Senaste nytt › Forums › Övriga › Gör det själv. › Reparation modell större
-
Lars_K wrote:Polyuretanlim är inte speciellt slipbart, har lite seg yta… Och 1 cm ojämnheter är nog lite för mkt att fylla ut. Använd PU-skum isåfall.
Men köp gärna en burk PU-lim och testa på några frigolitbitar vetja, och testa också att duscha på eller blanda i lite vatten för att det ska skumma mer. Annars är det ju rätt fuktigt och varmt i älgens röv för kraftig skumbildning, även med PU-limmet.Jag har ju lite större ojämnheter mellan frigoliten och divinycellen och speciellt “under” laminatet där jag krafsat ur ett par cm in för att inte skära bort hela ovansidan. Jag går ner och klämmer några pluttar PU-skum.
Kul är det iaf. Blir sugen på att måla om brädan nu också. Det är en Score111 anno 2001 som har extra halkskydd (köpt den på Cabarete) antagligen gjort med polyester. Brädan är skitful…underdrift…
Var kan man köpa ett flak footpad? Går det med liggunderlag?
Jag saknar min gamla Tiga 257 Wave Radical…öhhh….skönaste bräda jag seglat…stooor fin footpad på hela baken. Så borde det vara på alla brädor!
🙂 -
Boardlady verkar gilla att kladda med PU-skum. här en exakt likadan skada som din:
http://www.boardlady.com/petersjp.htm
Möjligt att brädreparatören Ulf i VBG har footpad-material. Annars kanske du kan pilla loss de som sitter på brädan lite försiktigt, och sedan limma dit igen med kontaktlim. Liggunderlag funkar nog inge vidare, kass slitstyrka och grepp… 😉 -
Lars_K wrote:Boardlady verkar gilla att kladda med PU-skum. här en exakt likadan skada som din:
http://www.boardlady.com/petersjp.htm
Möjligt att brädreparatören Ulf i VBG har footpad-material. Annars kanske du kan pilla loss de som sitter på brädan lite försiktigt, och sedan limma dit igen med kontaktlim. Liggunderlag funkar nog inge vidare, kass slitstyrka och grepp… 😉Tack för tipsen. Jag har spanat på Boadlady en hel del och blir mest trött på allt vakumsugande… Det var inga problem att skära loss några cm av padsen. Jag tänkte sätta pad mellan fram och bakpad så att hela klabbet blir täckt av pad…grymt skönt.
Jag kommer att slänga upp lite bilder från reparationen, har precis tryckt dit lite PU… -
Johan!!
Gäst1 oktober, 2006 vid 21:37mes wrote:Lars_K wrote:Polyuretanlim är inte speciellt slipbart, har lite seg yta… Och 1 cm ojämnheter är nog lite för mkt att fylla ut. Använd PU-skum isåfall.
Men köp gärna en burk PU-lim och testa på några frigolitbitar vetja, och testa också att duscha på eller blanda i lite vatten för att det ska skumma mer. Annars är det ju rätt fuktigt och varmt i älgens röv för kraftig skumbildning, även med PU-limmet.Jag har ju lite större ojämnheter mellan frigoliten och divinycellen och speciellt “under” laminatet där jag krafsat ur ett par cm in för att inte skära bort hela ovansidan. Jag går ner och klämmer några pluttar PU-skum.
Kul är det iaf. Blir sugen på att måla om brädan nu också. Det är en Score111 anno 2001 som har extra halkskydd (köpt den på Cabarete) antagligen gjort med polyester. Brädan är skitful…underdrift…
Var kan man köpa ett flak footpad? Går det med liggunderlag?
Jag saknar min gamla Tiga 257 Wave Radical…öhhh….skönaste bräda jag seglat…stooor fin footpad på hela baken. Så borde det vara på alla brädor!
🙂Jag har också letat efter nån form av footpad, ingen som har något tips? Liggunderlag känns lite för poröst. Iof suger väl inte liggunderlag vatten vilket tyvärr neopren gör?
Ang. väv/matta så ser du tydligt skillnad. Väv är just rutformig, iordnadlagd väv medans matta är fibrerna utströdda i alla riktingar i en kompakt matta.
Johan
-
Jag har provat med ett gammalt liggunderlag men det fungerade inte alls, blev alldeles för halt då det blev blött(finns förstås liggunderlag i olika material).
Logga in för att svara.