• Reparation

Publicerad av axxl på 5 maj, 2004 vid 14:32

Ja, jag vet att ämnet har varit uppe förut… men jag har klantat mej och kraschat nosen på brädan. (sandbank på första vändan, årets andra surfdag, med påföljande framåtfall, konstigt att fenboxen höll…antar att jag inte är den förste iaf smirk.gif) Den är inte helt av, bara en tvärgående spricka över 1/3 av bredden kanske 15-20 cm från spetsen. Vad jag nu undrar är: hur länge behöver brädan torka före reparation? Jag har kollat lite i favoriter, men hittar inga bra rekommendationer på det området. Det är klart att det beror på torkrumstemperatur och luftfuktighet och vätskemängd i brädan osv., men är det nån som har en hum om huruvida det handlar om dagar, veckor eller månader iaf? Övriga lagningstips också välkomna.

canoya svarade 20 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • mtomas

Medlem
    5 maj, 2004 vid 14:39

Lägg INTE in den bastun! Det har någon skrivit om tidigare…

• axxl

Medlem
    5 maj, 2004 vid 14:43

Ja jag vill minnas att jag har läst nåt sånt.. smile.gif Det tänker jag inte heller göra. Tack för varningen iaf!

• roy

Medlem
    5 maj, 2004 vid 18:46

om du ska laga den själv så kan du ju slipa bort en massa material (rekommenderar en dremel) runt skadan, då torkar det fortare.

• donpedro

Medlem
    5 maj, 2004 vid 20:38

Du får nog räkna med en torktid på minst en vecka. Angående lagnings tippsen skulle jag rekomendera polyesterplast och glasfiber eller kolfiberväv. Och sedan ett lager gelcoat eller top coat på det. En javligt viktig sak att tänka på också är att du måste slipa som fan. Först innan du lägger lagningen, det är mer än vad man kan tro som ska bort. Sen gäller det att vara en finlirare med efterslipet. Ett tipps till är att när du är färdig plastad med glasfiber och polyesterplasten. Slipa det jävligt fint och sen när du lägger på gelcoaten så spänner du ett stycke gladpack över det innan det torkar. Då slipper du finslipa ävän efter gelcoatandet.

• axxl

Medlem
    5 maj, 2004 vid 22:09

Tack ska ni ha bägge två, det var precis vad jag ville veta! smile.gif

• karnan

Medlem
    6 maj, 2004 vid 12:38

Kolla följande tråd (ligger under Favoriter i huvudmenyn):

Lagning

/Johan

• canoya

Medlem
    7 maj, 2004 vid 07:19

Jag skulle inte använda polyester. De flesta brädor har en skumkärna av någon slags styrencellplast (typ frigolit) som smälter av polyesterplast. Om det är hål i sandwichlagret (som nog tål polyestern) så kommer du att få en bräda som är delvis ihålig. Använd epoxy istället!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.