Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing resa med segel

• resa med segel

Publicerad av anonym-anvandare på 4 maj, 2000 vid 17:31

Precis som många andra så skulle jag gärna slippa extra kostnader när jag skall flyga till Frankrike…MEN jag har en idé

Hur reagerar ett segel på att man tar ur lattorna o viker ihop det så det tar mindre plats, lattorna tar man i näven (jag har minssan sett people resa med metspö som handbagge).

Är detta en helt kokko idé eller? Finns det nån som vet nåt om kostnader för om flyga med segel?

mvh SC

fredrik-no1 svarade 24 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • voodoo

Medlem
    4 maj, 2000 vid 17:34

hur många segel rör det sig om om det bara är ett el. två segel så kan du väl ta det ihop med ditt övriga bagage om du inte har så mycket packning,tror att bagage får väga 30-40kg?

• anonym-anvandare

Medlem
    4 maj, 2000 vid 18:08

japp, de e ju bara ett segel…Men tar dom inte extra betalt för skrymmande last? Gör dom inte detså e ju allt lugnt:)

MVH SC

• swe-496

Medlem
    4 maj, 2000 vid 18:13

Är det segel av monofilm så mår inte seglet så bra av att vikas. Tanken är bra dock.
    SWE 496

• silversurfarn

Medlem
    4 maj, 2000 vid 18:47

Jag har inga sakra svar jag heller, men det beror MYCKET pa vem som sitter i incheckningen och vilket humor den personen ar pa…

• anonym-anvandare

Medlem
    4 maj, 2000 vid 20:31

tack för svaren, jag satsar nog på att ta med mig seglet helt normalt ihoprullat o försöka smöra in mig järnet vid inchekningen!

Sc

• johan_g

Medlem
    4 maj, 2000 vid 21:05

Har gjort precis det du säger, men för att kunna rulla segel dubbelt och få plats med flera segel (2-3) i varje segelsäck. Lattorna ‘kör’ du bara in i mitten av segelrullen. Det hela blir mer kompakt. Hade dock själv allt i en segelbag, så priset tror jag inte påverkades – det viktiga är ju oftast bara antalet kollin (och ev maxvikt).

OBS! Tänk dock på att inga segel får vikas.

/johan_g

• calle

Medlem
    5 maj, 2000 vid 06:39

Jag reste med British Airways i vintras och där kan man ta med sig baggage som inte är längre än 3 m och väger under 24 kg utan extra kostnad, dvs som vanligt baggage. Om det gäller flera segel så gör som ett av de andra inläggen sa, rulla alla segel till en rulle och stoppa ev. urtagna lattor inuti rullen.
    Om du kommer med ett enda segel så kommer du inte ens behöva koppla på charmen :-).
    / Calle

• johan

Medlem
    5 maj, 2000 vid 14:01

Tjena.

Det verkar variera fett, vad det bellar att ta med sylarna.
    Jag mfl åkte till Fuerte i slutet på mars, och pröjsade 800 pix för en utr.
    Jag packade sylarna i 2st kollin, som vägde asmycket mer än maxvikt (30kg).
    Det var inget snack om vare sig antal kollin eller vikt. Jag tror den där maxvikten är för att
    man inte skall kunna missbruka systemet, typ skruva i en vågfena på taket på en VW Polo, och få över den
    som surf utr.

• fredrik-no1

Medlem
    5 maj, 2000 vid 16:57

Inte för jag vet så mycket om hur flygbolagen ser på surfprylar men en sak som du ska undvika är att vika ditt segel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing resa med segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.