Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Relaunch i vattnet – Behöver lite nybörjartips

• Relaunch i vattnet – Behöver lite nybörjartips

Publicerad av emil76 på 4 september, 2007 vid 07:53

Tjena!

Säger det direkt så jag slipper kommentarerna. Jag har gått kurs! :cool2:

Problemet nu, är så här…. Jag skaffade mig efter kursen en North Rebel 10, och startar den enkelt med hjälp på stranden. Men när jag ska relauncha den från vattnet får jag lite problem.

Jag skotar ut bommen helt, drar i ena styrlinan så jag får ut kiten i sidan. Den börjar ställa sig upp på sidan i vinden men vill inte lyfta helt. Visst jag får upp den till slut men efter ett jäkla kämpande och en massa svordomar. Har provat i vindar från 5 – 11 m/s. Men det känns precis likadant oavsett vind. Gör jag nåt fel, missar jag nåt? Annars är det väl bara att kämpa på, övning ger ju färdighet sägs det ju. Men det finns ju fler moment man vill träna på..

eddie svarade 17 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • alexanderlindelof

Medlem
    5 september, 2007 vid 13:31

Jag brukar vrida bommen ett halvt varv (180 grader) och dra i någon av styrlinorna och hålla linan så högt jag kan. Brukar inte skota ut bommen helt och försöker heller inte få ut kiten i sidan av vindfönstret. Var beredd på att släppa efter bommen om du launchar den i powerzone, såvida du inte vill få en flygande start. 🙂

• mania

Medlem
    5 september, 2007 vid 14:56

Tjenare

Jag brukar simma mot kiten så den lägger sig på rygg sen drar jag i en av stearing linorna. brukar funka !

• fate

Medlem
    5 september, 2007 vid 16:47

North Rebel är väl en bow kite och då ska man inte behöva simma mot kiten. ska funka att hålla bomen halvlångt ut, och sedan långa drag i någon av styrlinorna.

• blizzard30

Medlem
    6 september, 2007 vid 19:26

Har du inte en 5:e lina???
    I så fall drar du ju i den.
    Släpp bommen med båda händerna, ta tag i 5:e linan och dra i den tills kiten “flippar” upp och börjar vandra ut åt kanten av vindfönstret.
    När den börjar komma ut i kanten så tar du tag i bommen igen och släpper efter med 5:e linan så styr du bara upp den ur vattnet.

• johanw

Medlem
    7 september, 2007 vid 06:11

5e lina is da shit!!

• emil76

Medlem
    7 september, 2007 vid 06:40

thx.. bara ut och öva alltså 😉

Läste på andra forum att fler än jag har problem med rebel att den bara faller ner från zenit när man släpper ut bommen helt.. Kan man trimma den på nåt sätt så att den blir stabilare i luften?

• johanw

Medlem
    7 september, 2007 vid 07:42

du kan ju altid ändra knutarna på syrlinorna lite så den inte depowrar helt..

• eddie

Medlem
    8 september, 2007 vid 19:33

En Rebel skall inte “ramla ner” fran cenit.
    Däremot har jag haft problem med att vattenstarta den vid vissa tillfallen. ´
    Hamnar den pa rygg, och borjar flyga dar sa ar det nastan omojligt att fa den att gora ngt annat an att invertera.
    Ngn som har ngt tips?
    Jag brukar slappa hela kiten, det blev lite dramatiskt haromdagen nar aven leaschen slappte. Holl pa att bli en kite fattigare… 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Relaunch i vattnet – Behöver lite nybörjartips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.