Åkte med dom (UCPA) till Guadeloupe i november förra året. Mycket bra, speciellt om man vill gå kurs. Det är en klar fördel om man vet vad empanage (stavas det så?) betyder eftersom instruktörerna bara kan franska. Om man nu inte kommer på finns det gått om trevliga fransyskor som gärna översätter. Allt utom bärs och rom ingår. Romen kostar 40 frassar liter, så det är inget problem. Man får komma ihåg att det är ungefär som friluftsfrämjandet, så lyx ingår inte. Man seglar i en lagun innaför reven, så det är ingen risk att man försvinner. Fast dom coola surfarna sticker ju givetvis ut utanför reven. Man har lektion halva dan, men surfar så mycket man vill. Prylarna är tillgängliga hela tiden utom mellan 12 och 14 då nån lokal skolklass använde dom, men man måste ju äta. Det fanns ett halft dussin nivåer på instruktioner. Om man är en stjärna kan man ju utnyttja prylarna och strunta i instruktörerna. Dom har allt från slitna gamla rookiebrädor till nya, fina små och roliga. Jag körde på en sprillans Fanatic Gecko 278 på drygt 100l och hade mycket skoj. Vi hade kanske lite tur eftersom orkanen Lenny dök upp. Efter tre dagar med Lenny var händerna så svullna att jag måste gå upp på natten spola dom med kallvatten för att kunna sova, trots hanskar och tejp. Skor måste man ha för rev och skräp är rätt vasst. Det var nån som hade hål på sulan! Vattnet var lagom varmt, ca 28 grader. Det är smart att boka två veckor eftersom det är ganska långt till Västindien. Vi gjorde det men tänkte att det kunde vara kul att se något också, så vi vandrade runt i regnskog med guide en vecka. Det var iockförsig väldigt skoj, men nu har jag sett regnskogen, så åker vi dit igen blir det två veckor surf.