Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Re: Calle B och anonym
-
Re: Calle B och anonym
Publicerad av anonym-anvandare på 11 oktober, 2002 vid 16:04Calle_B och anonym. Fan det där ”man kan inte kalla sig surfare om man inte…” snacket är något som jag är jäkligt less på…det känns som om det finns två kategorier av surfare, 1. de som aldrig skulle ha stått på en bräda utan surf/brädkulturen och 2. de som är intresserade av segling, slörar, vatten och vind. Jag tillhör kategori 2, som har seglat jolle i många år men vill nu segla något livligare och därför börjat med surfing. För mig som relativt nybörjare är det tufft när det blåser 5.0, (speciellt om mitt minsta är 7.0, som i helgen) men FÖRFAN tillåt mig stå där ute och kämpa, ramla utan att ge mig alla ”han tror att han är en surfare blickar” när man går upp när mjölksyran har tagit över!! jag är bara jävligt envis…nävars…men vad jag menar är att jag tycker det är synd att många surfare dissar mindre duktiga och ställer upp reglementen för vad/hur man ska vara för att ”vara” en ”surfare”.
Stefan.
sirjohnirie svarade 22 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
ouups…var inte meningen att bli ett ”nytt inlägg” utan svar till ”trendbrott” tråden..
Stefan
-
Du har totalt missförstått mitt inlägg!
Det jag snackat om är de snubbarna som blöter ner sej på Bali och kommer upp 2 min senare utan ens tagit en våg.
Kliver senare hem till Sverige och visar upp sig som riktiga surfare men beter sej som skit, på många områden.Att du får känslan av att mer erfarna surfare dissar dej och din utveckling, är i mina ögon något helt främmande.
Har aldrig upplevt nån form utav ”överlägsenhet” eller kaxighet när jag var nybörjare. Snarare tvärtom.Så är det
Ha d gott
-
calle B
Du åker till bali -> du ser en surfare som inte tar en ändå våg -> du tänker ”nu tror han att han har blivet en riktig surfare med allt vad nu det innebär. -> han åker hem -> han rör aldrig mer en surfbräda = du har gjort ett felaktigt antagande baserat på fördommar
det var typ det jag ville komma.. men jag kanske har missförstått dig..och jag kan hålla med dig om att dom flesta faktiskt är väldigt hjälpsamma…skitbra!.
Stefan.
-
oj, här blev det missförstånd, det jag menade är att en surfare får ångest om man inte kan ge sig ut när det blåser, sen om man är bra eller inte spelar ingen roll.
Saker som kännetecknar en surfare kan vara (vad jag själv vet):
1. Kollar alltid på flaggor i tid och otid när man är utomhus
2. Försöker ”surfsnacka” med alla, även dom som inte surfar
3. Försöker ”surfsnacka” med sin flickvän tills hon drar (done that)
4. Klagar på vädret när det är en perfekt sommardag, dock vindstilla
5. Sitter o skriver sånt här skit på konfenJa listan kan säkert bli lång
”anonym” -
Det där va nog det vettigaste som skrivits här på länge
Akta sej för punkt 3. Inte roligt….
Ha d gott
-
det där med att ständigt kolla flagor o träd och försöka uppskatta vinden utan mätare var ju f-n mitt största tidsfördriv i sommras!
En varning måste jag utfärda också : Se upp med de smala och långa flagorna (inte vimplar) som brukar finnas vid olika företag och affärer. De fladdrar ordentligt utan att det är planingsvind.
Håll er till svenska flaggan o vimplar.
/en van flaggspanare -
Varning också för flaggor som är högre än de är långa, ofta har de satt in en ”latta” i toppen för att de alltid ska stå rakt ut.
-
Vindsnurror kan också vara lömska, hänt mer än en gång att dem lurat en… Man tycker att det snurrar på rätt bra. Så bara man tar sitt största segel, kommer ut en bit och pumpar som ett djur så går det nog fint..
Sen när man väl är iland igen, då är man inte långt ifrån att ta yxan och börja jobba…
-
När vi ändå är inne på flaggor och vimplar så vill jag gärna varna för fuskflaggorna resp. fuskvimplarna. Ett känt exempel kan vara den typiska bensinbolagsflaggan, den är fake! Faktiskt är det så att en riktig flaggas tyg skall ha en viss vikt per kvadratmeter för att man skall kunna lita på den. Men tex bensinbolagen strävar inte efter att upprätthålla en god flaggkultur utan lägger istället mer betoning på att flaggan skall synas, dvs lättare tyg. En riktig flagga skall vara sträckt vid 5ms, vimpel 3ms och då snackar vi rekordeliga svenska flaggor och vimplar.
Sen vill jag även hålla med om att de ”felvända” flaggorna är förkastliga, tittar man på dem kan man ju tro att man bor på Gran Canaria eller möjligtvis ostkusten såsom denna säsongen sett ut.
-
Svar till:
1. Kollar alltid på flaggor i tid och otid när man är utomhus
[/ QUOTE ]
Hehe, känner igen den
Kan dock varmt rekommendera inköp av en vindmätare, då behöver man inte gissa mer… -
Gjorde det i förrgår i brist på vind och surfupplevelser. Gick förbi Clas Ohlson och såg en schysst liten portabel mätare för 400pix
Hoppas bara att den funkar hyffsat…/J
-
Säg till när du har testat den
För övrigt är min övervakning av träd en mycket utstuderad hobby. Lövträd är även mer kända som ”optmist-buskar”…
Man kan dock nästan alltid lita på barrträden som även nämnts som ”Vind-ruskor” och dylikt…Sen att det aldrig blåser när man kommer ner till stranden är en helt annan femma…
Ha d gott
-
..tråd om rekorderliga vimplar, vindruskor, flaggor mm.
Haha, många träffsäkra och igenkännande inlägg, extra kul för mig som färsking i ws-världen att inse att det e inte bara jag som fångats av vindens fröjd,utan också med mig många ”gamlingar i gemet”, som fortfarande kostant (och ibland nästan omedvetet) går å blänger upp mot trädtoppar och diverse vindavslöjande ting och funderar ”om det kanske skulle funka med 7.0an i alla fall”.
Jajja, eller så är det bara jag som e nyförälskadvågor vind värme och ledighet till folket!
(det är väl det minsta man kan kräva.. dööh..) -
jag tycker det blir värre (om möjligt) ju bättre man blir..
-
Flaggorna på mackarna har ju t.o.m. gardinstång. Tackar vet jag slitna NP-flaggor på mastflaggstänger. Fler web-kameror riktade mot sådana flaggor vill vi se, utplacerade på våra spots.
Logga in för att svara.