Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Recension av flexifoil Atom08

• Recension av flexifoil Atom08

Publicerad av snygging på 21 juli, 2008 vid 07:41

Måste bara dela med mig av min erfarenhet efter att ha kört ett halvår på Atom08 kitarna från flexifoil.
    Robban bad mig testa dem då mina fuel c kitar började bli för slitna och jag fastnade direkt. Skall jag sammanfatta varför jag gillar denna kite så mycket så är det:

* LAGOM bomtryck,snabbhet,kraft.
    * ENKELHET skitenkel bridle, enkel bar, enkel säkerhet som man enkelt sätter ihop i vattnet igen.
    * BRA KITE KÄNSLA, kiten ligger kvar där du lämnar den och du känner enkelt i baren om den sticker iväg mm.
    * JUSTERBAR, Alla vill ha olika egenskaper på en kite. Wake åkare kan enkelt fästa bridle linan i bakre fästet och får därmed kiten längre bak i vindfönstret
    vilket gör att man kan ladd upp mer kraft för poppet medan vågridare vill ha det främre så att de inte dras av vågen och får mindre bomtryck.
    Hastigheten kan man ställa in genom olika infästningar för bakre linan. Allt detta är mycket tydligt markerat så att man slipper läsa någon manual på stranden.
    * KVALITET, skitt jag har trixat vid strandkanten och störtat den i stubbar, räcken o annat skit utan några problem.

Som gammal c-kitare kännde man sig hemma direkt på denna. En perfekt mix av sle och c-kite.
    Styrningen känns direkt (direkt kontakt på baklinorna/styrlinorna), bomtrycket medel vilket medför att man hela tiden känner var kiten är.
    Kiten svänger medel/långsamt vilket nybörjare uppskattar och avancerade åkare som vill kunna ”parkera” kiten under tricket. Till och med Atom 5:an svängde lugnt.
    Kiten svänger med mycket kraft vilket är bra när man skall hoppa, styra in sig i vågorna vid vågridning eller kiteloopa.
    Enkel och intuitiv säkerhets utlösare.
    AR medel vilket är bra för nybörjare som inte får plötsliga ryck och wakestyle åkaren som får mycket grunddrag,tro mig man kan hoppa riktigt bra med kiten ändå.
    Kiten har små enkla bridles, enkelhet och kvalitet verkar genomsyra kiten. Vindregistret är som det skall vara på en sle stort.
    En kul finnes är att linorna har extensions vilket gör att man kan alternera mellan 20m till 25m vilket gör att man kan hålla 7:an i hårdare vindar.
    Det märks att Aron Hadlow har varit med och tyckt till vid produkt utvecklingen, t.e.x bra grepp i baren, ingen depower under baren att trassla in sig vid handel passes mm.

En kite som passar för wakestyle , nybörjare och vågridare

Okej OKEJ MEN NÅGOT NEGATIVT DÅ?
    * Fabriks inställningen är inställd på kort depower vilket försvårar relaunchen och depowern för nybörjare och vågridare. Som tur är
    har Flexifoil färg markeringar så att man enkelt kan justerar detta. Robban ställer in alla sina kitar han säljer på lång depower så att man slipper att tänka på detta.
    * Ingen stopper på depowern så att jag kan inte längre göra deadman, men draken rammlar ivarje fall inte ner eller blir svår att nå när man släpper.

Bor du i göteborg,varberg och vill testa ring Robban 0704-712787 alt maila robert@robsport.se.
    Vill du se fler recensioner se: http://www.robsport.se/default.asp?show=1&lid=15

eller mer produkt info:
    http://www.flexifoil.com/webdownloads/atom08/atom08_productinfo_uk.pdf

molle73 svarade 16 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • damo

Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:57

Is there anyone els that sells flexifoil in sweden?? i have been emailing rob because i need a new flexifoil depower strap and a new chicken loop line but i cant get an answer out of him?? has he gone away on holidays or something??

• nic

Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:36

tack för recentionen. Låter sjyst. Kanske skulle skriva en om min ögonsten me…

nic

• snygging

Medlem
    21 juli, 2008 vid 10:16

@nic 484168 wrote:

tack för recentionen. Låter sjyst. Kanske skulle skriva en om min ögonsten me…

nic

Hmm ögonstenen menar du dottern eller edgen då? hehe!

• bohm

Medlem
    21 juli, 2008 vid 11:20

Jag har bara provat den en gång och jag tyckte den var skön. Men ett stort minus är att man måste ha armar som en orangutang för att nå depowerstrappen.

• molle73

Medlem
    21 juli, 2008 vid 21:45

Kan bara hålla med! Har kördt Atom och nu ION. bra grejer! Damo man, you vcan talk to Lau Andersen in Copenhauge. (the fleximan in Denmark)
    See u man/M

• skotten

Medlem
    22 juli, 2008 vid 00:14

its a great wakestyle kite.. but its not really all that great for waveriding is it?

I totally agree on the build quality though.. next time anyone passes one on the beach have a look, you will be impressed.

• damo

Medlem
    22 juli, 2008 vid 08:14
    skotten;484353 wrote:
    its a great wakestyle kite.. but its not really all that great for waveriding is it?

I totally agree on the build quality though.. next time anyone passes one on the beach have a look, you will be impressed.

i think its the best alround kite i have ever come across. altho ill admit the 12m isnt the best kite for good waveriding in 13ms+ the 9m is better for that much wind!

the atom ROCKS!!!!

and thanks for the tip mort but i have finnaly got a reply out of rob and now i am just waiting for him to send me some prices but if he doesnt hurry up then ill look up the dude in denmark. and i hear there is a good place in norway (i think its called the kiteshop)

• mjersen

Medlem
    22 juli, 2008 vid 09:30

was it the atom you let me use in habo the day o popt the bladder on my 15? because that was a great kite for freestyle!

• molle73

Medlem
    22 juli, 2008 vid 10:54

Damo, if you talk to this guy, (hi stays in Bergen in Norway) maby he can sort U out. This guy is an Aussi to…
    Angus Munro 46 799126208 or talk to him on Facebook:)

And no.. you can not kitesurf waves with any flexifoil kite;)

• damo

Medlem
    22 juli, 2008 vid 11:31
    Molle73;484423 wrote:
    And no.. you can not kitesurf waves with any flexifoil kite;)

i think this guy might not agree with that http://flexifoilusa.com/team.php?name=parker
    have you ever seen josh mulcoy surf??

cheers for the tip mort it looks like i might have to give him a call cos rob is just taking way to long to sort his shit out and email me back:confused2:

hey martin you missed a good day at ”the secret spot” on sunday! where were you?? and yeah that was the 12m atom that you used the other day down at habo. if you liked it then you should try it when its windy too:grin:

• molle73

Medlem
    22 juli, 2008 vid 12:32

Belive it or not Damo, i do have an idea of who this guy is!:) I met a friend of his (them were all there sufing)in Huntington beach (C.A) couple of yeras ago.. but i had no idea his into kiting..
    My joke was direkted to that guy that says that atom is not designed fore waves..;)

• damo

Medlem
    22 juli, 2008 vid 13:34
    Molle73;484435 wrote:
    My joke was direkted to that guy that says that atom is not designed fore waves..;)

oh yeah him… dont pay any attention to him he is scotish ya know…. and he rides a helix:confused2:

• davids

Medlem
    22 juli, 2008 vid 13:55

Här kommer lite mer feedback, förvisso har jag en 07a men dessa problem gäller även 08orna.

NEGATIVT: Väskan man får kiten i är helt värdelös. Kunde lika väl fått den i en sopsäck. Inga yttre fickor, spännen eller något man kan fästa saker på. Minns min gamla Strike II (11m) påse I den rymdes min 11a plus 7a, sele, kläder för 2 dagar, sängkläder, handdukar, våtdräkt, bom, badbrallor, toalettartiklar och spännde brädan på utsidan. I atom väskorna får man knappt ner sin kite! Förstår inte varför då Ion kitesen kommer i fenomenala väskor med spännen och fickor.

NEGATIVT (om man kan se det så): Lite tråkig design. Spelar ingen roll för prestationen på draken såklart men är ju helt klart en decider när det finns sååå många bra drakar att välja mellan, många med samma styrkor och pris. Lätt
    att man väljer en snyggare då om priset och prestandan/funktionerna är dem samma ändå.

NEGATIVT: Swiveln funkar INTE. Har aldrig gjort, kommer aldrig göra. Både min på min 07 bom har aldrig funkat ordentligt, och inte min polares 08a bom har någonsin funkat heller. Man (sin kompis då man kan omöjligt kan nå swiveln själv när kiten flyger) får helt enkelt snurra upp mittlinorna före man landar den och packar ihop linorna annars kommer du stå 15-20 minuter och trassla upp linor innan nästa session. Har sinkat mig många gånger och gjort mig irriterad då dem faktiskt har satt på en swivel på bomsystemet, men inte sett till att den funkar. Och kom inte och säg ”Olja den” ”Där är sand i den” osv osv… Har haft min i 2 år, Sci i 1, och har aldrig en enda gång funkat ordentligt, så som SS swiveln funka utmärkt, med eller utan olja/sand..

NEGATIVT: Långt att sträcka sig till trim strappsen och dumt system. Jag moddade och kortade min centre line direkt när jag fick min då jag i princip omöjligt kunde nå trim strappen i fabriksutförande, ännu mindre faktiskt använda den ordentligt. Varför lämna det perfekta Clam Cleet systemet? Har jag aldrig förstått

NEGATIVT: Safety releasen löses ut väl enkelt. Min första gången jag demade draken. Efter att ha klotat ett unhooked trick måste jag råkat lappa till chicken loopen/releasen och av det enkla löstes den onödigt lätt ut och draken flög iväg. Trist och onödigt. Detta fixade jag genom att sätta på en gammal Strike II chickenloop istället men har senare hört om folk som lagt in en liten bit tyg eller kartong i systemet för att göra det tightare.

Jag har kört 07 Atom i 2 år nu och också nöjd. Blev också kär i den direkt, men har senare upplevt en del smågrejer som gjort mig irriterad. Dem flesta är ”smågrejer”, grejer man själv kan åtgärda om man vet hur. Inga inverteringsproblem eller liknande, allvarliga grejer, lite dumt bara att man själv ska behöva modda en drake man betalt grova pengar för för att den ska funka ordentligt.

• snygging

Medlem
    22 juli, 2008 vid 19:29

@Davids 484449 wrote:

Här kommer lite mer feedback, förvisso har jag en 07a men dessa problem gäller även 08orna.

NEGATIVT: Väskan man får kiten i är helt värdelös. Kunde lika väl fått den i en sopsäck. Inga yttre fickor, spännen eller något man kan fästa saker på. Minns min gamla Strike II (11m) påse I den rymdes min 11a plus 7a, sele, kläder för 2 dagar, sängkläder, handdukar, våtdräkt, bom, badbrallor, toalettartiklar och spännde brädan på utsidan. I atom väskorna får man knappt ner sin kite! Förstår inte varför då Ion kitesen kommer i fenomenala väskor med spännen och fickor.

NEGATIVT (om man kan se det så): Lite tråkig design. Spelar ingen roll för prestationen på draken såklart men är ju helt klart en decider när det finns sååå många bra drakar att välja mellan, många med samma styrkor och pris. Lätt
    att man väljer en snyggare då om priset och prestandan/funktionerna är dem samma ändå.

NEGATIVT: Swiveln funkar INTE. Har aldrig gjort, kommer aldrig göra. Både min på min 07 bom har aldrig funkat ordentligt, och inte min polares 08a bom har någonsin funkat heller. Man (sin kompis då man kan omöjligt kan nå swiveln själv när kiten flyger) får helt enkelt snurra upp mittlinorna före man landar den och packar ihop linorna annars kommer du stå 15-20 minuter och trassla upp linor innan nästa session. Har sinkat mig många gånger och gjort mig irriterad då dem faktiskt har satt på en swivel på bomsystemet, men inte sett till att den funkar. Och kom inte och säg ”Olja den” ”Där är sand i den” osv osv… Har haft min i 2 år, Sci i 1, och har aldrig en enda gång funkat ordentligt, så som SS swiveln funka utmärkt, med eller utan olja/sand..

NEGATIVT: Långt att sträcka sig till trim strappsen och dumt system. Jag moddade och kortade min centre line direkt när jag fick min då jag i princip omöjligt kunde nå trim strappen i fabriksutförande, ännu mindre faktiskt använda den ordentligt. Varför lämna det perfekta Clam Cleet systemet? Har jag aldrig förstått

NEGATIVT: Safety releasen löses ut väl enkelt. Min första gången jag demade draken. Efter att ha klotat ett unhooked trick måste jag råkat lappa till chicken loopen/releasen och av det enkla löstes den onödigt lätt ut och draken flög iväg. Trist och onödigt. Detta fixade jag genom att sätta på en gammal Strike II chickenloop istället men har senare hört om folk som lagt in en liten bit tyg eller kartong i systemet för att göra det tightare.

Jag har kört 07 Atom i 2 år nu och också nöjd. Blev också kär i den direkt, men har senare upplevt en del smågrejer som gjort mig irriterad. Dem flesta är ”smågrejer”, grejer man själv kan åtgärda om man vet hur. Inga inverteringsproblem eller liknande, allvarliga grejer, lite dumt bara att man själv ska behöva modda en drake man betalt grova pengar för för att den ska funka ordentligt.

Gött att du också gillar kiten david! Som sagt var den är perfekt för min åkstil unhooked och jag tror att nybörjare/medel uppskattar den direkta kite känslan. För vågridning vet jag inte då jag är usel på detta, Arild som vågrider för jämnan är lyrisk över sin ion3 kite och vinner Kirsty JONES vågtävlingen KPWT så ojojojoj 🙂
    http://www.flexifoil.com/company/newsitem.php?article_id=102291

VÄSKAN, smaken är delad i sverige måste man ofta ha med sig minst 2 kitar då man aldrig vet hur mycket det komme att blåsa och då är dessa kompakta väskorna med dess finurliga dragkedja perfa då de tar lite plats.

DESIGN, jaja de atom med petrol temat liknar ju Arons kitar och då är jag nöjd hehe.

SWIWELN, måste tyvär hålla med, teoretiskt verkar den genialiskt. ION 3 barerna är identiska sånär som att de har fixat detta då den går att snurra direkt ovan chickenlopen. Så man borde kunna beställa sin Atom kite med ion3 baren. Nu gör jag enligt följande om jag inte orkar snurra x antal snurrar åt andra hållet att jag drar full depower. Tar tag mitt på baren oikrokat och snurrar på chickenlopen. Men som sagt var kiten funkar bra även med snurrade mittlinor.

TRIM STRAPSEN, jag har ap armar!!! Har man inte det så kan man alltid sträcka sig så långt man når och ta tag i depower repet och dra ner så att man når, funkar nog dock bara i lättvind. Andra märken har samma välbeprövade system, kanske clam cleat hadde varit bättre.

SAFETY RELEASE, har ännu inte lyckats dra i den av misstag. Som sagt var den är väldigt enkel bombsäker konstruerad och häldre en gång för mycket än för lite.

Men som sagt var mest petitess grejer, det viktigaste för mig är att det är den mest lättkörda/skönaste sle kite jag har testat.

• skotten

Medlem
    22 juli, 2008 vid 23:29

@damo 484446 wrote:

oh yeah him… dont pay any attention to him he is scotish ya know…. and he rides a helix:confused2:

EYyy… It was a Cult… and its better than the atom in waves hands down. Cred where its due though, Damo is the first flexifoil fanboy that I have seen push his flatwater kite to its limit in the waves.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Recension av flexifoil Atom08

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.