Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Rekommenderad kite-storlek, Skåne+53 kg?
-
Rekommenderad kite-storlek, Skåne+53 kg?
Publicerad av anonym-anvandare på 6 januari, 2004 vid 06:27Hej,
ska köpa en kite till tjejen och funderar på vad som passar bäst som första kite; 9,10 eller 12 kvm?
Vad tror ni?
Hon väger 53 kg och vi komma att hålla till på väst/sydsidan av Skåne
/Jonas
zoolander svarade 21 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Vilken vindstyrka tänker hon, ni köra i?
Har du drake redan och isåfall vilken storlek?
Om ni tänker köra på sommaren när medelvinden inte är speciellt hög så rekommenderar jag 12 om du redan har en 16 eller liknande så kompletterar denna uppsättning varandra.Huber
-
Huber,
jag har en 16 idag.
Hon kommer troligen inte att vilja ge sig ut om det blåser för mycket så då antar jag att en 12a borde passa (?)
-
12 är i regel bra om man bara har en kite. Det beror på vilken kite också. High eller Low aspect ratio. Som nybörjare skulle jag rekommendera low aspect eller medium. High aspect är inte lika förlåtande tycker jag. tjejer brukar gilla lite ”knubbigare” drakar. Inte vet jag varför men vad jag har sett så är low aspect kites poppis bland tjejer.
Ha d, -
Håller med Huber köp en kite som kompletterar din nuvarande.
16 + 12 = Perfekt.
När din tjej är överriggad kan du ta den och segla vidare.
Jag kör det konceptet med min tjej och det är billigt o bra! -
Hej kicki!
Har också dessa funderingar det är bara det att hon är lite lättare hm..! 38-39 pannor. kommer det att funka med en 9 kvm? eller räcker en stor ica kasse
(Ett skämt de sista)
Lite svårt att bedömma tycker jag när man själv är julfet och kvalar in på +93 Vågar man testa henne med nian ( ombyggd tvåliners naish, snabbsomskuttondrake) eller kommer hon att förvinna?Fred.
-
Jag tycker att du ska köpa något som du kan använda. Du vet ju inte om hon fortsätter och det är ju inte lätt att få ett bra pris på att sälja en begagnad kite. Vill hon sedan fortsätta kan hon testa andra kites och köpa sedan. Köp en 12a som du också kan använda och låt henne testa när det är för lite vind för dig.
Mitt förra inlägg kanske var lite avancerat. Värt att tänka på om hon fortsätter. När jag gick min instruktörsutbildning så lärde vi oss att man ska kolla varför en person vill lära sig kita. Många (tjejer speciellt) lär sig för killens skull (eller för att killen kitar), de har inte den fulla viljan som krävs då man får lite stryk i början.
Jag säger alltså bara att gör inget storköp specifikt till tjejen om det inte är HELT på det torra att det blir något.
Lycka till, -
Nu när jag läser det så kanske jag låter bitchig mot tjejer… det är inte menat så. Jag hoppas du förstår vad jag menar.
-
Min fru väger 58kg och jag tänker skaffa en 2 linors, 5-6,5m2 kite och en stor directional bräda typ bic, för att hon ska komma i gång så fort och så enkelt (höjdtagning) som möjligt.
Lärde mig själv på en sådan och kör oftast på små kites som
8-9 m2 när andra kör med 16m2, och kör lika aggressivt och hoppar lika högt, trots att jag väger lite mer än dom andra.
Därför tycker jag ibland att det rekommenderas för stora kites till nybörjare.Be safe
MVH Andreas -
Håller med helt och hållet. Skulle aldrig rekommendera en 16 eller 14 till en nybörjare. Jag viste inte om det var ett specifikt nybörjarköp eller ett köp för sambruk.
Ha d gött!
Logga in för att svara.