Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Relaunch på djupt vatten

• Relaunch på djupt vatten

Publicerad av cosmo på 14 juli, 2008 vid 07:01

Var ute och åkte lite i helgen med min 5-linors hybrid-kite och råkade ut för något skumt..

Efter en crash så vägrade draken att starta igen. Jag fick ner den på rygg (lättare än på krogen..) och förväntade mig att den skulle driva ut till sidan av vindfönstret för återstart, men det gjorde den inte. Den bara låg där fint uppblåst och guppade. Till saken hör att vattnet var djupt så jag kunde inte applicera något mottryck, brädan var en bit bakom mig också.

Är det så att jag måste ha mottryck för att draken ska röra sig till sidan för relaunch eller finns det någon bra teknik?

Jag läste något vagt om en teknik där man kunde dra ner draken 2/3 på rygg och sedan dra i styrlinan, då skulle den tydligen starta enkelt. Någon som känner igen den tekniken?

patrikol svarade 16 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • hengo

Medlem
    16 juli, 2008 vid 12:13

simma som faen bakot och rycka lite på måfå i ena styrlinan är det som gälller här. Ta tag en meter in på styrlinan och ryck ordentligt

• sourra

Medlem
    16 juli, 2008 vid 14:48

2/3 på rygg-tricket kan vara vettigt när det är klent med vind. I övrigt är det som Hengo säger. Släpp bommen helt och dra bara i styrlinan så kommer ditt tålamod snart löna sig.

• yann

Medlem
    17 juli, 2008 vid 15:14

Ett lättvindsknep med SLE är att lura draken att man ska vattenstarta åt ena hållet först. När draken har vandrat längst ut på ena kanten och inte orkar ställa sig på örat så drar man istället fullt i andra styrlinan och vips så launchar den rätt genom powerzone 😀 Funkar kanske ännu bättre på snö där man oftare är så underiggad att man aldrig gett sig ut på vatten.

• pjoter

Medlem
    17 juli, 2008 vid 23:06

shit, måste käka LE på snö att göra så.

• yann

Medlem
    20 juli, 2008 vid 17:26

Kanske, inget man gör i onödan men hellre det än att knata en kilometer ospårat.

• skotten

Medlem
    23 juli, 2008 vid 05:53

@sourra 483144 wrote:

2/3 på rygg-tricket kan vara vettigt när det är klent med vind. I övrigt är det som Hengo säger. Släpp bommen helt och dra bara i styrlinan så kommer ditt tålamod snart löna sig.

leave yourself hooked in though : )

• sourra

Medlem
    23 juli, 2008 vid 09:23

Haha, good point

• unipala

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 19:25

Tack för alla bra tips. kan var en hjälpande hand när man väl hammnar i en sådan situation.

• patrikol

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 19:35

@Cosmo 482368 wrote:

Var ute och åkte lite i helgen med min 5-linors hybrid-kite och råkade ut för något skumt..

Efter en crash så vägrade draken att starta igen. Jag fick ner den på rygg (lättare än på krogen..) och förväntade mig att den skulle driva ut till sidan av vindfönstret för återstart, men det gjorde den inte. Den bara låg där fint uppblåst och guppade. Till saken hör att vattnet var djupt så jag kunde inte applicera något mottryck, brädan var en bit bakom mig också.

Är det så att jag måste ha mottryck för att draken ska röra sig till sidan för relaunch eller finns det någon bra teknik?

Jag läste något vagt om en teknik där man kunde dra ner draken 2/3 på rygg och sedan dra i styrlinan, då skulle den tydligen starta enkelt. Någon som känner igen den tekniken?

Här har du lite tips kolla sidan 15
    http://www.naishkites.com/pdf/08ShiftKiteManual.pdf

eller här sidan 15 även här.

http://www.naishkites.com/pdf/08SigmaSLEKiteManual.pdf

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Relaunch på djupt vatten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.