När jag var i Guincho senast fick jag förmånen, mot betalning iofs…, att testa samma segel som jag har här hemma (Simmer Crossover) på RDM-master.
För 5.3 tyckte jag att det fungerade bra, på 4.7, 4.0 och 3.7 precis hur bra som helst (har dock inte kört såpass små segel knappt alls här hemma på sistone…).
Fast redan på 5.3 var det påtagligt att det krävdes mer nedhal och uthal för att få det att funka, precis din erfarenhet av 4.5. Jag upplevde seglet som lite “mjukare” än annars (jämförde med Crossover 5.0 och 5.7 som jag har själv), men klart trevligt.
På Crossover 6.2 däremot tyckte jag nog att RDM inte var lika bra som SDM. Seglet kändes allmänt segare och jag var förvånad över att inte ha mer drag än vad jag hade. Det roterade dock superbra (såklart).
Masterna var AMEX RDM.
Av det lilla jag testat RDM, och pratat med kompisar som har seglat RDM klart mer, så känns det ibland som att kring och strax över sex kvadrat så blir det inte alltid så bra med RDM. Det blir för mjukt, helt enkelt.
Så just Expression 6.1, med dess långa mast och tänkta egenskaper som segel, skulle jag nog vara rättså tveksam till om RDM är något bra val. Men avgörandet finns bara på ett sätt – testa!
Fast när en mastguru som Ola H. är tveksam till om Expression funkar så skulle jag inte förvänta mig för mycket, som sagt.
Och RDM eller ej, det viktigaste är att man får segla och har kul på vattnet!
RDM På! (japp, funderar själv på att byta till RDM nästa år för 5.7, 5.0 och 4.2)