Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rekomenderad segelstorlek – tillverkare

• Rekomenderad segelstorlek – tillverkare

Publicerad av douglas-l på 31 mars, 2006 vid 07:57

Tja, har tänkt att köpa en S-type 126. Starboard rekomenderar 5.0-8.0. Problemet är att jag sitter på ett NS R-type 8.5 som jag ogärna gör mig av med. Hur hårt ska man följa rekomendationerna från tillverkaren? Vad händer i praktiken när man seglar med för stor rigg kontra brädans storlek?
    Kan man avhjälpa “problemet” med en större fena? Eller kan man helt enkelt skita i allt ihop och köra på med 8.5 an?

/Douglas
    http://www.linsurf.com

canoya svarade 18 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • _frippe_

Medlem
    31 mars, 2006 vid 08:20

Enligt min erfarenhet ger det marginell eller ingen tidigare planing att köra med ett större segel. Därmed inte sagt att det inte fungerar, det ger bara ingen effekt, dvs du skulle planat lika tidigt med en 8:0:a. En större fena än orginalet kan dock göra underverk. Jag skulle även rekommendera att försöka hitta ett test av brädan, det är inte alltid tillverkarens uppgift om segelrange stämmer med vad dom kommer fram till i testerna.
    Jag skulle dock tippa att det med en större fena kommer att funka fint att köra 8.5 på den brädan. Jag tror nog att en 8.5:a fungerar bättre än den 5.0:a som dom rekommenderar som minsta segel…

Jag kanske ska tillägga att jag aldrig kört en S-Type så mina kommentarer gäller inte specifikt denna bräda.

• canoya

Medlem
    31 mars, 2006 vid 09:23

Prova du med 8,5! Om du tycker att det är svårt att ta höjd eller lätt får spin out så skaffa en större fena. Kanske uppåt 45-50 cm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rekomenderad segelstorlek – tillverkare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.