Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rekreationssurfa?
-
japp, jag hade ett 4.5 och en Bic Astro Rock(smal,lång gammal sak på ca. 130l.) och det var inte det lättaste. Enligt en del proffs så var Astron för svår att börja med, men är man lite envis och kan stå ut med en del blåmärken så går det. Tålig var den iaf., åtminstone jämfört med en modernare bräda.
-
Tror ni 6.5m2 är för stort?
Jag vill gärna ha ett nybörjarsegel som är lätt att lära sig med, men sedan inte är för litet för att segla OK med.
Kommer nog bara att köpa ett segel i början och det är ju bra om det funkar för fler dagar än de med stormvarning.
Också ett stort + om seglet passar en 460cm lång mast så jag kan ha samma mast och bom till mitt första segel och nästkommande, större segel.(Väger 90-95 och är ganska stark *LOL* )
-
Nej 6,5 är bra att börja med om man inte är allt för vek. Så det ska nog vara bra för dig.
-
En Carve 161 är nog en riktigt bra bräda, inte lika lätt att lära sig på som en GO men klart roligare när du börjar surfa på riktigt.
Vet inte var du ska gå på kurs i Thailand nå’nstans men jag var där för nå’ra år se’n och det var riktigt gamla grejjer dom hade. Det kan ju ha blivit bättre i och för sig, tror att Pattaya har bra grejjer. Men, du ska inte avgöra om du ska fortsätta eller inte baserat på nå’n gammal pråm för det är helt olika typer av segling.
Irie Man
-
ja, 6,5 är bra att börja med..men om man ska tänka långsiktigt vore det bättre med ett på typ 7.0 el 7,5 med tanke på din vikt. Mitt tips är att du köper ett nytt 7,5 segel (eftersom du vill ha ett nytt segel) samt ett riktigt gammalt 6.0 segel typ 1993 års modell för nästan inga pengar alls, typ 100-300 spänn (riggat på 460). Då har du ett segel att träna med, få in balansen osv och dessutom kan slå sönder utan att behöva få sömnlösa nätter. Sen när du kan stå på brädan balansera med rigged ja då slänger du 6.0 seglet och plockar fram 7,5..och vips kommer du se att det börjar hända grejer ..som många påpekat innan bör en varning utfärdas, vindsurfing är beroendeframkallande…och så här års är det en plåga att va vindsurfare…
-
Jag förstår att det borde vara lättare att lära sig med ett mindre segel för bättre kontroll och mindre kraft.
Tanken just nu är väl:
1. Surfskola i Thailand för att komma förbi pråm/6m2 stadiet.
2. Ny utrustning när jag kommer hem, Carv 161 + 7.5 segelLåter det smart?
-
Japp, det är nog en bra variant. Men som sagt, se till att gå surfskola på ett ställe som har moderna brädor.
Det är en helt annan grej att köra omkring på gammalt skit som på moderna brädor (00 och fram), för speciellt nybörjarprylarna är annorlunda.
Istället för skitlånga och rätt smala pråmar så är det kortare och breda brädor nu. Vilket gör att det är rörligare och stabilare. Och inte minst att vinkten sjunkit med typ 70-100%. -
det är inget fel på Go 150.
Har själv enbart “extrema” slalombrädor och har kört en del freeridebrädor.
Go är ingen dålig bräda, den har imponerande lättvindsegenskaper och går att gippa snävt med, var nära att kollidera med funktionärsbåt i sillvik, då brädan plötsligt planade upp och drog ivääg och blev tvungen att kasta mig in i en mkt snäv gipp (freestylenikke kan intyga), jag blev riktigt impad av brädans fart, höjdtagning och hur lättgippad den var.
Har letat efter en beggad i 2 år nu till tjejen och givit upp. -
Jag hade köpt den typen av bräda(GO, VIPER etc) helst begagngat. En slagtålig bräda som ändå planar när man lär sig falla av lite och skota in—perfekt att lära sig på.
Det är ganska mycket att hålla reda på i början faktist tycker att surfing är väldigt olikt segling även om principen är den samma. Grunderna kommer du förstå men det är ju inte så ofta en segelbåt kommer upp i planing (14-fotare kanske)
Fördelar med nybörjarbräda:
En bräda över 80 cm är mycket lättare att lära sig på än den brädan jag försökte lära mig på tex (320*60cm).Med en slagtålig bräda slipper du kanske att spendera timmar på att laga etc när du egentligen vill surfa. Oerhört värdefullt vid de första planingstillfällena då dina första kastfall kommer. för eller senare kommer masten att träffa nosen, min erfarenhet är att freeride brädor är mycket känsligare än nybörjar brädor.
Köper du begagnat så behöver du inte lägga ut så mycket pengar på nybörjar prylar, dessutom kan du sälja brädan när du inte vill ha den längre och köpa nåt kvickare då istället.
fördelar slutHelst bör man ha centerbord i början för höjdtagningens skull etc och det bör vara uppfällbart för den första planingen.
Min kompis Har en E-Ray 160 och någon liten slalom/wave historia. Hans flickvän skulle börja surfa så de köpte en Fanatic Viper. När min kompis provade hennes bräda blev han faktist imponerad av att den trots sin vikt (13kg) faktist planade ganska lätt och han upplevde den som lättkörd och rolig även fast den var stor. Man får ju jämföra med rätt grejor. Det är stor skillnad på en 90-100L freeride/freewave bräda och en nybörjarbräda, vilket du kommer att märka en vacker dag.
lycka till med surfningen -
…som smurff påpekade så kommer du förr eller senare råka ut för kastfall. Och vid kastfall är det lätt att ha sönder brädan i nosen…till carve serien finns det speciella nosskydd att köpa, då blir den minst lika tålig som en GO bräda, nosen är ju det som är mest utsatt. Jag har ett sånt nosskydd på min carve, snyggt och bra. Sen går det att tillverka egna, det har jag gjort på min vågis då det är lätt hänt att det blir lite vaj ihoppen ibland..så köper du en carve se till att få med ett nosskydd då.
-
Fråga: När man inte planar så styrs nybörjarbrädan med centerbord och svänger genom att luta seglet framåt/bakåt?
Varför behövs inget centerbord när man planar, då är väl mindre av brädan i kontakt med vattnet och ett centerbord borde behövas mycket mer än vid långsam fart då brädan gräver ned sig i vattnet och på så sätt håller emot så den inte glider “down wind”.
Jag tänker på att om man tar kölen av en segelbåt så går den inte framåt, den går down wind (fan,,,vad heter det på svenska?…nedvind?!? )
-
Nej det behövs inte. De stora fällbara centerborden är nog snart borta helt på nybörjarbrädor. istället sätter man dit en fena som tydligen ska räcka. sen är det lätt att täppa till hålet när man kan segla utan centerfena och på så sätt förbättra planingsegenskaperna. Det går ganska bra att köra med brädor utan centerbord utan att plana o ta en del höjd. Man får använda kanterna mera för att skapa motstånd i sidled.
Själv seglade jag några gånger på en hyrd centerbords bräda sen när jag fått prova en utan (kan ha varit en astro rock..) så var jag fast. Min första bräda var en bic techno carbon och till det ett 7,8 segel som jag nu har som största på min jp 113. Just att det blev carbon modellen var inte meningen men det blev inte dyrare och den kändes bättre än den med plastskal när jag blivit bättre. Men jag kan haft tur då jag aldrig träffat nosen med nåt kastfall.
Downvind kan väl kallas lä på svenska, men även att åka med vinden-länsa slöra alt att tappa höjd om det är oavsiktligt.
-
När du börjar plana så flyttas COLR (Center Of Lateral Resistance) längre och längre bak på brädan tills den befinner sig ungefär mitt emellan främre och bakre fotstropparna (där du efter övning kommer att stå, dock inte lätt i början.) och i aktern har du ju fenan som motstånd. I planing så styr du mer med fötterna än med seglet, seglet håller man ganska stilla för att inte störa trimmet på brädan.
Första gången man är i hängselen, strapsen och i full planing är en grym upplevelse!Irie Man
-
det första som händer när man planar är att man blir lite rädd för det går så snabbt. det varar i ungefär 2 sekunder, efter det så är det bara eufori. man tror inte saker kan bli roligare än så här… världen är underbar och det enda man vill göra i livet är att plana.
steg två är att man lyckas plana hängandes i selen… om du trodde det gick snabbt innan, så går det ännu snabbare nu, och med mycket mindre ansträngning. rädslan infinner sig igen, men byts snabbt ut mot ännu mer eufori… kan världen verkligen vara så här snäll mot mig?
steg tre är att man kommer in i fotstropparna… och tro det eller ej , det går ännu snabbare nu! och med ännu mindre ansträngning. nu infinner sig bara eufori och inget annat… det enda man vill är att plana… dag och natt (jaja… suget efter freestyle trix och vågor kommer snart för att öka spänningen ännu mer)
vad ska man säga… sen är du fast. luktar gammal neopren och tång i tid och otid, dagdrömmer på jobbet och har mardrömmar om natten om vatten i brädan och att polisen tar körkortet i från en så att man inte kan köra till surfstället.
/P
Logga in för att svara.