Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reservdelar till äldre pråmar

• Reservdelar till äldre pråmar

Publicerad av banankontakt på 23 juni, 2003 vid 08:28

Efter att ha läst inlägg här på konfen har jag förstått att det kan vara bra att göra sitt första prova-på-surf på en gammal pråm för att sedan gå direkt vidare till brädor som är något mer avancerade än rena nybörjarbrädor.

Min sambo och en av mina kompisar är intresserade av att lära sig segla och då kom jag att tänka på att min gamla bevarade pråm (Järvinen 385) skulle kunna tas i tjänst igen men nu tillsammans med en modern rigg. Kruxet är bara att mastfoten försvunnit…

Finns det någon därute som har tips på hur man hittar reservdelar till gamla pråmar?

/Joakim

anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • eriksson

Medlem
    23 juni, 2003 vid 09:30

Hur ser/såg mastfoten ut?

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    23 juni, 2003 vid 11:19

e det en sådan mastfot som man har en saxpinne liknande mojeng o låser den med..???
    Kan ha en sådan liggandes någon stans, kan du skriva om det är en sådan eller hur den nu ser ut så jag vet om jag kanske orkar o kraffsa bland lite bröte wink.gif

• banankontakt

Medlem
    23 juni, 2003 vid 11:22

Brädan hade två masthål. Mastfoten bestod förutom jointen av en c:a 10 cm lång pinne som passade i mastfotshålet och som satt fast genom att gummiringar expanderade när man skruvade på mastfotens överdel. Hänger ni med???

/Joakim

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    23 juni, 2003 vid 11:32

blush.gif ja hänger inte med tongue.gif

Skall kolla när jag kommer hem..

• banankontakt

Medlem
    23 juni, 2003 vid 11:42

Jag hänger inte heller med!!!! Vad är en saxpinne?

Min gamla mastfot var konstruerad så att den cirkulära 10 cm långa stavformiga ”pinne” som fördes in i masthålet (snuskigt värre!) egentligen bestod av två delar. En undre och en övre stav/pinne med någon slags gummiring mellan.

När man skruvade på mastfoten så skruvades även den övre och nedre delen av ”pinnen” närmare varandra med följd att gummiringen expanderade och därmed låste mastfoten.

Jag hoppas min beskrivning är begriplig och jag skulle bli glad om du hade någon gammal sådan mastfot liggandes hemma.

/Joakim

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juni, 2003 vid 12:15

Dom flesta som var med för 20 år sen känner igen den här modellen. Jag såg nån av butikerna som annonserar skriva att dom sålde den här modellen. Skidsport eller Surf Unique tror jag. Jag hade själv en Järvinen men sågade upp ett dike och göt med epoxi in en fenbox (Classic)och då kunde jag använda ett modernt mastfotsbeslag.
    Om ni kör Järvinen så försök hitta ett modernt segel. Det är värdelöst att börja med Järvinens gamla trekantssegel.
    Eller lägg upp 1000:- så får ni en 10 år nyare bräda och genomlattat segel som TWC säljer (F2 Lightning – se säljes avdelningen)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reservdelar till äldre pråmar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.