Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Renovera kolfiberbräda
-
Tjenare.
Har gjort detta några gånger.
1. Sätt maskeringstejp längs mittlinjen på botten och däck och markera
en så exakt mittlinje du kan med en tunn tuschpenna.
2. Bygg in din chinookbox i en “låda” av divinycell med epoxy och
micriballonger. (Tejpa över fen-hålet så det inte kladdas ner.)
Trimma kanterna så du får en fin rätvinklad box när det härdat.
3. Markera ut på botten var boxen skall sitta. (Banka ur din fena
först med några långa skruvar.)
4. Markera ut på däcket och såga sedan med sticksåg på båra sidorna
och använd sedan ett bågfilsblad och tryck igenom brädan och såga
igenom det sista av skummet som sticksågen inte tog.
5. Trimma hålet och kolla så att boxen hamnar rätt genom att prova
med en fena i och kila fast den med små divinycellkilar.
6. När allt verkar OK gjut fast eländet med epoxy+microballonger,
fixera med kilarna. Detta e kladdigt som fan så lägg tidningar
på golvet.
7. Slipa boxen flush mot däcket/botten och se till att ha ca. 10cm.
ren väv framslipad runt den. Fyll gärna boxens håligheter med divinycell
så att det inte kladdar igen när du sedan laminerar över boxen.
8. Lägg 2 lager 200g kol över boxen, ett som sticker 10 cm. runt boxen
och ett som sticker ca. 5cm. runt.
9. Slipa lätt, spackla med PlasticPadding Finspackel och lacka.
10. Skär försiktigt upp hålet med mattkniv och fila till kanterna. Borra
hålen på ovansidan och försänk något. Klart…=)
/Janne -
Tack för alla tipsen Janne, tyvärr hade jag redan börjat, men en del saker återstår ju 🙂
Jag fick ut fenan iallfall (fick kapa skruvskallarna först, och sedan borra ur ikea-hylsan) och kunde såga ur boxen med sticksågen, efter att ha slipat ner botten så var det enkelt att följa boxens kant. Kunde glatt konstatera att boxen hållit vattnet stången och divinycellen absorberat hela smällen (se bild).Sedan fyllde jag utrymmet med byggskum över natten för att trycka ut pu i eventuella håligheter och täta lite extra (enl boardlady). Nästa grej bli att limma boxen, såga upp ett nytt hål och fixa fin passform mellan dem. Antar att man får köra en rätt långsam epoxi och fläska på lite om man inte har tillgång till vacuumpåse.
Jag har haft lite problem med att hitta kol i gbg – är det nån som vet var det finns? Kanske går lika bra med glas, men det ser ju snyggt om inte annat.
I övrigt: Naken, Blästrad, Skitsur 😉
-
Efter lite dröjsmål har jag nu kommit en god bit på väg.
Epoxi-kit från westsystem inhandlades och diverse smålagningar glasades med mycket gott resultat för att testa. Efter två lager glas slipades lagningen ner, på med ny epoxi för att sluta in fiberändarna och till slut lätt slip för bra fästyta. På bilden har jag lagt första lagret.De hjälpsamma killarna på Forgus bidrog med några fina Divinycell-bitar som jag byggde in boxen i. Rejäl tjocklek gav mycket att spela på, så det nya hålet i brädan sågades lite större och lätt koniskt för enklaste montering. Klossen slipades sedan ner steg för steg med provpassning mellan varven. Resultatet blev nästan perfekt passform som kräver ett minimum av epoxi-gegg, viktigt för att undvika hög värmeutveckling.
För inpassningen användes den gamla fenan med ett par mm nedslipning av boxen för att lämna plats för bottenskiktet sedan. Ovansidans form ritades till på ett ungefär efter att jag fått ner boxen i brädan.
Sedan var det bara att blanda microballonger och microfiber i epoxin och “smöra” hela insidan av hålet samt den nya boxen, trycka på plats och konstatera att allt blev rakt. När det härdat ordentligt är det dags att tillverka lock på ovan och undersidan – hur mycket glas kan man behöva till det tro? Tack för alla tips så här långt iallfall – med tålamod och tid har det blivit väldigt bra hittills, och ett roligt sommarprojekt 🙂
Nya pads är beställda från proof och så ska jag väl väja nån käck färg – eller lämna till billackerare kanske för bättre finish – erfarenheter?
-
En fråga till er som har erfarenhet av lagningar:
Behöver man lägga ett skikt distansmaterial på den nya boxen före glaset, eller kan jag glasa rakt på? Tidigare var det ett tunnt lager divinycell under däcket, men den boxen var platsbyggd deep-tuttle och inte en så massiv kasett som den här.Tacksam för alla svar/tips!
-
Boxen inglasad, spacklad med gelcoat, och grädan grundad med epoxisealer första varvet. Nu blir det finish – jämnslipning och fler lager. Tänkte jaga tag i nån tjusig tvåtonslack och däcka med klarlack och salt.
-
30 kanske? min flickvän skulle nog säga annorlunda, men mycket är härdningstid med epoxi. Till saken hör ju att jag varken jobbat med plast/väv eller epoxi innan utan bestämde mig för att se om det gick, alt. slänga brädan, vilket vore synd.
Äre nån som vet var man kan köpa pearl-lack på sprayburk i göteborgstrakten? Tänkte mig vit med lite lila blänk i vore funkigt 🙂
H-dekalen skall bort när all färg är på och det är dags för klarlack, så det blir ett ursparat kolfiber-“fönster” där – om det funkar dvs.
-
Jag ska försöka komma ihåg att inte köra sågverket medan färgen torkar heller 😛
-
Färg, Lack, Pads och Halk på plats!
Nu återstår bara nya stroppar och provsegling (Björlanda på onsdag?)Färgen är vanlig spraylack, lossnar den blir det väl att promenera till billackeraren och få riktiga grejer. Har tyvärr ingen bild på bottenfinishen, men den blev grå med matt klarlack på, och ser ruskigt snabb ut.
På det hela taget nöjd med resultatet 🙂 förutom halkfinishen då.
-
Hur gjorde du halkfinishen och varför blev det inte bra?
Grymmt snickrat i övrigt. Kul projekt att följa. Tack för att du gjort en följetong.-peace
/r -
Spraylack som jag hällde finsalt på direkt efter spray. Tror att jag gjorde för stor yta på en gång och lacken han torka lite på tunna ställen och blev ojämnt fördelad. Nästa gång skulle jag nog prova att rolla på epoxi istället, för jämnare fördelning och längre torktid och antagligen bättre hållbarhet med. Eller rolla klarlacken. Nu ser man spraystrecken och “pölarna” som blir om man sprayar från burk lite hastigt.
-
Bra jobbat. Vicket jäkla spjut! Vad är det för mått på plankan?
-
270 x 53 cm, volym ingen aning, men runt 90 verkar rimligt, dock är all volym i stjärten, som det tydligen skulle vara -95. Funkar Askim i morgon tro, eller ska man masa sig ända ner till TT?
-
@Thoots 475763 wrote:
Spraylack som jag hällde finsalt på direkt efter spray. Tror att jag gjorde för stor yta på en gång och lacken han torka lite på tunna ställen och blev ojämnt fördelad. Nästa gång skulle jag nog prova att rolla på epoxi istället, för jämnare fördelning och längre torktid och antagligen bättre hållbarhet med. Eller rolla klarlacken. Nu ser man spraystrecken och “pölarna” som blir om man sprayar från burk lite hastigt.
Tack för tipset. Roller, alltså.
-peace
/r
Logga in för att svara.