Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Real Deal Speed

• swe-496

Medlem
    23 november, 2009 vid 21:52

Vilka regler spikade du då Petter?

• p-malmkvist

Medlem
    24 november, 2009 vid 13:31
    SWE 496;589642 wrote:
    Vilka regler spikade du då Petter?

Placerade en liten sammanställning på fem rader, precis ovanför alla regler, kolla första sidan…

• jester

Medlem
    24 november, 2009 vid 13:45

Så.. Naglade ämnet, och ändrade rubriken. Duger det, Petter? Elelr har du en annan rubrik?

• p-malmkvist

Medlem
    24 november, 2009 vid 15:10
    Jester;589741 wrote:
    Så.. Naglade ämnet, och ändrade rubriken. Duger det, Petter? Elelr har du en annan rubrik?

Kanon Jesper!! Kan jag snygga till bilden vid ett senare tillfälle?

• jester

Medlem
    24 november, 2009 vid 15:16

Ja, innehållet kan du ändra

• davven

Medlem
    8 april, 2010 vid 20:17

Skickar in en update av vad jag har hört i andra hand, fågelskådarna var tydligen riktigt sura på flera kitesurfare och en vindsurfare som var inne i dammen i helgen. Tror ordet förbud kom upp igen, jag vet att iaf helt säkert att man har diskuterat förbud på länstyrelsen i Kalmar tidigare om åren. Det är ett skit att dom ska få vatten på sin kvarn så tidigt på säsongen. . Men man får hålla lite koll på folk så att dom inte kör in i dammen i onödan och absolut inte traskar över revet fram och tillbaka under häckningsperiod.

Men Kenta ska ha all info om detta!

tobhed;587919 wrote:
    Tycker det låter kanon!

Finns det nåt potentiellt problem med att vi alla samlas i ankdammen och seglar några gånger per år? Mao, kan vi bita oss själva i svansen här och åka på ett permamanet förbud i slutändan (givetvis utgår jag från att alla sköter sig, men en 40 pers i ankdammen några gånger pe år kommer säkert att reta upp en del fågelskådare antar jag…)

• carl-r

Medlem
    9 april, 2010 vid 05:30
    davven;605399 wrote:
    Det är ett skit att dom ska få vatten på sin kvarn så tidigt på säsongen. . Men man får hålla lite koll på folk så att dom inte kör in i dammen i onödan och absolut inte traskar över revet fram och tillbaka under häckningsperiod.

Tror du/ni att fågelskådarna skiljer på windsurfing i onödan och den som alltså är “nödvändig”?
    Hur differentierar du de två? Vem är kvalificerad att surfa av nödvändighet där och när?
    Vem avgör vem som får? Vem har alltså rättigheterna till stället enligt dig/er?

Jag har många gånger läst inlägg liknande ditt, och jag gillar inte elit-tänket som kringgärdar det. Jag fattar att ni är intresserade av att se svenska rekord där. Men de som seglade där nyss kanske hade lika roligt som de som är där när det är rätt vindar och “rätt personer”.
    Är inte det vad fritidshobbys handlar om? Att ha kul alltså?

• p-malmkvist

Medlem
    9 april, 2010 vid 07:04
    davven;605399 wrote:
    Skickar in en update av vad jag har hört i andra hand, fågelskådarna var tydligen riktigt sura på flera kitesurfare och en vindsurfare som var inne i dammen i helgen. Tror ordet förbud kom upp igen, jag vet att iaf helt säkert att man har diskuterat förbud på länstyrelsen i Kalmar tidigare om åren. Det är ett skit att dom ska få vatten på sin kvarn så tidigt på säsongen. . Men man får hålla lite koll på folk så att dom inte kör in i dammen i onödan och absolut inte traskar över revet fram och tillbaka under häckningsperiod.

Men Kenta ska ha all info om detta!

Jo det är riktigt tråkigt att dessa personer som var inne i dammen ännu inte förstått att man inte får traska över revet utan måste segla runt för att inte störa fåglarna, dessa personer förstör ju för oss alla, sedan är det lite problematiskt med kitare och dess långa linor som i princip täcker revet om man lägger ner kiten, tror inte en fågel sitter kvar efter det.. När vi körde speedtävlingen Holland/Sverige med ca 40-50 windsurfare vid revet så var det inga neg kommentarer från fågelskådarna vad jag vet..

Jag ska pröva att ringa det förbund/förening som fågelskådarna på öland tillhör så får vi se hur det utvecklar sig..

• p-malmkvist

Medlem
    9 april, 2010 vid 08:44

Har nu talat med Linus Hedh från Ölands ornitologiska förening och vi hade ett givande samtal. Vi kom överens om att jag skulle skriva en text som kan användas till att sättas upp på skyltar längsmed haga park och ankdammen som informerar om områdets känsliga natur och vilka regler som måste följas för att undvika att störa naturen och sluligen blanda in länsstyrelsen vilket kan resultera i ett totalförbud för både windsurfare och kitesurfare..

Linus Hedh som själv är kitesurfare har själv sett windsurfare i ankdammen och tyckte inte att de påverkade fågellivet nämnvärt så länge de inte traskade runt på själva revet. Men han nämnde att kitesurfare som honom själv inte överhuvudtaget bör befinna sig inom ett hänsynsområde då påverkan på fåglar är stor med 30 m långa linor och en kite i luften..

• rasmus_w

Medlem
    9 april, 2010 vid 09:15
    Carl R;605433 wrote:
    Tror du/ni att fågelskådarna skiljer på windsurfing i onödan och den som alltså är “nödvändig”?
    Hur differentierar du de två? Vem är kvalificerad att surfa av nödvändighet där och när?
    Vem avgör vem som får? Vem har alltså rättigheterna till stället enligt dig/er?

Om jag får gissa så är surfing i “onödan” när man åker in i ankdammen och “speedar” i 7-8 m/s eftersom vattnet är rätt platt även utanför dammen i såpass svag vind. Blåser det kuling tror jag både speedare och freestylare kan hänga i ankdammen med gott samvete.

• p-malmkvist

Medlem
    9 april, 2010 vid 09:24
    Rasmus_W;605465 wrote:
    Om jag får gissa så är surfing i “onödan” när man åker in i ankdammen och “speedar” i 7-8 m/s eftersom vattnet är rätt platt även utanför dammen i såpass svag vind. Blåser det kuling tror jag både speedare och freestylare kan hänga i ankdammen med gott samvete.

Helt riktigt och detta nämnde även Linus Hedh, att vara inne i ankdammen några gånger varje år gör ingen skillnad men börjar man vara där inne 10-20 gånger varje år och dessutom under den känsliga tiden april-juni så blir det snabbt ett problem..

• rasmus_w

Medlem
    9 april, 2010 vid 09:35

Kan det dessutom vara så att fåglarna är mer lättstörda i svagare vind? I kuling har de kanske såpass fullt upp med att hålla sig kvar på revet att de inte hinner märka nåt av surfarna…

Förresten, sitter det skyltar på själva revet? Om inte så vore väl det en bra grej.

• dr-masse

Medlem
    9 april, 2010 vid 10:33

Sorry, Carl, men jag tycker att du har helt fel…

– Nej, men det blir ju inte ett dugg bättre av att folk som uppenbarligen inte vet vad som gäller för att få behålla tillgången till ett mycket bra ställe tar sig dit och nyttjar det på sätt som inte är OK.

Hur differentierar du de två? Vem är kvalificerad att surfa av nödvändighet där och när? Vem avgör vem som får? Vem har alltså rättigheterna till stället enligt dig/er?

– Det är alltid läge att fråga de som använder stället mest. “Är det något jag behöver tänka på om jag vill köra vid XX eller YY?” kan ju vara en väldigt bra fråga att ställa när man vill testa nya spots. ALLA vet att det är speciellt med fågelskådare och surf på exempelvis Öland. De som avgör bör ju vara de som vet och har erfarenhet av stället och ev. konflikter som skall uppstå. Sköter man sig inte så avgör Länsrätten. Då får ingen segla där. Enkelt.

Jag har många gånger läst inlägg liknande ditt, och jag gillar inte elit-tänket som kringgärdar det. Jag fattar att ni är intresserade av att se svenska rekord där. Men de som seglade där nyss kanske hade lika roligt som de som är där när det är rätt vindar och “rätt personer”.

– Om vi förlorar tillgången till bra spots så blir det ju ingen fritidshobby, ingen får segla. Det är ju inte kul alls, eller hur? Det här handlar väldigt, väldigt sällan om elittänkande, utan om att agera på ett sätt som gör att konflikter undviks och att vi får behålla tillgången till våra spots på ett så bra sätt som möjligt. Det handlar nog mest om respekt och att tänka efter före.

Jag vet inte alls mycket om vad som gäller för just “Ankdammen”, men känner igen det ack så väl från framförallt Torö, men även Väddö och Gotland. Det kommer nog dessutom dessvärre att kunna bli aktuellt även på Fituna.

Det handlar inte om “elittänkande” utan betydligt mer om “tänkande”. Tycker jag.

OK?

• mattias-j

Medlem
    9 april, 2010 vid 11:10
    P Malmkvist;605459 wrote:
    Har nu talat med Linus Hedh från Ölands ornitologiska förening och vi hade ett givande samtal. Vi kom överens om att jag skulle skriva en text som kan användas till att sättas upp på skyltar längsmed haga park och ankdammen som informerar om områdets känsliga natur och vilka regler som måste följas för att undvika att störa naturen och sluligen blanda in länsstyrelsen vilket kan resultera i ett totalförbud för både windsurfare och kitesurfare..

Linus Hedh som själv är kitesurfare har själv sett windsurfare i ankdammen och tyckte inte att de påverkade fågellivet nämnvärt så länge de inte traskade runt på själva revet. Men han nämnde att kitesurfare som honom själv inte överhuvudtaget bör befinna sig inom ett hänsynsområde då påverkan på fåglar är stor med 30 m långa linor och en kite i luften..

Inget ont om kitesurfare, men det är dom som stör fågellivet mest. En kite i luften är som en gigantisk örn för en “vanlig” fågel. Jag har seglat massvis i dammen med vadarfåglar pickandes i revkanten 5-6 meter ifrån mig. De störs inte. Kanadagässen flyttar sig till 20-30 meters avstånd sen är dom nöjda. Men så fort det kommer in en kitare i dammen så drar ALLA fåglar och det blir ett jävla liv. Har dessutom för mig att det redan sitter skyltar som förbjuder kitesegling norr om klubbhuset (ÖWC). Så kitare, varför inte respektera detta, och windsurfare GÅ INTE över revet. Det ska väl inte vara så jävla svårt att följa??!!

• carl-r

Medlem
    9 april, 2010 vid 11:44
    dr Masse;605484 wrote:
    Sorry, Carl, men jag tycker att du har helt fel…

– Nej, men det blir ju inte ett dugg bättre av att folk som uppenbarligen inte vet vad som gäller för att få behålla tillgången till ett mycket bra ställe tar sig dit och nyttjar det på sätt som inte är OK.

Hur differentierar du de två? Vem är kvalificerad att surfa av nödvändighet där och när? Vem avgör vem som får? Vem har alltså rättigheterna till stället enligt dig/er?

– Det är alltid läge att fråga de som använder stället mest. “Är det något jag behöver tänka på om jag vill köra vid XX eller YY?” kan ju vara en väldigt bra fråga att ställa när man vill testa nya spots. ALLA vet att det är speciellt med fågelskådare och surf på exempelvis Öland. De som avgör bör ju vara de som vet och har erfarenhet av stället och ev. konflikter som skall uppstå. Sköter man sig inte så avgör Länsrätten. Då får ingen segla där. Enkelt.

– Om vi förlorar tillgången till bra spots så blir det ju ingen fritidshobby, ingen får segla. Det är ju inte kul alls, eller hur? Det här handlar väldigt, väldigt sällan om elittänkande, utan om att agera på ett sätt som gör att konflikter undviks och att vi får behålla tillgången till våra spots på ett så bra sätt som möjligt. Det handlar nog mest om respekt och att tänka efter före.

Jag vet inte alls mycket om vad som gäller för just “Ankdammen”, men känner igen det ack så väl från framförallt Torö, men även Väddö och Gotland. Det kommer nog dessutom dessvärre att kunna bli aktuellt även på Fituna.

Det handlar inte om “elittänkande” utan betydligt mer om “tänkande”. Tycker jag.

OK?

Jag hör vad du säger och det låter inte helt orimligt om vi säger så.
    Däremot när jag läste inlägget som jag svarade på så lät det väldigt mycket som att “du får inte segla här alls, får då får inte jag segla här när det är vindar som passar mig”.
    Sen kan man väl som steffo-läsare förutsätta att alla läser steffo, men ibland stöter man faktiskt på folk som inte gör det. Och det finns säkert de som läser steffo som inte läser precis alla trådar och faktiskt inte känner till situationen. (Nej jag syftar inte på mig.)
    Det var heller inte snack i inlägget jag svarade på om att det hade sprungits på revet. Det var heller inget jag skrev om. Det är väl klart som fan att man inte ska upp och springa på fågelskyddsområdet.
    Och är det förbud att segla så är det. Men ett slags nästanförbud förutom för vissa och när det blåser bra enligt dessa, det är inte min kopp te.

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Real Deal Speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.