Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Rebel vs Instinct
-
Rebel vs Instinct
Publicerad av johnk på 27 oktober, 2006 vid 13:54Jag har sökt och sökt… men ingen verkar ha testat både Rebel & Instinct och skrivit om jämförelsen. Någon där ute som testat båda? (Jag väger 60-65 kg och kommer till att börja med köra på en 134/38cm-bräda, men är mest intresserad av hur de båda är i förhållande till varandra).
Skulle vilja jämföra på följande egenskaper:
* Vind-spectra. Lika brett? High-end. Low-end.
* Hopp-egenskaper (Är Instinct lika grym som Rebel sägs vara där?).
* Styrhastighet
* Bomtryck
* Hur storlekarna motsvarar varandra. T.ex. vad Instinct 06 11m2 motsvarar hos Rebel.
* Säkerhet
* Finesser som underlättar.
* Hållbarhet (säkert helt ok båda två dock).
* ”Helhetskänslan” och övrigt som är värt att påpekas.nic svarade 18 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
johnk wrote:Jag har sökt och sökt… men ingen verkar ha testat både Rebel & Instinct och skrivit om jämförelsen. Någon där ute som testat båda? (Jag väger 60-65 kg och kommer till att börja med köra på en 134/38cm-bräda, men är mest intresserad av hur de båda är i förhållande till varandra).
Skulle vilja jämföra på följande egenskaper:
* Hopp-egenskaper (Är Instinct lika grym som Rebel sägs vara där?).
* Styrhastighet
* Bomtryck
* Hur storlekarna motsvarar varandra. T.ex. vad Instinct 06 11m2 motsvarar hos Rebel.
* Säkerhet
* Hållbarhet (säkert helt ok båda två dock).
* ”Helhetskänslan” och övrigt som är värt att påpekas.Har ju inte provat båda men har sneglat en del på North och hört lite av de som kört den och som i sin tur hört jämförelser av sina vänner (som inte befinner sig på denna lista)
Har inte hört något här.* Hopp-egenskaper (Är Instinct lika grym som Rebel sägs vara där?).
Instinct har ju tronen här så frågan är väl den omvända. Är Rebel lika bra som Instincten? Kanske.* Styrhastighet
Sägs vara lite snabbare än Instinct.* Bomtryck
Sägs vara lite mer än Instinct.* Hur storlekarna motsvarar varandra. T.ex. vad Instinct 06 11m2 motsvarar hos Rebel.
Som sagt något större Rebel i samma vind har jag hört.* Säkerhet
Säkerheten är likvärdig eftersom det är liknade lösningar.North använder ockå 5e lina och kan flagga kiten.
Instincten kan göra det med ett uppgraderingskit för 200kr.Vad du än hittar på så stannar du efter 3 meter max om du släpper bommen på Instinct helt. Gissar att Rebel är likadan här.
Instincten har anti-invert och kommer aldrig att invertera med detta på. North har inte det men att releasa bommen på 5e linan borde reda ut en invertering om än lite omständigare.
Bagen som kommer med Instincten är svårslagen. North bag är mer traditionell påse. Annars kan jag inte uttala mig så mkt om North eftersom det ofta ligger i detaljerna.* Hållbarhet (säkert helt ok båda två dock).
Finns inget som tyder på något annat. Rebelen är ny men knappast första kiten för North.* ”Helhetskänslan” och övrigt som är värt att påpekas.
Instincten har en helgjuten känsla av kvalitet under åkning som alla som testar påpekar. Hur North Rebel känns vill jag med veta.Du kan säkert förhandla dig till ett bra pris fortfarande på en Instinct efter det snart kommer en ny modell. Det är definitivt svårare på Rebelen eftersom den precis släppts. Kan vara svårare att hitta Instinct nu dock för lagren börjar nog sina.
nic
-
[North använder ockå 5e lina och kan flagga kiten.
Instincten kan göra det med ett uppgraderingskit för 200kr.]vad är detta för uppgraderingskit??
-
bennylundin wrote:[North använder ockå 5e lina och kan flagga kiten.
Instincten kan göra det med ett uppgraderingskit för 200kr.]vad är detta för uppgraderingskit??
http://www.flyozone.com/pdf/safety_kit.pdf
Kostar knappt 200 kronor.
//Robban
-
Jag använde mitt för första gången idag. (jag har hittills inte riktigt sett varför man ska ha det där kittet, kraften försvinner ju ändå innom nån sekund ifall man släpper bommen).
Ifall man vill linda upp linorna och ta sig fram till kiten själv så tar man bara tag i linan från safety (eller sätter leashen där), kopplar loss CL och kiten landar på rygg i vattnet. Inget snurr, inget trassel – å man kan ångra sig.
Detta går ju att göra genom att ta hem en bit av en sidolina när kiten ligger på vattnet också, men då blir det ju lite extra lina liggandes kring benen, åsså kan det bara lite tryck kvar ibland.Bra ifall vinden dör, ifall man vill självlanda men inte har strand, ifall det blir för byigt, ifall man brytit båda benen i en landning men bryr sig för mycket om kiten… osv.. Helt enket till allt man kan tänka sig använda en femte lina 🙂
Det kitt jag satte på klippte jag av så det stannar ovanför bommen, på så sätt kan jag använda det som ett o-shit handtag men slipper ha en lina till genom bommen.
-
Här är en dansk review på Instincten
(även kommentarerna var intressanta)nic
Logga in för att svara.