden finns även på vågmaster, men jag har mycket svårt att tänka mig att det har avgörande betydelse.
-
Som jag fattat det (efter ha läst SURF..) så anpassar man ett segel för RDM genom att sy det något flackare i toppen, just pga att en för bred mastficka ökar buken något. Men de flesta moderna SDM-masterna har mkt drop-shape, dvs smal topp-del så skillnaden mot RDM borde vara minimal…
Logga in för att svara.