Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › RDM till större freestylesegel?
-
RDM till större freestylesegel?
Publicerad av soulandradical på 8 juni, 2005 vid 06:15Har nyligen skaffat nya vågsegel och ny mast. Köpte en RDM mast och är förvånad över hur grym riggen känns. Lätt att rigga och den känns otroligt lätt på vattnet. Rekommenderas!
Frågan är: hur funkar RDM till större freestylesegel (Gun Jam 6,7)? Ska man satsa på RDM eller traditionell mast till detta? Gun rekommederar bägge typer.
RDM finns dock bara i 4,50 och då är man ju lite låst om man ha större segel längre fram – fast är RDM så mkt skönare så att det är värt det?Tacksam för tips!
ola-h svarade 19 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag kör RDM till mitt största freestylesegel, 7,1. Jag har dock inte provat med “vanlig” till det seglet, men jag tycker att det funkar mycket bra med RDM. Sen slipper man ju bekymra sig för mastbrott också!
/Fjant
-
Kör 430 RDM till mitt största segel, Severne S2 6.4…
Funkar niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiceeeeeeeeeeeeeeee -
460 RDM är betydligt sämre än en värsting SDM(standard diameter) enligt min mening.
SDM känns betydligt reponsivare och lättare än RDM, men det kostar ju åxå, tex. X9 6899:-.
430 RDM däremot känns riktigt bra på 6,3 och neråt. -
Jag försöker köra mitt soul 6,2 2002 på en simmer RDM 430. Har tidigare kört X5 430 och varit nöjd. Tycker att RDM-masten på nåt sätt blir för mjuk för detta stora seglet. Det släpper lite för lätt och det blir inte nåt riktigt drag samt att stabiliteten i seglet blir lidande. Helt klart måste man dra längre i nedhalet för att seglet skall stå bra.
Min teori är att standardmasten ökar i styvhet i och med att den böjs. RD-masten gör säkerligen också det men inte i samma utsträckning eftersom den är smalare och skillnaden i längd mellan mastens olika sidor i böjen inte är lika stor. RD-masten har ett större register där styvheten är mer eller mindre konstant.
Kan detta stämma??
.s
-
Ingen aning om din teori är rätt men jag tycker din iaktagelse på vattnet är viktigare ändå.
Enligt era erfarenheter så verkar det vara ett säkrare kort att satsa på en “normal” mast för lite större segel.
Tackar för tipsen. -
Jag tycker den effektiva gränsen för RDM är 430 och nedåt. Men det beror lite på segeltypen och ffa AR-talet (vilket det pratas för lite om på vindsurfingdelen av steffo!) och valet av RDM-mast.
Jag upplever längre RDM master generellt som lite mjukare än motsvarande SDM, möjligtvis kan en riktigt snärtig RDM (GT?, HotRod?) fungera även i 460 längden.
Just 430 RDM tycker jag fungerar bra i låg-AR-segel med relativt lite förlängning (ca 15cm) och i hög(re)-AR-segel även upp och över 30 cm (dvs jag upplever 430 generellt som lite mjuk – men jag väger normalt 85kg).
Att ange specifica storlekar är lite svårt. Boxer 6.2 fungerar toppen på 430 (+9cm) medans Morpho 6.6 blev svampigt som fasen på 430 (+28). Men boxer bygger på en extrem luff-kurva som stabiliserar buken och toppen så jag tror att ett 6.6 på den tekniken skulle fungera på 430 RDM.
För segel som kräver 460 mast hade jag nog satsat på en lättare och snärtigare SDM, om jag inte vägt lite (säg <70) eller om seglet varit litet i toppen.
/adde
-
Kör upp til 5,8 med RDM skall man ha större segel en det skall man nog fundera på en vanlig “fete” mast!!
-
Man kan nog säga att det är allmänt känt att Powerex 430 (=Simmer 430) är en ganska mjuk mast vilket kan förklara några av dina problem.Fast sedan finns det ju också fördelar med SDM och liksom rdm ger sina speciella karakterisitika ger sdm sina (ie lite styvare, hårdare känsla etc).
Teorin om olika böjning på SDM och RDM tro jag inte håller.
Logga in för att svara.