-
Reseberättelse nr1 av Ola Jakobsson s-46
Reseberättelse nr1
Efter en härlig flight på ett halvfullt jumbojet så landade jag i windsurfingens mekka. Sydafrika är landet där solen alltid skiner, vinden alltid är stark och vågorna ständigt bryter…? Om inte annat så är i alla fall maten och ölen billig!
Mina reskamrater Kristoffer och Humle&Dumle* hade redan varit här en dag då min resebyrå grundligt hade talat om för mig att det var omöjligt att ta med en windsurfingutrustning på ett flyplan, trots att de andra fått igenom sina bokningar. Efter några veckors fibblande med bokningar hos olika flybolag och en hel del efterforskning från min sida, så slutade det hela lyckligtvis med att jag fick en billigare biljett än de andra. Helt plötsligt stod jag i detta gudabenådade land!
(*Humle&Dumle heter egentligen Marcus och Sverker och de är båda rookies på vågsegling och sydafrikansk överlevnadskonst.)
Det första missförståndet uppstod redan på flygplatsen, då biluthyrningskillarna som skulle hämta upp mig och Humle&Dumle, givetvis skulle stå och vänta på en fjärde icke-existerande person. För säkerhets skull stod vi och väntade en timme för att vara säkra på att denna icke-existerande människa inte skulle dyka upp. Så småningom kom vi i alla fall iväg och till slut så fick vi våra efterlängtade vw bubblor årgång 70 och äldre.
Färden gick vidare till Tablewiev och min första natt tillbringades på Rik Fiddickes tyska hostel där de andra inkvarterat sig i väntan på att vi skulle hitta ett eget hus. Redan andra dagen fick vi tag på ett billigt och nyrenoverat hus i Parklands, några kilometer ifrån havet.Efter några dagars väntan och några trista utflykter så kom äntligen den efterlängtade sydostliga vinden. (Kallas vid smeknamnet ”cape doctor” av tyskar och inhemsk befolkning). Som en typisk dag i Sydafrika började vi med en timmes segling på sjön i tablewiev. Vinden blir ofta efter ett tag för stark här, och vi åkte hem snabbt för att ladda upp med chili con carne. Efter den stärkande maten for vi ner till Big bay. Swellet var stort och det var ingen optimal dag att mjuka upp sina stela och ringrostiga windsurfingmuskler. Efter en halvtimmes segling så valde jag ett väldigt dåligt ställe att simma på och en stor våg gjorde helt plötsligt min mast tre-delad. Slutseglat för min egen del och jag satte mig på land för att göra humle&dumle sällskap. De stackars fegisarna tyckte att swellet var för stort, och trots mina lögner om att det var ”lättseglat och vågorna såg större ut än vad de var” så stannade de på landbacken. Trist för min egen del då jag blev ensam mastknäckare.
De kommande dagarna ser ganska trista ut vindmässigt och vi håller alla tummarna på att vi ska få mer vind än vår första vecka i Kapstaden
Med vänlig hälsningar
S-46
Ola JakobssonReseberättelse nr2.
Efter två dryga veckor har kroppen anpassat sig efter det sydafrikanska klimatet, och jag kan inte säga annat än att jag trivs. Huset har i skrivande stund blivit fullsatt och vi som bor här nu är: jag, Kristoffer, Ricki, Marcus och Nina. Sverker som var här första veckan har åkt hem igen, då hans flickvän lockade mer än windsurfingen.
På två veckor har också en hel del missöden hunnit inträffa. Min metallic blå bubbla har gett oss en hel del work-out, då vi två gånger har missbedömt tankens och reservtankens storlek. Soppatorsk två gånger redan och om det fortsätter i samma takt kommer vi att kunna ge svenska bobsleigh teamet en match lagom till nästa vinterolympiad.Vinden kom dagen innan ricki, och den verkar också vara här för att stanna. 5dagars vind i rad nu, och hela kommande vecka ser bra ut.
Tricket som gäller för mig nu är Flaka och jag kommer närmre och närmre. I ett hårt träningspass i kön inne på McDonald’s så lossnade min intersport-sandal och flög över disken. Detta resulterade i ett gott skratt men också några sura miner av personalen. Undrar varför dressingen smakade så kontigt i min burgare…?
Tyvärr så har jag inte fått ta del av de andra seglingsdagarna, då jag råkade stuka foten ganska hårt när jag plattlandade en riktigt hög dubbelloop. Eller var det kanske så pinsamt att jag snubblade när jag riggade? Vem vet…
Varma hälsningar ifrån Kapstaden
Ola Jakobsson
S-46
Logga in för att svara.