Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rdm mast i np expression?

• rdm mast i np expression?

Publicerad av _alexander på 6 juli, 2005 vid 21:22

Funderar på att stoppa i en rdm mast i detta segel Np expression 6,1 som innebär 40 centimeters förlänging med vanlig mast (430) .
    dock bör väl detta öka med en rdm mast?
    märker detta när jag riggar mitt 4,5 crossover segel att det krävs lite extra förlängning och dra hårt i nedhalet än rekomenderat för att fylla mastfickan så det ser okej ut.
    då funderar jag ju självklart över hur detta går om man
    stoppar i detta i ett segel med så pass lång luff (470cm)? hur prestandan påverkas? för i mitt crossover (405cm luff) märker jag bara positiva förändingar men man vill ju inte köpa grisen i säcken naturligtvis wink.gif

basse svarade 19 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • ola-h

Medlem
    6 juli, 2005 vid 22:46

Jag kan inte annat än gissa, men om jag gör just det så utfaller det hela så att rekomendationen blir en 450 eller 460 rdm av extra snärtigt slag till detta segel.

Visserligen gissar jag att du rent längdmässigt klarar dig med en 430 och t ex en lång Libertyförlängare, men samtidigt kommer nog de flesta rdm:er ge en för vek rigg. Möjligen kan det bli bra med någon av de lite styvare rdm 430 som finns på marknaden, dvs inte “standard-rdm:en” Powerex. Både Gulftech och HotRod från “min” leverantör är lite styvare i 430 och det finns säkert andra märken också. Som sagt kan jag dock inte lova att ens dessa räcker till.

Den enda rekomendation jag kan ge som inte baserar sig på gissningar är att låna en mast du tror är lämplig och testa.

• dr-masse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:16

När jag var i Guincho senast fick jag förmånen, mot betalning iofs…, att testa samma segel som jag har här hemma (Simmer Crossover) på RDM-master.

För 5.3 tyckte jag att det fungerade bra, på 4.7, 4.0 och 3.7 precis hur bra som helst (har dock inte kört såpass små segel knappt alls här hemma på sistone…).

Fast redan på 5.3 var det påtagligt att det krävdes mer nedhal och uthal för att få det att funka, precis din erfarenhet av 4.5. Jag upplevde seglet som lite “mjukare” än annars (jämförde med Crossover 5.0 och 5.7 som jag har själv), men klart trevligt.

På Crossover 6.2 däremot tyckte jag nog att RDM inte var lika bra som SDM. Seglet kändes allmänt segare och jag var förvånad över att inte ha mer drag än vad jag hade. Det roterade dock superbra (såklart).

Masterna var AMEX RDM.

Av det lilla jag testat RDM, och pratat med kompisar som har seglat RDM klart mer, så känns det ibland som att kring och strax över sex kvadrat så blir det inte alltid så bra med RDM. Det blir för mjukt, helt enkelt.

Så just Expression 6.1, med dess långa mast och tänkta egenskaper som segel, skulle jag nog vara rättså tveksam till om RDM är något bra val. Men avgörandet finns bara på ett sätt – testa!

Fast när en mastguru som Ola H. är tveksam till om Expression funkar så skulle jag inte förvänta mig för mycket, som sagt.

Och RDM eller ej, det viktigaste är att man får segla och har kul på vattnet!

RDM På! (japp, funderar själv på att byta till RDM nästa år för 5.7, 5.0 och 4.2)

• basse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:30

Just expression kan vara lite lurigt att rigga på andra master än NP tror jag. GUN Loop75 går utmärkt på min 6.9 men tex North gick inte alls på 5.7an vi hade tidigare. Tror det går någon sorts gräns runt 5.7/5.8 eller nått där seglen blir mera känsliga för mastvalet än mindre segel. Testade aldrig RDM i mitt 5.7 så jag kan inte bedöma det men det borde inte vara några problem att kunna testa hos någon butik eller av någon polare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rdm mast i np expression?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.