Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Reparationstips vid genomgående spricka…HELP!
-
Reparationstips vid genomgående spricka…HELP!
jlhp svarade 13 år, 9 månader sedan 19 Medlemmar · 31 Svar
-
TACK ALLA!
För fina bilder och bra tips!
Ett lager väv och sedan gelcoat så blir den nästan som ny..:-)
Har någon tips vad jag kan använda för färger då det har påverkat “airbrushen”…?
Kvasten
-
Någon som vet i vilketn typ av butik man hittar gelcoat?
-
Enligt den bilden ser det inte ut som om du har något överlapp över det gamla täckskiktet (men jag kanske ser fel). I såfall får skummet ta rätt stora dragspänningar, vilket kanske inte är optimalt. Starkast blir det om man slipar ner det gamla täckskiktet (glasfibern eller kolfibern ovanpå skummet) en aning, 5-10 cm in från skadan åt varje håll och låter det nya väven gå över den delen.
/Andreas
-
Hej. Jag har samma problem. Jag måste fixa till min nos också. Jag har en spricka ca 30 cm från mastfotskenan(lång nos). Jag har ett par frågor. Behöver man inte använda divinycell eller något annan typ av pvc grejs?Hur är det med vakum laminering? Sitter hemma och snickrar på en plastpåse för det. Behöver man ersätta cellplasten? Eller går det bra att använda den gamla?
Mvh
/björn -
ett tips som jag såg här på Konfen var att ej försöka ersätta söndertrasad frigolit med expoxispackel (epoxi+mikroballonger), är att större mängder sånt spackel utvecklar för mycket värme som gör att frigoliten bränns bort i själva övergången till spacklet. Tipset var att använda dom gamla trasiga delarna eller divinycellmaterial som shapats till för att passa in. Detta limmas in i skadan med hjälp av epoxispacklet så att det inte blir för tjocka limfogar som ger mycket värme vid härdningen.
-
Jag mailade till Gurra1978 för att få svar på ytterligare några frågor om brädlagningen som han hade gjort. För att denna tråd ska bli så uttömmande som möjligt lägger jag nu in dessa frågor och svar här på Konfen. Den här tråden blev ju som en kurs i brädlagning , främst pga Gurras fina bilder.
Fråga:Hur fixerade du den avslagna nosen på brädan?
Svar: Jag satte in två små blompinnar 4 cm in i vardera delF: Limmade du ihop frigoliten och i så fall med vad då.
S: Ett lim som inte fräter på frigolit, jag kollade med ett testprov innan. Typ kontaktlim
Min kommentar till frågan: Jag har aldrig limmat frigolit men kommer att behöva göra det i ett senare projekt. Någon påstod att vanligt vitlim (snickarlim, vattenfast modell) skulle funka. Jag ska prova det.F: Är det lätt att laminera med kolfiber??
S: JaF: Väter epoxin igenom kolfiberväven utan problem??
(Jag har själv bara använt glasfiberväv och då är detta inget problem men jag har hört talas om att vissa vävar ska vara mer besvärliga.)
S: Ja det är inga problem
Gurras kommentar till frågan: Kolfiberväv används bara för att ge extrem styrka. Den behövs när en del av brädan gått av helt. Annars kan man väl köra med glasfiberväv om det bara är en liten spricka.F: Tejpade du över det färska laminatet innan det började härda för att få en bättre yta eller fick det bara vara som det blev?
S: Förstår ej frågan
Min kommentar till frågan: jag prövade i somras att laga en av våra klubb-brädor i TWC med epoxi och glasfiberväv, en mindre skada. Jag fick då tipset av en annan medlem i klubben att tejpa över med bred brun kontorstape när laminatet var precis uppbyggt och innan det börjat härda. Detta slätade till ytan en hel del och pressade möjligen ut en del luft vilket i så fall bör ha förbättrat resultatet. En del överskott av epoxi pressades oxå ut vilket förstås är bra. Hade jag varit listig så hade jag målat på släppmedel runt skadan, så hade jag sluppit skrapa och slipa bort det utpressade överskottet. Det var inga problem att dra bort tapen efter lamineringen -
Ska du limma frigolit använd polyuretanlim. Höll på mkt med modellflyg (1:12 luftstrid hehe) innan och vi byggde planen i bl.a. cellplast. Limmet skummar lite, fyller ut håligheter och blir urstarkt.
-
Billack på sprayburk! Blir väldigt bra, faktiskt så är det “billack” som används när brädor målas i Cobra-fabriken (enligt fanatic).
Surfa På!
(förresten, var försiktiga! med epoxi, epoxiallergi och lila bad är inga roliga grejor)
-
jag kan fylla på Lasse Ks varning om epoxi med detaljer: Flytande epoxi ska eg inte vara särskilt farligt. Använd plasthandskar och normal hygien. När jag gick en på en kvällsinfo om olika epoxitekniker så varnade man speciellt för en sak: Ej uthärdad epoxi i slipdamm är mycket allergent, dvs allergiframkallande. Epoxi härder ut fullt på en vecka och därefter är slipdammet klart mer harmlöst. Så andningsskyddd på om det inte gått minst en vecka sedan laminatet gjordes.
-
Bra tips, tackar för det! Har Jobbat lite med epoxi och hade aningsskydd men visste inte om just detta.
-
hm jag såg att ni använde gelcoat.. jag har använt det lite men jag tycker det är mycket bättre med det gröna glasfiberspaklet från plastic padding det funkar faktist utmärkt.. jag har även byggt upp en helt nersliten fena av det och det funkade perfa… ytan blir helt underbar när man har slipat…
-
Svar till:
hm jag såg att ni använde gelcoat.. jag har använt det lite men jag tycker det är mycket bättre med det gröna glasfiberspaklet från plastic padding det funkar faktist utmärkt.. jag har även byggt upp en helt nersliten fena av det och det funkade perfa… ytan blir helt underbar när man har slipat…
[/ QUOTE ]
Man skall nog däremot inte laga nosen med glasfiberspackel om man vill använda brädan igen. Det är inte alls samma hållbarhet som i en fin epoxylagning med glasfiberväv. Genomförde i slutet på sommaren en tredygns operation på min f2-max2air. Den hade spruckit 1dm i fören precis som skaparen till trådens bräda gjort. Jag meckade upp brädan tills jag kom ända in till den gröna skummkärnan. I den hälde jag ner epoxy och ruckade och bende och böjde så att det skulle smaska till sig riktigt mycket. Efter det lade jag glasväv och epoxy i två lager och gelcoat på det.
För att riktigt få till finishen på slutet målade jag med en bruten benvit plastfärg. Och resultatet blev?? Strålande!!Vill passa på att häna på varningen för de giftiga gaserna som avsöndras vad plastning. Vid härdningen avger plasten styren som är satans canserogent. Min granne plastade insidan skrovet på sin segelbåt en gång. Han satt i en hel dag och plastade. Jag kan säga att när jag på kvällen gick över för att fråga hur det gick för honom, tog det 5 sekunder innan han uppfattat vad jag sagt till honom. ungeför som att prata med en påtänd person som försöker spela opåverkad. Så akta er!!
-
Varför använda Kolfiberväv? Kolfiber är inte känt för att tåla slag och stötar. Glasfiberväv borde vara det bästa, tål stryk och man kan göra det hur stark som helst. Tillräkligt många lager bara. Dessutom är priset överkomligt.
Logga in för att svara.