Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Real Deal Speed
-
Carl R;605500 wrote:Och är det förbud att segla så är det. Men ett slags nästanförbud förutom för vissa och när det blåser bra enligt dessa, det är inte min kopp te.
Håller helt med dig. Jag kan bara bli lite småtrött när det uppfattas som att man sätter upp någe slags “egna regler” för att få folk (oss) att bete sig rätt så vi inte sabbar tillgången till våra spots. Vissa ställen är mer känsliga än andra. Det handlar sällan om “elittänkande”, så vitt jag vet, utan mer om att kunna få behålla tillgång till grymma spots. Och då kan det ju vara smart att spara “slitaget” till när förhållandena verkligen är som bäst.
Och visst vore det grymt om vi bara kunde parka bilen där vi ville, rigga och ge sig ut och köra järnet överallt! Tyvärr är det alldeles för sällan så, det finns nästan alltid, oavsett spot, vissa grejor man behöver ta hänsyn till vad gäller omgivning, förhållanden och natur. Ere inte brist på parkering, så ere fåglar eller servitut eller allmänningar eller båtklubbar… ja, ni vet… :smirk:
-
Det här är väl för övrigt ett [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=72654″]glimrande bra exempel[/ame] på hur viktigt det kan vara att
a: veta vad som gäller
b: respektera lokala förutsättningar och
c: kunna ha en bra dialog med de som faktiskt bestämmerImponerande jobbat av de som lyckats med detta.
-
dr Masse;605503 wrote:Håller helt med dig. Jag kan bara bli lite småtrött när det uppfattas som att man sätter upp någe slags “egna regler” för att få folk (oss) att bete sig rätt så vi inte sabbar tillgången till våra spots. Vissa ställen är mer känsliga än andra. Det handlar sällan om “elittänkande”, så vitt jag vet, utan mer om att kunna få behålla tillgång till grymma spots. Och då kan det ju vara smart att spara “slitaget” till när förhållandena verkligen är som bäst.
Kanske inte elittänkande i dina ögon, men läs vad du skriver. Vem avgör vilket förhållande som är bäst? Det är förmodligen olika för olika personer med olika färdighet. Och vips är vi där att man måste höra till en viss klick för att vara med på inbjudningslistan till just den viken.
Är det känsliga ställen, sätt upp regler som kan gälla för ALLA. Är det känsligare än så skall inte stället användas alls om det inte funkar så att vem som helst kan få söka dispens hos berörd myndighet för ett event.
dr Masse;605503 wrote:Och visst vore det grymt om vi bara kunde parka bilen där vi ville, rigga och ge sig ut och köra järnet överallt! Tyvärr är det alldeles för sällan så, det finns nästan alltid, oavsett spot, vissa grejor man behöver ta hänsyn till vad gäller omgivning, förhållanden och natur. Ere inte brist på parkering, så ere fåglar eller servitut eller allmänningar eller båtklubbar… ja, ni vet… :smirk:Visst visst. Jag vet inte riktigt vad du vill men…
-
Mattias J;605489 wrote:Inget ont om kitesurfare, men det är dom som stör fågellivet mest. En kite i luften är som en gigantisk örn för en “vanlig” fågel. Jag har seglat massvis i dammen med vadarfåglar pickandes i revkanten 5-6 meter ifrån mig. De störs inte. Kanadagässen flyttar sig till 20-30 meters avstånd sen är dom nöjda. Men så fort det kommer in en kitare i dammen så drar ALLA fåglar och det blir ett jävla liv. Har dessutom för mig att det redan sitter skyltar som förbjuder kitesegling norr om klubbhuset (ÖWC). Så kitare, varför inte respektera detta, och windsurfare GÅ INTE över revet. Det ska väl inte vara så jävla svårt att följa??!!
Yes men tror det är bra om någon surfare typ jag skriver en infotext som skyltas på haga park och ankdammen så det inte blir så mycket kite/windsurf vs länstyrelse/ornitologer.. Vi blir alla nöjda om alla respekterar varandra.. Kitesurf är inte lämpligt i ankdammen under fågelperioden, och det måste bara informeras om på ett bra sätt.. Windsurfare ska heller inte vara där onödigt mycket utan välja de bästa kuling+vindarna..
-
Carl R;605506 wrote:Kanske inte elittänkande i dina ögon, men läs vad du skriver. Vem avgör vilket förhållande som är bäst? Det är förmodligen olika för olika personer med olika färdighet. Och vips är vi där att man måste höra till en viss klick för att vara med på inbjudningslistan till just den viken.
Är det känsliga ställen, sätt upp regler som kan gälla för ALLA. Är det känsligare än så skall inte stället användas alls om det inte funkar så att vem som helst kan få söka dispens hos berörd myndighet för ett event.
Visst visst. Jag vet inte riktigt vad du vill men…
Asch, det enda jag vill är att det inte slarvas bort tillgång till bra spots, helt enkelt. En del problem som vi har haft (och nog kan få igen) på exempelvis Torö beror på att några i onödan inte vetat/struntat i att ta reda på vissa saker (gå inte över folks tomter, veta vad som gäller i ett naturreservat…).
Vi tycker nog kanske olika om en sak, och det är väl att jag nog lutar åt att de som är bäst på att avgöra vilka förhållanden som är bäst kanske är de som har seglat mest och vet mest om vilken hänsyn som behöver tas för att få ha fortsatt tillgång till stället? Men det är ju såklart inte värt mycket om man inte kan få ut info om det (precis som du skriver så är ju långtifrån alla och kryssar runt här på surfzone).
Lika lite som jag som helt grön vågsurfare skulle paddla ut på Nortshore Maui utan att höra mig för lite om vad som gäller, lika lite kanske man som vanlig dödlig freerider skall välja Ankdammen för några åk i 6-7 sekundmeter, ah?
En sak håller jag dock med dig helt och fullt om – regler som kan gälla för ALLA är ju såklart bäst.
Men visst, det finns ju ställen som bara en “klick” känner till och håller för sig själva. Rätt eller fel – känns som en egen tråd, eller hur? :tongue:
-
Carl R;605506 wrote:Kanske inte elittänkande i dina ögon, men läs vad du skriver. Vem avgör vilket förhållande som är bäst? Det är förmodligen olika för olika personer med olika färdighet. Och vips är vi där att man måste höra till en viss klick för att vara med på inbjudningslistan till just den viken.
Då tar vi det hela igen: Anledningen till att man seglar i ankdammen är att man vill ha plattvatten fast det blåser apa. Sen kan man vara speedare, freestylare eller vanligt blåbär, spela roll.
När det inte blåser apa så är vattnet utanför ankdammen nästan lika platt eller lika platt som i ankdammen och då finns ingen anledning att segla där, helt oavsett om man är Antoine Albeau, Rasmus W eller Carl R.
-
Rasmus_W;605533 wrote:Då tar vi det hela igen: Anledningen till att man seglar i ankdammen är att man vill ha plattvatten fast det blåser apa. Sen kan man vara speedare, freestylare eller vanligt blåbär, spela roll.
När det inte blåser apa så är vattnet utanför ankdammen nästan lika platt eller lika platt som i ankdammen och då finns ingen anledning att segla där, helt oavsett om man är Antoine Albeau, Rasmus W eller Carl R.
Mycket bra sagt!!
-
Ja, då är det ju bara att definiera vad apa är och sätta upp skylt då så att det gäller alla.
-
Jag tror knappast det är speciellt svårt. Vi kan börja med att det är minst 10 m/s, troligen närmare 15.
-
Tillägg: Haga är generellt ganska platt. kombinationen av att vinden är så väldigt lokal och att det är så extremt långgrunt gör att det måste blåsa en hel del innan det blir rejält skumpigt.
-
Elittänkande, tror du lyckats med ett kvalificerat missförstånd här!?
Det är våran skyldighet från öwc sida och gå ut med info ang händelser som “inte” är ok. Även om det kanske inte är någon av oss som är det sk problemet i detta fall. Så är vi endå skyldiga att hjälpas åt, Vi äger problemet tillsammans och inte bara öwc när folk beter sig dumt i dammen.I början på 2009 så ägde jag knappt en enda slalompryl, nu är jag betydligt mer rustad och brinner verkligen för att köra speed. Ska vi köpa prylar för tusentals kronor och riskera kanske vårt bästa plattvattens-spot i landet? Det bara för att en minirotet inte förstår vad det är som gäller, eller kanske inte har all info/förstånd etc. Det är det jag försöker ha sagt, inget annat. Sedan anser jag också självklart att man ska ta hänsyn till djur och natur.
Ge sig in i dammen i sunkig vind är ju fullständigt helt onödigt som dessutom redan sagts.
Riktigt bra & snabbt initiativ Petter med och kontakta Linus, sånthär måste fångas upp snabbt. Annars gror det bara ilska och så kan det bli lite fel. Det viktiga är att vi tydlig visar att vi bryr oss och inte bara låter detta gå förbi.
Carl R;605433 wrote:Tror du/ni att fågelskådarna skiljer på windsurfing i onödan och den som alltså är “nödvändig”?
Hur differentierar du de två? Vem är kvalificerad att surfa av nödvändighet där och när?
Vem avgör vem som får? Vem har alltså rättigheterna till stället enligt dig/er?Jag har många gånger läst inlägg liknande ditt, och jag gillar inte elit-tänket som kringgärdar det. Jag fattar att ni är intresserade av att se svenska rekord där. Men de som seglade där nyss kanske hade lika roligt som de som är där när det är rätt vindar och “rätt personer”.
Är inte det vad fritidshobbys handlar om? Att ha kul alltså? -
Davven, jag är glad om jag har missförstått. Det vore väldigt positivt.
Om det är så att ni har en skyldighet att gå ut och informera om överträdelser kanske det vore ide att berätta vad överträdelsen bestod i så att allmänheten eller iaf de som läser den infon förstår vad som var fel. Inte bara att det var några oduglingar ute och körde.
Om du har nya speedprylar för tusentals kronor sen förra året, grattis, men jag har kompisar som verkligen brinner för att åka fort som inte har speedprylar alls, men som regelbundet går över 30 i oduglig chop. Visst får dom också vara med ankdammen under samma förutsättningar som du?
-
Man har lallat runt på revet och kört in och kite-surfat, som jag förstod det. Saxade detta stycke text från kite-surfarnas egna forum.
Kortfattat så tänk på att:
- Kitesurfing/windsurfing är inte tillåtet på eller vid Haga parks badplats.
- Kitesurfing är enbart tillåtet söder om Haga parks badplats. Bäst är att hålla till vid Sandbergen när marginalerna då blir större. Ingen som av misstag driver in på badplatsen.
- Bilar ska parkeras på avsedda parkeringsplatser. Inte på stranden och det är vidare inte tillåtet att köra ner vid båtplatsen. Godkännande krävs för detta.
- Camping är ej tillåtet varken på Haga park eller vid Sandbergen.
- Visa hänsyn till badgästerna!
//Vi som brukar hålla till på Öland
Skyldighet & skyldighet, men varför ska en vindsurfingklubb ta “all” skit hela tiden, varför är det upprörande om jag går ut med infomartion om vad jag har hört?
Att jag skulle ha förtur i dammen det är en paralell som du drar jag inte begriper mig på överhuvudtaget. Jag håller mig ute i choppen till 98% och anser är det är där man får mest träning, jag har 3 besök i dammen förra året och alla inom tillåten tid dvs sen höst. Seglat in i dammen, inte lallat på ngt rev.
Men och andra sidan jag tror jag vet vad du syftar på, regler ska vara lika för alla .. Det är ju precis helt rätt!
-
Ni ska givetvis inte ta nån skit alls. Det hela var som jag skrev en reaktion på att du skrev att nån annan hade varit där och seglat och att det hade varit dåligt (utan närmare förklaring).
Är det nån tomte som är ute emot reglerna så är det hela solklart.
Och jag tycker att det är toppen att ni reagerar på överträdelser och planerar att sätta upp information!
-
Nä hörni, det är nog bara jag som har haft tjurskallehatten på mig.
Jag är övertygad om att ni bara vill det allra bästa. Jag ber om ursäkt för att jag överreagerade i onödan.
Logga in för att svara.