Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rekreationssurfa?

• Rekreationssurfa?

Publicerad av anonym-anvandare på 24 november, 2004 vid 20:06

Oj, på det här forumet hänger prffsen verkar det som!
    Jag är lite sugen på att börja vindsurfa, men är ingen extremsport-person.
    Är nyfiken på vindsurfing som ett komplement till segling och är ute efter fartkänsla och att cruisa runt i skärgården en fin sommardag, inte volter eller vågsegling som det pratas varmt om här smile.gif

http://www.star-board.com har de ett nybörjarforum där jag läst att “Starboard GO” är en bra bräda att lära sig på som man kan gå längre än nybörjarstadiet med.
    Någon som kan kommentera den brädan?

Som sagt, jag kommer att vindsurfa lite då och då för rekreation och vill ha en passande, stabil utrustning.
    Mina ambitioner kommer inte att vara att volta eller göra trix…Vill gärna ha bra fartresurser på en stabil plattform.

vinta_kestrel svarade 20 år, 1 månad sedan 18 Medlemmar · 80 Svar
  • 80 Svar
  • herodude

Medlem
    24 november, 2004 vid 20:08

köp inte den om du ska ha kvar den längre, jag hade siktat på en lite större freeride bräda typ fanatic e ray…

• jonasp

Medlem
    24 november, 2004 vid 20:14

Håller med. en stor freeride, ett segel kring 6,0 och ett krin 8,0 så har du bra utrustning att börja på.
    andra bra brädor är: bic techno,jp excite ride (eller vad de nu heter)m.m. widestyle konceptet alltså.
    sen är jag helt övertygad om att du kommer börja snegla på mer hårdvindsgrejor men det är lättast o lära sig o bäst på sommaren med stora saker.
    välkommen in i surfträsket.. crazy.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 november, 2004 vid 20:27

Men GO är ju freeride, wide, etc… ?!?
    Har läst en del om den och folk verkar gilla den som nybörjar och fortsättningsbräda?
    Som icke-surfare fattar jag inte varför man “vill byta direkt”?
    En stor bräda planar väl lättare, går snabbare & stabilare osv.
    Jag vill inte hoppa och trixa så då borde väl en sån här passa mig?

…eller?

• jonasp

Medlem
    24 november, 2004 vid 20:34

Asså det e lite olika inriktning på dom. Jag skulle inte vilja ha en sån: dom e tyngre, täcka med pads och så tror ja inte man har lika kul på dom när man blir bättre. I början kanske dom har vissa fördelar men inte sen.
    Dessutom är det nog lättare att hitta en beg “performence freeride”(hurra jag har uppfunnit ännu en klassindelning!) än en go.

• jonasp

Medlem
    24 november, 2004 vid 20:35

motsvarighet hos starboard som jag pratar om är de större modellerna av carve.

• herodude

Medlem
    24 november, 2004 vid 20:35

men en större freeride har du MYCKET roligare med när du kommt igång å det är rätt mycket stabilitet i en sån ändå

• anonym-anvandare

Medlem
    24 november, 2004 vid 20:46

Ursäkta om jag frågar en massa…

Ni menar alltså att en bräda typ GO är alldeles för nybörjaraktig och blir “tråkig” i längden?

Problemet om jag skaffar en mer “freeride” tex. Carve kanske blir att den är för svår att lära sig på och jag ger upp.
    Kanske bättre då att skaffa en mer nybörjarbräda så man verkligen lär sig.
    Nu ver jag ju inte, men som sagt är jag ingen extremsportare, och det som ni klassar som tråkigt kanske jag tycker är skithäftigt?

Fattar fortfarande inte riktigt konceptet “kul”, om brädan är för stabil, är den då inte kul?
    En Go verkar ju kunna erbjuda fart med större segel och en stabil plattform att lära ig på…en cruisingbräda, eller har jag fel?

Väger mellan 90-95

ps. kan man ha samma mast och bom till ett 6 & 8 m2 segel?

• herodude

Medlem
    24 november, 2004 vid 21:09

hmm men asso om du tar en stor freeride typ iaf minst 150 liter så är det lugnt plus att den är snabbare, roligare att gippa å allt sånt

• ola_p

Medlem
    24 november, 2004 vid 21:22

En stor freeride kommer vara mkt roligare så fort man fått lite ordning på tekniken, dock kan det vara en poäng att titta på en i lite tåligare konstruktion, dvs. en med ytterskal i asaplast, eller än helldre en riktig sandwichbräda med nosskydd. Satsa dock på en STOR freeride, så du kommer igång…
    6.0 8.0 bör då att hitta så båda riggas på 460mast, även om man kanske blir tvungen att gå upp på ett något större segel, typ 6.5, inget problem, men lite tyngre att lära sig med kanske. Men ser man till att skaffa en något lättare mast så ska det nog gå bra.
    Ett alternativ, om man känner att man har råd, är att köpa en GO, och senare när man planar och står i stroppar köpa på sig nått mindre och roligare. Då är man lite säkrare på att inte pajja prylarna och man kan behålla GOn till att lära kompisar. Då blir andra brädan mer rätt storlek, man fastnar lätt för att vilja pusha lite till hela tiden, och det blir svårt med en GO…

• mattap

Medlem
    24 november, 2004 vid 21:27

Hej!

En nybörjarbräda som GO är extremt mkt nybörjarbräda. Den är bra för folk som aldrig provat att lära sig på och funkar perfekt för skolorna som lär ut under sommaren.

Det finns 2 stadier i början av vindsurfing karriären:
    1) åka runt utan planing och lära sig att svänga/hålla balansen
    2) Planing och det totala euforiska känslan innfinner sig!

För fas 1 är GO perfekt.

Fas 2 brukar komma olika fort, men oftast första året! När man väl kommit upp i planing så är man fast. Första 5 gångerna man planar så är man skiträdd samtidigt som det är skoj, sen är det bara svinskoj.

En GO är inte så rolig att plana med, den känns lite som en pråm + att den är relativt tung, vilket gör det svårare att komma upp i planing trots att den är bred!

Jag skulle rekomendera freeride bräda kring 150L, utan att vara någon speciallist på volym. Jag totaldissar inte GO men skulle nog välja en med relativt lite volym, finns de i 150L?

Min flickvän provade en RRD Evolution 360 på 150L och den verkar vara rätt ok faktiskt, skulle nog ta en sån ist för en GO. men som sagt kolla in E-ray och carve och prata med lite folk

Du kan ha samma mast och bom om du väljer rätt segel, mast och bom cool.gif simmer har ett 8,0 som riggas på 4,60 mast och det finns en uppsjö 6,0 segel som riggas på 4,60 mast. Bom borde inte vara några problem. Kolla vad det står på 8,0 seglet och använd det för att veta vad maxstorleken på bommen måste vara.

Over and out
    Mats

• nordgren

Medlem
    24 november, 2004 vid 21:29

Jag tror faktiskt att en GO kan vara bra, de recenserade den som “superplaners” iengelska Windsurf juli # förra året. Fick bra betyg. Tillfredställer alla förutom de mest hängivna stod det. Så som nybörjar är det ju grym, men alltså även för att bränna runt i lättvind sen.

Det här med roligare med en sprotigare är att de svänger bättre och går lättare att fotstyra med. Men ska man segla på sommaren så är en riktigt bred lättplanad rackare nog bättre kanske så man kommer ut oftare.

• nordgren

Medlem
    24 november, 2004 vid 21:32

Men personligen hade jag slagit till på en Starboard carve 161, har faktiskt funderat på en sådan som lättvindsbräda…

• nordgren

Medlem
    24 november, 2004 vid 21:38

Det finns ju faktiskt två bra nybörjarkit under säljesanonserna här på konfen.

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=1152&sort=1&cat=12&page=1

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=1150&sort=1&cat=12&page=1

Dom brädorna är bra att börja med. Och Lorshen är nog kanon som fortsättningsbräda även när man passerat nybörjarstadiet också.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 november, 2004 vid 21:39

..mitt tips är också att köpa en stor freeride bräda istället..nått på 150-160L, den kommer du nog ha roligare med i längden, jag har å andra sidan inte testat en typ GO bräda så det är lite farligt att göra dom här uttalandena ..men en stor freeride är mera stor för att gå bra i lätta vindar och med stora segel..medan GO brädan är stor just för att vara stadigt och lätt att lära sig på..det skiljer i vikt o form. Du planar tidigare och det går snabbare helt enkelt smile.gif GO brädan är nog lättare att lära sig på och lite mera tålig…men en freeride på 160L är STOR och stadig den med och relativt tålig…sen är den något att ha kvar när du köper mindre grejer, o jag säger när, för den dagen kommer smile.gif. Jag har en carve 121 som största bräda (väger 85 kg) jag gillar den grymt har inte testat några större modeller av den dock, men en 145:a eller 161:a skulle nog sitta som hansken för dig wink.gif

du kan ha samma bom till 6.0 och 8.0 men oftast två master. Ibörjan när du inte har riktigt koll på prylarna är det lättare att ha ett mindre segel, men köper du en bräda i denna storlek så är det ett måste att komplitera med ett stort segel typ 8 m2+, då kommer du kunna utnyttja brädan maximalt.

• rasmus_w

Medlem
    24 november, 2004 vid 21:39

Svar till:

Fattar fortfarande inte riktigt konceptet “kul”, om brädan är för stabil, är den då inte kul?
    En Go verkar ju kunna erbjuda fart med större segel och en stabil plattform att lära ig på…en cruisingbräda, eller har jag fel?

[/ QUOTE ]

Det finns ett tredje alternativ: Hyra. Jag vet inte var du håller hus, men en sommarvecka på Haga Park är ett utmärkt sätt att skaffa sig en uppfattning om vad man vill ha för bräda.

Vad gäller “kul”, så är det en smaksak. Stabilitet är en fördel när man är ovan, men också om vinden är väldigt byig. Är vinden jämn kan man utan större problem segla på ganska små segel i måttliga vindar, men är det byigt så vill man ha nåt att stå på i vindhålen, att stå på en 55 cm bred bräda och guppa utan fart är väldigt tröttande för benen.

Problemet är att vad de flesta vill ha är en bräda som är livlig men lättkontrollerad. Go är byggd i ett slagtåligt men ganska tungt material, vilket gör brädan tung, och det kommer du märka om du får prov en lättare bräda. En tung bräda är inte livlig och blåser det rejält så får du dig en ganska läskig rodeoritt.

En annan fråga är var du bor. Är vinden oftast svag där du bor, satsa på en stor bräda som kan ta stora segel. Bor du däremot nånstans där det blåser rejält så vill du lära dig segla små brädor så fort som möjligt.

Svar till:

ps. kan man ha samma mast och bom till ett 6 & 8 m2 segel?

[/ QUOTE ]

Det går inte alls att svara generellt på en sån fråga. Mastlängder, styvheter och böjkurvor är i viss mån standardiserade. 6-kvadrataren vill vanligen ha en 460- eller 430-mast, medan de flesta 8:or vill ha en 490 cm lång mast. Bommar finns i massor av olika längder. Kolla på nån av surfbutikernas hemsidor för mått på diverse segel.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rekreationssurfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.