Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reparera våtdräkt?

• Reparera våtdräkt?

Publicerad av surfmeister på 10 juli, 2006 vid 19:09

Hej!
    Jag har fått ett rejält hål i min våtdräkt. Hålet ligger längs en söm och är ca 10 cm långt och är på ett ställe som utsätts för en del töjningar (skrevet…). Hur fixar jag detta? Har försökt med däckreparationsset men det gick åt pipan. Tacksam för all hjälp!!

johan_m svarade 18 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • brynge

Medlem
    10 juli, 2006 vid 20:26

Drog sönder en våtsko på liknande sätt (längs en söm, bakpå hälen). Har lagat den med Plastic Padding Repair Extreme. Verkar som om det skulle kunna hålla, ska hårdtesta det i Torkelstorp imorgon tänkte jag.

Tror jag hade lite bråttom när jag fixade det, för det blev en ganska tydlig skarv på insidan – slätt på utsidan dock, får väl se om jag får skavsår 😉

• mag

Medlem
    10 juli, 2006 vid 20:38

På Mölndalsvägens norra del låg en dykaffär som sålde Aquasure/Aquaseal lim för ett år sedan, vet inte om den har flyttat. Lagar alla hål och är mycket bättre än de svarta kontaktlim som säljs i samma affär.

Lägg i lim i skarven och tejpa ihop den så det blir tätt. Kontorstejp funkar bra och lossnar lättare utan att dra sönder gummit. Du kan sy ett par stygn i mitten innan om du vill att det ska hålla extra bra.

En tejpbit över limmet i skarven på insidan gör att du undviker kanter som skaver mot skinnet (som killen med skorna fick).

Lägg i press plant och låt torka över natten.

Lägg lite extra lim om det inte blev tätt första gången. Lägg tejp på lim på baksidan om det är större hål och fyll ut med lim ovanpå tejpen men försök på gummit mot gummit så mkt det går eftersom limmet inte är lika elastiskt som neopren. Mindre lim= mer elastiskt.

Varning; Limmet är grymt kletigt!

Jag har lagat dräkter i 20 år med detta lim, täta i 10 år trots massvis med hål typ.

/Magnus

• bamse

Medlem
    10 juli, 2006 vid 20:39

Drog sönder en våtsko på liknande sätt (längs en söm, bakpå hälen). Har lagat den med Plastic Padding Repair Extreme. Verkar som om det skulle kunna hålla, ska hårdtesta det i Torkelstorp imorgon tänkte jag.

Tror jag hade lite bråttom när jag fixade det, för det blev en ganska tydlig skarv på insidan – slätt på utsidan dock, får väl se om det blir skavsår…

• doc

Medlem
    10 juli, 2006 vid 21:35

Min dräkt brast i grenen 😉 vilket gjorde de ädlaste delarna kalla… Köpte våtdräktslim på Surfers Paradise, limmade först bristningen, tejpade tills det torkat. Sedan klippte jag en oval bit ur en gammal cykelslang och limmade den utanpå med samma lim, för att undvika nya hål i kanten av den gamla lagningen. Funkar skitbra!

• johan_m

Medlem
    11 juli, 2006 vid 13:22

hade samma problem jag, gick till ett ställe där jag tidigare köpt aquasure för att köpa det igen, men det hade dom inte dock hade dom en annan produkt som dom rekomendrade som var ”plastic padding REPAIR EXTREME” har använt det med samma resultat som jag använt aquasure tidigare och kan varmt rekomendera det, kostar 40spänn på clas ohlsoon såg jag sedan. borde finnas lite var stans, men som sagt clas ohlsson hade iaf.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reparera våtdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.