Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Reklamera Rip Curl?
-
Quote:Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.
Från konsumentköplagen
Quote:Reklamation23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Lag (2005:62).Anspråk mot näringsidkare i tidigare säljled
46 § Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet
eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av
fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit
varan för vidareförsäljning.Första stycket gäller endast i den utsträckning motsvarande anspråk på
grund av felet hade kunnat göras gällande mot näringsidkaren i tidigare
säljled av den som förvärvat varan från honom. Avtal som inskränker
rätten att göra anspråk gällande får dock åberopas mot köparen endast om
en sådan inskränkning med bindande verkan hade kunnat avtalas mellan
denne och säljaren. Bristande reklamation i tidigare led är utan
betydelse för köparens rätt.Om köparen vill rikta anspråk enligt denna paragraf mot en näringsidkare
i tidigare säljled, kan reklamation enligt 23 § göras hos denne eller
hos säljaren. Har reklamation inte gjorts hos näringsidkaren i tidigare
säljled, förlorar köparen sin rätt mot denne, om han inte underrättar
näringsidkaren om sitt anspråk inom skälig tid efter det att han insett
eller borde ha insett att han hade anledning att framställa anspråket.Så om jag tolkar lagen rätt så skall du gå till Falle först.
-
Det luriga med juridik är att det är en sak att läsa lagarna och en annan sak att tolka dom. Några år som butikschef, lite handelsrätt och några år som vänlig men bestämd kund har gjort att man lärt sig ett och annat. Hittade för övrigt just detta på Rip Curls hemsida: http://www.ripcurl.com/index.php?wetsuitwarrantyinfo
Det här kommer nog lösa sig på nåt sätt.
-
@skejtar_henke 511012 wrote:
Ja fast ärligt nu Patrik.. Hur många gånger har du använt den dräkten? Säkert bra men.
Fast ärligt nu Henke!
Hade det inte varit bäst för dig om du hade ständigt gått omkring i Gummidräkt! Fast det gör du kanske på kvällarna eller? 😉
-
@sourra 511301 wrote:
Det luriga med juridik är att det är en sak att läsa lagarna och en annan sak att tolka dom. Några år som butikschef, lite handelsrätt och några år som vänlig men bestämd kund har gjort att man lärt sig ett och annat.[/url]
Det här kommer nog lösa sig på nåt sätt.
Jo visst det har du alldeles rätt i. Men just konsumentköplagen är ganska straight forward lagstiftning jämfört med många andra lagar på området eftersom den i princip ska erbjuda ett skydd för konsumenter.
-
Det är väl helt självklart att du ska gå till återförsäljaren först och främst!!
Är inte detta solklart!!??
Så kommer även Sjö och snö säga till dig om du kontaktar dem, det är jag 100% säker på.
-
Det kommer nog sluta med att jag bränner den här jävla dräkten och aldrig mer köper en Crap Curl
-
what if the reseller thought it was a crap product and doesnt sell them anymore?
-
Har du köpte den hos falle och det är fel på dräkten tycker jag absolut du ska gå dit. Har eller hade du inte köpte den av honom tycker jag du kan ta kontkat med tillverkaren direkt.
Jag har jobbat i sportbutik. reklamationer är inget konstigt och ingår i vardagen. Dock så är det många som tror att slitage och annat är reklamationer. Du kan ju ha haft en dräkt i två minuter och tagit sönder den … Behövar ju inte var en reklamation för det. .Reklamation är ju ett fabrikatinsfel. Men det är klart man är ju mån om sina kunder och hjälper dom på alla sätt man kan om man är en seriös handlare. Men alla fall är ju specifika på sitt sätt..
-
Det är inte Falle som tycker jag ska gå direkt till leverantören, det är bara mina egna erfarenheter från några år som butikschef som gör att jag tycker det är det smidigaste sättet. Men vill de tvunget att handlaren ombesörjer reklamationen så tar vi den vägen.
Jag vet skillnaden på slitage och fabrikationsfel och när man har skött en dräkt by the books med sköljning, torkning och förvaring och sömtätningen trots det har gått från att vara en heltäckande sträng till att bestå av sjukt många, 5 cm långa bitar sömtätning med glapp emellan så misstänker jag att det har med fabrikationen att göra.
-
ok.. Det var inte menat som en pik tilll dig.. Utan mest i allmänhet. Tvivlar inte på att det är en reklamation. Men många som inte har koll. Har du jobbat i butik själv så vet du ju vad du pysslar med…
-
När min Rip Curl dräkt började paja i sömmarna och jag ville reklamera den så tänkte jag att jag skulle gå till surfcompaniet i gbg där jag köpt dräkten. men då visade det sig att dom hade lagt ner så då tog jag kontakt med sjö och snö, det var inga problem… det tog bara typ 3 månader att få en ny dräkt, fast dom från början sa att det skulle ta typ 3 veckor… jag missade typ hela förra hösten…. nu håller den nya dräkten på att ge upp i sömmarna också. jag har skött den kanske inte exemplariskt men fan inte långt ifrån. så jag vet inte riktigt om Rip curl är mitt märke längre… får väl lämna in den igen och missa hela våren men förhoppningsvis får man en ny dräkt, vilket inte är fel…
jag håller med sourra, alltid lättare att gå på dist. framför butikerna…
// Petter
-
@Rydstrom 511867 wrote:
När min Rip Curl dräkt började paja i sömmarna och jag ville reklamera den så tänkte jag att jag skulle gå till surfcompaniet i gbg där jag köpt dräkten. men då visade det sig att dom hade lagt ner så då tog jag kontakt med sjö och snö, det var inga problem… det tog bara typ 3 månader att få en ny dräkt, fast dom från början sa att det skulle ta typ 3 veckor… jag missade typ hela förra hösten…. nu håller den nya dräkten på att ge upp i sömmarna också. jag har skött den kanske inte exemplariskt men fan inte långt ifrån. så jag vet inte riktigt om Rip curl är mitt märke längre… får väl lämna in den igen och missa hela våren men förhoppningsvis får man en ny dräkt, vilket inte är fel…
jag håller med sourra, alltid lättare att gå på dist. framför butikerna…
// Petter
Jo men i ditt fall så hade ju butiken lagt ner då kan man gå till distributören. Men annars är det återförsäljaren som gäller.
-
Va om du istället för att skriva en massa på ett forum och lägga ner en jävla massa tid här, antingen kontakter butiken eller Sjö och Snö.
Rip Curl har bra service på reklamationer och är det en bra butik du har köpt dräkten i löser det sig nog ganska snabbt.
Men du får se till att ha kvitto på vart och när du har köpt den om du går direkt till Sjö och Snö. Rekomenderar dock att du tar det med butiken först. -
Poängen med ett forum är ju att man kan få information som annars är svårtillgänglig och jag tycker det har funkat bra i detta fall. Jag har fått en djup inblick i folks inställning till reklamationer. Så snart jag får tillfälle ska jag ge mig upp på vinden och rota i kvittolådan och gå till botten med saken. Tycker dock det är lite tråkigt att en premiumdräkt inte håller bättre men som tröst så verkar ju garantin vara väldigt bra. Representerar du Sjö & Snö?
-
Annars kan jag ta hand om det hela till dig genom Sjö och Snö. Vi säljer Rip Curl, säg bara till!
Logga in för att svara.