Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rekreationssurfa?
-
Så bra sagt Xavier! Precis så där är det!
Irie Man
-
Svar till:
Varför behövs inget centerbord när man planar, då är väl mindre av brädan i kontakt med vattnet och ett centerbord borde behövas mycket mer än vid långsam fart då brädan gräver ned sig i vattnet och på så sätt håller emot så den inte glider “down wind”.
[/ QUOTE ]
Centerbordets och fenans förmåga att hindra avdrift beror inte bara på ytan utan också på farten. Går det bara tillräckligt fort, kan även de minsta fenorna hindra avdrift väldigt effektivt, till och med så effektivt att det verkliga problemet blir att man inte klarar av att hålla emot kraften från fenan. Har man dessutom ett utfällt centerbord så blir det närapå omöjligt att hindra brädan från att kantra åt lä redan i ganska måttlig fart.
-
Om man läser ämnesförfattarens förstainlägg igen och ser hans behov:
Är nyfiken på vindsurfing som ett komplement till segling och är ute efter fartkänsla och att cruisa runt i skärgården en fin sommardag, inte volter eller vågsegling som det pratas varmt om härPå http://www.star-board.com har de ett nybörjarforum där jag läst att “Starboard GO” är en bra bräda att lära sig på som man kan gå längre än nybörjarstadiet med.
Någon som kan kommentera den brädan?Som sagt, jag kommer att vindsurfa lite då och då för rekreation och vill ha en passande, stabil utrustning.
Mina ambitioner kommer inte att vara att volta eller göra trix…Vill gärna ha bra fartresurser på en stabil plattformsom jag fattar vill han både kunna kryssa sig fram i svag vind och även få njuta av härliga fartresurser när det börjar tuta i. Är det inte en formulabräda som gäller då?
Egentligen tror jag på den senaste typen av Os-formlabräda smed centerbord som diskuteras nu. Hade nog varit bäst, men förmodligen rätt dyrt. Jag har en polare som har en Misral One design vilket ären bra långtursbräda, men när det blir tillräcklig vind för planing kör jag brallorna av honom på min Formula-Lorch.
Per-Arne -
Fast en formula som första bräda?
Skulle va med curtis mongo fena kanske. Den ska tydligen få breda brädor att uppföra sig som centerbordsbrädor. fanns i alla fall förut på vindsurfing.se. En beg formula tex x186 borde väl gå på ~5000? -
Har inte seglat Formula nå’n gång (skulle dock gärna vilja prova, men jag har en Fanatic Falcon Slalom 110 istället som kan ta riktigt stora segel) men det är väl knappast en bra nybörjarbräda? Dom är breda men ganska tunna så balansen är ju inte like snäll som en stor freeride eller nybörjarbräda, stropparna sitter lång ut (freeride-brädor har ju fler alternativ) och jag tror inte det är så kul att lära sig gippa på en formula, kräver ju en ganska modifierad teknik efter vad jag har hört och sett.
Irie Man
-
Hur stora segel tar du på 110?
på min freestyle laddar jag på 7,8 men det går nog med större.
Jag är lite orolig för hur mycket jag får surfa i sommar. men det blir väl till o cykla en del o kanske hitta ett jobb. och öland förstås-veckan innan midsommar e standard numer. 4,0 o solsken sista dagen i sommras.. -
Jag kör ett NP RS Racing 9.8 som största segel på min Fanatic Falcon Slalom 110, funkar riktigt bra! Det enda är när det inte finns vind nog att vattenstarta så är den jäkligt bökig att dra rigg på etftersom den är så tunn, jag trycker ner brädan långt under vattnet till knäna eller mer (jag väger ca 80 kg). Funkar klockrent med min NP Supersonic 8.1:a också. Körde grymt överriggad med Falcon-brädan och 8.1:an i somras på Gotland, blåste 5.0 och skulle rigga mitt minsta segel (5.4:a) och tänkte dra ut med min 103 liters freestyle när jag drog sönder min 430 mast, enda sättet att komma ut på sjön var att använda min 8.1:a, minsta seglet jag kunde rigga då. Men det funkade! Så jäkla kul va’ det! 44 cm fena och brädans bredd (72 cm) var väl det som gjorde att det överhuvudtaget gick. Tog så mycket höjd när jag gick ut p g a överriggningen att jag hade riktigt läskiga slörar tillbaka, men grymt kul va’ det och snabbt gick det.
Falcon-brädan ska funka bra med segel ner till 5.0, skulle vilja testa den med 5.5-6.0 reace-segel nå’n gång.
Irie Man
-
Man behöver inte göra highspeed-jippar bara för att man har en formula bräda. Jag är inte mycket för att trixa. I stället trycker jag ofta seglet lugnt och stilla framför mig och passar på att vila lite när jag slowspeed-jippar.
det är mycket bekvämare att jippa än att slå plus att jag förlorar minimalt m höjd. Den anonyma ämnesförfattaren bemästrade tydligen en fullängdsbräda, då tror jag definitivt att han även klarar av en formulabräda.
Jag har en Lorch Silver Dolphin med en 8.5:a
Per-Arne -
Halloj, trådskaparen här!
Jag har gjort lite mer research och kommer nog att köpa Starboard GO 170 i alla fall.
Den verkar bättre för mina ändamål än Carve 161’an. -
neeej! jomen GO 170 måste ju vara tillverkad för någon..o kanske är det just för dig. men jag håller fortfarande på carven, men det kanske beror på att en sån skulle jag själv vilja ha som lättlättvinds alternativ…du får uppdatera oss om GO brädan när du börjar få fart på grejerna, lyckas du inte fart så är det bara att fråga på…
-
Spana in den här: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=444
jag har inte hört så mkt om den, det e inte så många som kör drops i sverige men den ser rätt ok att cruisa med typ 11,0 och badbyxor i juli.
och jag som sagt att jag aldrig ska ha en bräda över 115l igen; men vi får väl se till våren..Kanske lite gammal annons föresten. den kan va såld nu men det finns bra grejor därute..en go kostar 10999:–lika mkt som dram starboard brädor kostar. priserna är från surfcompaniet.
-
Ojojoj, den där dropsen kommer du flyga fram med om du jämför med GO brädan..dock kommer det ta ett tag att komma i stropparna kanske.
Logga in för att svara.