Slår ett litet slag för Portugal och Guincho. Har tillbringat många somrar där nu, på slutet även med familj. Fungerar väldigt, väldigt bra. Mycket att göra för alla, även de som inte surfar. Mat, shopping, bad och en massa andra sporter – det mesta finns. Och närhet till en väldigt trevlig stad, Lissabon.
Kite är grymt bra på Guincho, måste vara ett av europas allra bästa ställen för det då stranden är såpass lång och djup. Kite vid lunch och tidig eftermiddag, sedan ökar vinden å då blir det vindsurf för hela slanten är ett trevligt (och inte ovanligt) scenario, eller hur?
http://www.brisaseventanias.com hyr jag mina surfprylar hos, de har även kitekurser och en av ägarna (Richard Maximo) är en ruggigt duktig vindsurfare och kitare. Den kan nog tipsa om boende oxå. Med tanke på barn är ställe med pool verkligen att rekommendera. Bästa tiden, tycker jag, är juni och början av juli. Sedan kan det bli väl mycket folk och varmt.
Det går att hitta resor till bra pris ner dit, helt klart i klass med charter till andra ställen.
En nackdel är att det är lite svårt att hitta boende till bra pris just runt Guincho. Det är lite schnobbigt där och dyrt. Men det går om man letar runt lite, kanske framförallt om man söker sig norr om Sintra mot Ericeira. Hyrbil är nästan ett måste, ta med egen bilbarnstol.
Även Ericeira och Peniche (framföralllt Peniche) bjuder på bra surf och kitemöjlgiheter, men där finns mig veterligen inte lika bra uthyrning.