Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Reglerna/tipsen sökes!!!
-
Reglerna/tipsen sökes!!!
Publicerad av anonym-anvandare på 27 september, 2003 vid 10:49Tja!
Minns att några (tror det var Ingo och Mathias F el. ngt sådan) plitade ihop et kompendium där de samlade allt de tyckte var viktigt för kitesurfare att veta och tänka på för att slippa olyckor, skador
etc. Jag tror de brukar dela ut detta till folk på sina kurser. Efter en galen (och skitklantigt självförvållad) olycka jag hade på Lanzarote i Söndags som slutade 2m från säker död (eller åtminstonne förlamning) känner jag att det kanske vore läga att revidera säkerhetstänkandet lite. Jag vet vad som gick fel och kommer inte göra samma misstag igen men då jag tillhör dem som lätt tappar omdömmet lite när det blåser i knutarna och magsuget kommer skulle det vara bra att kolla igenom ”de lärdas visdomsord” och stämma av det mot hur man själv gör.Så vart letar man för att hitta dem (eller annan relevant info)?
-Kjams
//JustynaPs. Klarade mig undan med ordentliga skrapsår och blåmärken så allt gick otroligt nog bra. Ds.
Pandenalsmäktiga svarade 21 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 31 Svar -
31 Svar
-
Tjejen höll på att flyga in i stenpiren vi Askim igår. Det såg ruskigt ut. Det är grymma krafter i draken och övnig och sunt förnuft är en bra regel innan man ger sig ut bland andra kitare eller badare.
-
använd huvvet är mitt enda tips kitesurfing är livsfarligt!
-
inte farligt om man jämför med rambos kräjzi skogsrajder…
-
Men SNARK!
Och det jag efterfrågade var naturligtvis sarkasmer och övertydliga sanningar! Det kan inte ha slagit någon att man kan hålla käften när man inte har annat än drygheter att bjuda på (eller skaffa en vettigare sysselsättning a la frimärksamling el. dyl att fylla sin ynkliga tillvaro med).
Mattheten är total inför alla dessa pruttlika komentarer som ”var förnuftig” och ”använd huvudet” bla, bla, bla!
Orkar inte ens svara med de otrevligheter alla ni dryga fanskap där ute förtjänar! Vill man svara på ett inlägg tillhör det allmänt hyffs att man läser igenom inlägget och sedan svarar på de frågor som ställts. Övrigt moraliserande etc kan inte vara annat än självhävdelse och har man behov av sådan bör man snarast söka upp en terapeut!
Jag är mycket tacksam över all relevant information folk kan bistå med (annars hade jag ju inte frågat-DUH). Övriga bör vara medvetna om det totala ointresse med vilket deras komentarer behandlas!
//Justyna
PS. Supertack till alla hjälpsamma själar där ute, ni vet vilka ni är.
Ds
-
prova kite.nu tror de finns där eller så kan du söka på kiteboardng 10 commandments eller nått sånt gött.
prova kiteforum.com, du hittar dem garanterat där någonstans.
-
Håller med dig i mångt och mycket men innan man tycker någonting överhuvudtaget om andras beteende på Steffo, skall man kanske göra det mest elementära i ett forum, registrera sig och inte fega bakom anonymiteten, stå för vem du är och vad du säger så kanske någon tar dig på allvar. Det tar cirka 30 sek.
-
Alltså, så vitt jag har förstått menar Rambo att man skall använda huvudet, inte kroppen när man slår i backen.
Eller?
Bara dom hårda vet!
-
eller så kan du ju ”söka hjälp” anonym… om du inte klarar att ta rambom med en nypa salt och ett leende på läpparna ; )
-
Håller me… fan va alla e alvarliga o serilösa… folk som rambo gör juh att man får sin dagliga skrattmuskel gymnastik.. =) Mer oseriöshet åt folket..
//Jake
http://www.kitepower.se -
Rambo fick hjälp efter Vietnamkriget men de amerikanska läkarna kunde ínte bota hans förvridna hjärna efter all tortyr av gulingarna. Det är en tragisk historia. Läs på innan ni uttalar er om en härjad man som han. Börja med boken tvekampen, där skall ni finna svar. Och om ni inte läser på så kan det gå för er som för polisen som försöker raka rambo i just tvekampen !!! Just precis – inälvorna pumpade ut likt innerslagen på ett punkterat bildäck.
Så nu är det slutlekt. passa er !
-
Bäst att byta ut lin kniven mot en äkta Rambo kniv. Finns det föresten en sele som en sån kniv passar på?
Tacksam för svar.
och jag tycker faktiskt inte att vi ska ta upp det här med rambos psykoterapi.. ni/vi kan riva upp VÄLDIGT djupa sår!
så mitt rå till alla här på steffo och speciell DU kitebruden är at chilla lite!
-
hittade detta på ikorg.com fast det är ganska självklara saker och kanske inte xakt vad du var ute efter:
IMPORTANT ! : New kiteboarders MUST LEARN KITEBOARDING with a qualified instructors. Advices below can not be taken into consideration seriously without having taken lessons and learnt the primary SAFETY RULES.
Kiteboarders must never launch at less than 60 meters from any hard objects.
Check weather forecast before every session.
Before rigging and launching, kiteboarders must evaluate the force of the wind and use an appropriate kite size.
Use fonctional safety systems.
Execute a preflight check before each session.
Never over estimate your skill level.
Always wear a helmet, life jacket, harness, and a wet suit. -
Oki. Sedan när är man anonym om man skriver under med sitt eget namn??? Kanske kräver du efternamnet oxå (Svensson var det) eller anses ett ”steffoalias” mindre anonymt än ens riktiga namn och hur får du i så fall ihop det ressonemanget?
Ber i övrigt om ursäkt, tog kanske i lite väl hårt sist. Vill dock påpeka att jag faktiskt just kommit ur en riktig nära-döden-upplevelse. Hade det tagit en millisekund till att releasa kiten hade jag varit mos, på riktigt! Jag var alltså ute efter lite hjälp men fick mest luft av folk som säkert skulle kunnat bidra med det eftersökta. Sorjligt som fan och (tycker jag) faktiskt rätt drygt.
För de som undrar kan jag tala om att ja, jag har gått kurs, kitat i ett år sedan dess och jag gör självklart inte grejor jag förutser vara potentiellt livsfarliga! Ibland har man dock otur och det är inte alltid man själv ”ser” detsamma som andra gör i en given situation. Hade alltså hoppats på att folk skulle vilja bjussa på lite faktisk eftarenhet, men nähä, tji fick jag.
//Justyna SVENSSON
Logga in för att svara.