Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Retro – retro…
-
Retro – retro…
Posted by rrd on 28 februari, 2010 at 14:58Kan inte låta bli att visa dom här exen som jag sparat o som väcker så mycket blandande känslor när jag hittar dom, typ var sjunde år. En del känner igen dom o minns o andra ser det nog mer som en historisk chock. Men surfhistoria skrivs hela tiden.
PS
Isen är på väg ut från Lejet o viken…
mat replied 14 years, 9 months ago 16 Members · 22 Replies -
22 Replies
-
Jodå. Minns dessa väl. Fin bild på Stenis min gamla idol. Om jag inte minns helt fel så frontade han fler omslag på Åka Skidors surftidning (med Surfpartner/PURE-bräda).
-
RETRO??? Näe du, de där e rena sience fiction mot va jag…hrm..ja menar mina föräldrar sparat. De här alstret e från -77, alltså senare halvan av 1900-talet, och inleds som följer:
“ARROW heter den första svenskkonstruerade surfseglaren. Sten Örneblad konstruktören.
Han är utbildad skeppshydrodynamiker och har bl.a. studerat vid Chalmers i Göteborg.
Redan 1975 började han utvecklingsarbetet. Målsättningen var att konstruera en surfseglare som var snabbare, stabilare, starkare och mer lättseglad än någon konkurrent. Konstruktionen skulle dessutom kunna klara av våghöjder på 2-3 m och vindsyrkor upp till
20-24 m/sek.”DATA:
LÖ.A. 370cm
Bredd 68cm
Höjd 14cm
Segel 6m2, 4,5m2
Ceneterbord 70cm, 50cm
Akterfena 20cm, 30cm
Vikt ca 20kg
Material Glasfiber och polyester
Pris 4.680:- inkl. moms -
Haha, en sån där Arrow har jag seglat. Jäkligt stabil, som att stå på en brygga. När det friskade i gick det bra att hänga ordentligt, men någon fart blev det aldrig. Jag hade rätt kul med brädan faktiskt, då den gick bra att ta höjd med och glida omkring i skärgården med fina sommardagar.
Jag gillar masttrack-positionen på brädan i den rosa tidningen. 135cm default? Hur slog (“tack’ade”) man på den tiden?
-
Fick mig att rota lite i bokhyllorna och hittade lite kompletterande godis. Tänkte plåta de tidstypiska 80-tals annonsbaksidorna också men kameran klarade inte neonfärgerna så bra:grin:
-
Thermochron;599962 wrote:Jag gillar masttrack-positionen på brädan i den rosa tidningen. 135cm default? Hur slog (“tack’ade”) man på den tiden?
1: Man fick vara snabb.
2: Helikopterslag var koolt.
3: Det var mycket koolare att gippa än att slå. -
Dala har ett helt garage tapetserat med Gamla surfsport…kolla in bild nr 2 tror jag man ser rätt bra. surfbar!!
http://www.surfsafarigotland.com/galleri/2006-12-01/ -
Tror jag har dem allihopa någonstans i Förådet! Kanske eventuellt någon ännu äldre?!
Dags för en nostalgitripp snart igen kanske? -
FastlandsGuten;599997 wrote:Dala har ett helt garage tapetserat med Gamla surfsport…kolla in bild nr 2 tror jag man ser rätt bra. surfbar!!
http://www.surfsafarigotland.com/galleri/2006-12-01/Oj Oj. Det där garaget = Livskvaliet.
-
Härliga minnen, tror inte jag har kvar alla de numren, fast några ligger nog undanstoppade någonstans, tror det var den med killen som faller som innehöll en artikeltävling, jag skrev om en Gardatripp och skickade med bilder och vann tävlingen :), en vattentåig kamera i pris.
Synd att det inte verkar finnas marknad för en svensk tidning… -
mikaels;600142 wrote:Härliga minnen, tror inte jag har kvar alla de numren, fast några ligger nog undanstoppade någonstans, tror det var den med killen som faller som innehöll en artikeltävling, jag skrev om en Gardatripp och skickade med bilder och vann tävlingen :), en vattentåig kamera i pris.
Synd att det inte verkar finnas marknad för en svensk tidning…Någon kan väl rätta mig om jag har fel. MEN, om man kan dra runt en våg-/kitesurf-tidning i Sverige kan man lätt dra runt en vindsurfing-dito.
Jag är ganska säker på att vindsurfingmarknaden omsätter mer än våg- och kitesurfingen tillsammans, i alla fall om vi ser till hårdvarornas omsättningsnivå.Det det hänger på är att man gör som Mr Turries och fixar mycket(“allt”?) på egen hand samt mallar formen ganska hårt så att tidningen blir så billig som möjligt att producera.
Vad som behövs är alltså vindsurfingens svar på Mr Turrie. Närmast till hands ligger väl Gurra och Fredrik på Kulingvarning. Fast jag tycker de sköter sig rätt bra som det är.
-
Oåxen;600165 wrote:Någon kan väl rätta mig om jag har fel. MEN, om man kan dra runt en våg-/kitesurf-tidning i Sverige kan man lätt dra runt en vindsurfing-dito.
Lycka till me de projektet, om de nu mot förmodan finns ännu en stolle kvar som
tänker ge sej på de. Man ska tycka de e jävligt kul och/eller ha en massa slantar man inte kan hitta på nåt roligare för. För de är nog ingen billig hobby o producera en windsurfing blaska i sverige. -
En grundförutsättning för att driva vinstgivande tidningar i pappersformat eller på webben är att kunna sälja annonsutrymme. Annonsörerna är intresserade av att nå ut till en väldefinierad målgrupp. Men tillräckligt många läsare krävs, men snacka om köpstark grupp, men kanske med lite speciella prioriteringar, surf bla, försiktigt uttryckt.
En svensk boardseekermag eller kanske en svensk lokalredaktion.
Lite koppling till vardagssurf o inte bara surfresor är ju kul.
Jag tycker att boardseekermag är ett riktigt lyft i branschen. Men lite längre skildringar o berättelser o inte bara tester o betyg saknar jag idag. Det är ju upplevelsen det handlar om.Denna konf kanske skulle lägga upp någon ny kategori…
-
RRD;600186 wrote:En grundförutsättning för att driva vinstgivande tidningar i pappersformat eller på webben är att kunna sälja annonsutrymme. Annonsörerna är intresserade av att nå ut till en väldefinierad målgrupp. Men tillräckligt många läsare krävs, men snacka om köpstark grupp, men kanske med lite speciella prioriteringar, surf bla, försiktigt uttryckt.
Härligt med en så grundlig och pedagogisk förklararing. Nu förstår ju äntligen även alla vi som trodde att svenska windsurfing blaskor inte va en del av den kapitalistiska marknadsekonomin varför de inte finns nåra svenska windsurfblaskor .
-
Ja då vet du ju också hur svårt det är att bedöma hur attraktiv en annonsplats är och vilket marknadsvärde den har och hur snabbt det förändras. Och att det första ett företag drar ner på i en nedgång är marknadsföring av konsumentprod och hur vag kopplingen är mellan reklamkostn o intäkter för en prodkategori.
Log in to reply.