Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Resultat F2 Speed Challenge 2008
-
@SWE 496 506308 wrote:
Vad innehar Speed för mästerskapsstatus nu? Kollade på SSF och Speedsegling står inte med någonstans vad jag kan hitta iaf… Kolla under punkt 10 – mästerskapstecken.
http://www.svensksegling.se/t2r.asp?p=103534
.Jag tycker det är hög tid att förbundet ansöker om att få RM-status på Speed.
Om det är samma regler som gällde på 90-talet så krävs det väl att man kör i 3 år för att sedan få SM-status. -
Håller med dig om att man ska ansöka hosSSF om att få RM-status. Man måste ha 2 genomförda RM 2 år i rad för att det 3:e året få SM-status om jag tolkar reglerna rätt..
Speed finns ju med i KSR t ex.
Läste just inbjudan till tävlingen som var i TT. Får inte seglarna lämna in protester? Då kan man ju lika gärna köra utan regler helt och hållet;).13 PROTESTS
All warnings and penalties follow the principle of “Direct Judging”. No protests of competitors are possible. Affected competitors have the possibility to request for redress. The request for redress hearing and decision is processed by the race committee. Its decision shall be final. -
Läs vad som står om Redress…
När det gäller RM så har vi sökt och fått RM status från Västsvenska Seglarförbundet två år i rad. Dock under klassen Race. Speed finns inte med som klass i det standardansökningsformulär som man måste gå igenom vid en ansökan.
Nästa år är alltså tredje året som vi kör RM = SM.@SWE 496 506318 wrote:
Håller med dig om att man ska ansöka hosSSF om att få RM-status. Man måste ha 2 genomförda RM 2 år i rad för att det 3:e året få SM-status om jag tolkar reglerna rätt..
Speed finns ju med i KSR t ex.
Läste just inbjudan till tävlingen som var i TT. Får inte seglarna lämna in protester? Då kan man ju lika gärna köra utan regler helt och hållet;).13 PROTESTS
All warnings and penalties follow the principle of “Direct Judging”. No protests of competitors are possible. Affected competitors have the possibility to request for redress. The request for redress hearing and decision is processed by the race committee. Its decision shall be final. -
Vi bollade för säkerhet skull över denna fråga till HP Hylander som är en av sveriges främsta seglingsledare och som även är cerifierad internationell seglingsledare. Han står dessutom med som domare i vår RM-ansökan. Vi ville göra tävlingen öppen för alla och HP ansåg då att tävlingen bör nämnas som Swedish open Championship.
@SWE 496 506308 wrote:
Vad innehar Speed för mästerskapsstatus nu? Kollade på SSF och Speedsegling står inte med någonstans vad jag kan hitta iaf… Kolla under punkt 10 – mästerskapstecken.
http://www.svensksegling.se/t2r.asp?p=103534
Anders: Jag har letat efter svar på din fråga, men hittar inte det nu.
Jag har för mig att i ett RM eller ett Öppet Svenskt Mästerskap kan inte en utländsk deltagare göra anspråk på pallplatser. Blir en t ex dansk 2:a i kappseglingen blir han 2 i tävlingen men pallplatsen går till nästa Svensk i resultatlistan.I ett Int SM kan däremot en utländsk deltagare ta medalj har jag för mig.
Vi hade den diskussionen i somras i Formula, vi hittade då exakt vad som gällde, men hittar det inte nu som sagt.
-
Jo det var det jag misstänkte om statusen. Tyckte bara det var trist att det inte står som en egen gren under Mästerskapstecken. Det borde det göra när man har uppnått en status. Men det går säkert att ordna till nästa år. Borde lösa sig om man kontaktar någon i tävlingskommitén på SSF.
Bara en fråga när det gäller protester, har man inte alltid som seglare rätt att protestera mot en annan seglare i en regatta?
-
När jag seglade Raceboard fick vi plaketter vid RM. Har för mig att det var något krav som något förbund hade. Sådana små grejor höjer intrycket och så det känns mer på “riktigt”. Vet inte om det är så längre, men jag såg inga vid TT.
-
@andersbq 506387 wrote:
När jag seglade Raceboard fick vi plaketter vid RM. Har för mig att det var något krav som något förbund hade. Sådana små grejor höjer intrycket och så det känns mer på “riktigt”. Vet inte om det är så längre, men jag såg inga vid TT.
När vi arrangerat Freestyle SM (2007/2008) så har vi fått RM placketer direkt skickade från SSF, väldigt fina 🙂
-
@Hänkö 506222 wrote:
Vad heter Bettan mer än Bettan, Klang? Kanske hon är så illa däran att hon kan komma och bo i mitt Junk-equipment-hem nästa år? Eller repar hon sig i Skåne verkligen??
Skånsk epoxi är som ingen annan… seg och outhärdlig… och om det inte vore för att frugan står för all sponsring så skulle jag gärna donerat brädan till dig för en lite peng.
Konstapel Kling får väl extra knäcka lite hos tullen och “tulla bort” en bräda eller två 😉
-
Jag tror att vi kan få plaketter om vi tjatar på SSF men jag har inte gjort det. Det är svårt att tänka på allt. Om vi var fler som ordnade inför tävlingarna skulle det nog vara lätt fixat.
@andersbq 506387 wrote:
-
Då vi sa ja till ISWC var vi samtidigt tvungna att hålla oss till ISWC’s regelverk vilket säger:
1 RULES
1.1 The 2005/2008 ISAF Racing Rules of Sailing and App. B – Windsurfing Competition Rules
1.2 Those Rules changed and complemented through the ISWC Championship Rulebook 2008
1.3 The Notice of Race
1.4 These Sailing Instructions (SIs)
1.5 The WSSRC rules, if applicable
1.6 The prescriptions of the national authority do not applySom du ser i punkt 1.6 så gäller alltså inte de vanliga svenska tävlingsreglerna utan det är ISAF’s i punkt 1.1 som är regelverket att följa. Jag har inte lusläst dessa regler för att se vad som sägs om protester. Regress är dock en typ av protest men där tävlingskommittén fattar beslutet som sedan gäller oavsett vad de tävlanden tycker om beslutet. jag ser inte något problem med denna regel då den funkar alldeles utmärkt i världscupen för Speed. Där har det ändå varit en hel del tjafs i varje tävling. Fråga Daniel och Markus…
@SWE 496 506340 wrote:
Jo det var det jag misstänkte om statusen. Tyckte bara det var trist att det inte står som en egen gren under Mästerskapstecken. Det borde det göra när man har uppnått en status. Men det går säkert att ordna till nästa år. Borde lösa sig om man kontaktar någon i tävlingskommitén på SSF.
Bara en fråga när det gäller protester, har man inte alltid som seglare rätt att protestera mot en annan seglare i en regatta?
-
jag tror inte man behöver tjata, det finns nog rutiner, hittade detta på SSF:
3.10 Mästerskapsplaketter
a) SSF:s mästerskapsplaketter delas ut vid de mästerskap, enligt 1.14-1.17, som uppfyllt SSF:s mästerskapsbestämmelser. Segrare får mästerskapsplaketter i guld, för andra respektive tredje plats utdelas mästerskapsplaketter i silver respektive brons.b) RF:s mästerskapstecken delas ut till individuell segrare och segrande besättnings klubb i SM, JSM, DM och JDM samt i miniatyr till besättningsmedlemmarna eller lagmedlemmarna. Om besättningsmedlemmarna kommer från olika klubbar delas inte något mästerskapstecken ut till besättningens klubb utan bara miniatyrtecken till besättningsmedlemmarna. Mästerskapstecknen är utförda i förgyllt brons. För andra respektive tredje plats utdelas RF-tecken i silver respektive brons.
c) SSF:s mästerskapsplaketter och RF:s mästerskapstecken för SM distribueras från SSF:s kansli till respektive arrangör när samtliga bestämmelser i sanktionen enligt 2.3 uppfyllts. Arrangörsklubben betalar för de kostnader som fastställts för plaketterna.
d) RF:s mästerskapstecken för DM beställs enligt de bestämmelser som gäller för respektive DSF.
-
Vore det inte tråkigt med en massa protester.. Är väl bättre att hålla det så fritt som möjligt, dvs kör i denna del av TT utanför piren är segling inte tillåten, seglar man utanför tävlingsområdet så är man diskad.. Sedan kan koordinaterna där tävling inte är tillåten föras in i Gustavs dator.. Snabbt och enkelt..
Med fyra bojar samt rätt till protest så blir det ju direkt upplagt för massa gnäll, bättre är väl en koordinat och i övrigt fritt att pressa vart man vill..
-
Ok, jag som sitter i förbundet kan inte göra ansökan själv utan arrangerande klubb måste göra ansökan. Därför har GWC skött denna punkt de senaste 2 åren och de borde kanske följt upp så vi fått plaketter av SSF.
@andersbq 506442 wrote:
jag tror inte man behöver tjata, det finns nog rutiner, hittade detta på SSF:
3.10 Mästerskapsplaketter
a) SSF:s mästerskapsplaketter delas ut vid de mästerskap, enligt 1.14-1.17, som uppfyllt SSF:s mästerskapsbestämmelser. Segrare får mästerskapsplaketter i guld, för andra respektive tredje plats utdelas mästerskapsplaketter i silver respektive brons.b) RF:s mästerskapstecken delas ut till individuell segrare och segrande besättnings klubb i SM, JSM, DM och JDM samt i miniatyr till besättningsmedlemmarna eller lagmedlemmarna. Om besättningsmedlemmarna kommer från olika klubbar delas inte något mästerskapstecken ut till besättningens klubb utan bara miniatyrtecken till besättningsmedlemmarna. Mästerskapstecknen är utförda i förgyllt brons. För andra respektive tredje plats utdelas RF-tecken i silver respektive brons.
c) SSF:s mästerskapsplaketter och RF:s mästerskapstecken för SM distribueras från SSF:s kansli till respektive arrangör när samtliga bestämmelser i sanktionen enligt 2.3 uppfyllts. Arrangörsklubben betalar för de kostnader som fastställts för plaketterna.
d) RF:s mästerskapstecken för DM beställs enligt de bestämmelser som gäller för respektive DSF.
-
P Malmkvist;506451 wrote:Vore det inte tråkigt med en massa protester.. Är väl bättre att hålla det så fritt som möjligt, dvs kör i denna del av TT utanför piren är segling inte tillåten, seglar man utanför tävlingsområdet så är man diskad.. Sedan kan koordinaterna där tävling inte är tillåten föras in i Gustavs dator.. Snabbt och enkelt..
Med fyra bojar samt rätt till protest så blir det ju direkt upplagt för massa gnäll, bättre är väl en koordinat och i övrigt fritt att pressa vart man vill..
“God sportsmanship”
Om alla följer seglingsföreskrifterna blir det inga protester och inget gnäll.
Den som gör fel utgår givetvis och går upp på land.
Jag skrev seglingsföreskrifterna och därför stod jag på land. -
lbj;506487 wrote:“God sportsmanship”
Om alla följer seglingsföreskrifterna blir det inga protester och inget gnäll.
Den som gör fel utgår givetvis och går upp på land.
Jag skrev seglingsföreskrifterna och därför stod jag på land.Jo absolut.. Men tex på TT senast så var det ju en fördel att segla precis ovanför bojarna och även fördel att segla nedanför bojarna.. När du skulle slöra inom bojarna så möttes du inte sällan av tre-fyra halvplanande nissar som gjorde tappra försök att höjda i marginalvind och därmed var repan förstörd.. Då flera heat innehöll kanske en ok planing per gubbe så var det inte många som släppte av direkt efter bojarna, dessutom var en boj på vift vilket gjorde det än svårare att hålla sig inanför banan..
Det är väl bara onödigt med en massa bojar att lägga ut och sedan försöka se till att alla släpper skothanden utanför sista bojen..
Keep it simple.. Kolla på Hollandtävlingarna..
Logga in för att svara.