Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Reva i LE, laga själv…

• Reva i LE, laga själv…

Publicerad av hattfan på 23 juli, 2009 vid 19:57

Vet att det finns massa trådar om liknande men jag hittade inte det jag ville riktigt så jag tänkte höra om lite råd.

Jag har fått en reva modell mindre i LE på min Cult som tur var är så är bladdern hel och fin. Men hur går jag tillväga?

Jag har lagat duken tidigare med spinnakertejp men jag tänker mig att det blir så mycket större tryck på lagningen på LE. Jag har tänkt i banor att sätta en bit tejp på insidan och två på utsidan sen sy i kanterna på tejpen.

Vad tror ni är bäst?

marcusz svarade 15 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • smaskens

Medlem
    24 juli, 2009 vid 06:07

Hej Ola. Det låter rätt tänkt. När jag fick min 12 lagad så tejpade segelmakaren det på bägge sidor och med zic-zac tvärs igenom tejp och duk. Nu börjar småbarnslivet fresta på. Fasen va trött jag e. Erik

• skotten

Medlem
    24 juli, 2009 vid 06:09

yeah thats totally right man, to sew with a machine, you will have to open the seam along the LE, sew the tape in place (remember to put an extra tape on the inside over the sewing to protect the bladder) and then sew the LE closed again : )

remember to use polyester thread too : )

• hugeo

Medlem
    24 juli, 2009 vid 09:59

testa kitefixen

• surfmc

Medlem
    24 juli, 2009 vid 10:00

Såg att du ville laga själv men……

Kostar inte många kronor att lämna in……….Håkan lagar ju hos surfers men deras kö är tydligen rätt lång. Jag lagade hos Hpoko förra helgen, grymt snabb service om man kan tajma hennes öppettider vilket inte är alltför ofta eller regelbundet. Skicka ett sms till Ann-Charlotte så talar hon om när det går att lämna in 0705777600.

eller så lycka till med egen lagning!

• langens_kite

Medlem
    24 juli, 2009 vid 13:54

öppna le ca 0,5 m(det räcker för att få in draken i maskinen) där skadan är och använd en duk minst lika kraftig som den som sitter i le. Om den inte är självhäftande kan du fixera den med tex packtejp, sätt en lika stor lapp av spinnacker tejp eller liknande på utsidan. Sy runt kanten och sy ihop le, klar.
    Du måste givetvis ta ur blåsan, det tar kanske lite tid första gången men sen fixar du det ganska snabbt.
    Lycka till

• langens_kite

Medlem
    24 juli, 2009 vid 13:56
    surfmc;561237 wrote:
    Såg att du ville laga själv men……

Kostar inte många kronor att lämna in……….Håkan lagar ju hos surfers men deras kö är tydligen rätt lång. Jag lagade hos Hpoko förra helgen, grymt snabb service om man kan tajma hennes öppettider vilket inte är alltför ofta eller regelbundet. Skicka ett sms till Ann-Charlotte så talar hon om när det går att lämna in 0705777600.

eller så lycka till med egen lagning!

Vad betyd inte många kronor på typ av skada?

• egget_

Medlem
    24 juli, 2009 vid 14:43

Fick själv några små revor i LE för ett tag sen – inga som helst problem att laga med kittet från KiteFix. Har hållt hur bra som helst sen dess – jag kollar till det med jämna mellanrum och allt ser fine and dandy ut .-)

• langens_kite

Medlem
    24 juli, 2009 vid 18:39

Fattar inte varför alla är rädda för att använda en symaskin?
    Gaspedal,pressarfot upp/ner,trådspänning,sick-sack,3 steg sick-sack,raksöm…….
    Är man inte MAN finns det alltid en instruktionsbok!
    Allvarligt så är det inte svårare än att laga en punka på cyckeln, plocka isär och montera ihop på samma sätt.Det som är viktigt är att använda en nål som är grövre än tråden och torka av nålen med aceton emelanåt. Däremot tar en vanlig symaskin stryk av grovt material och klistret i tejpen.
    Köp en billig maskin som klarar sick-sack tex den här.(om den syr Sick-sack)
    http://www.blocket.se/malmo/Symaskin_22455040.htm?ca=2&w=3
    Du kommer inte att få snygga lagningar ibörjan men det funkar

• surfmc

Medlem
    25 juli, 2009 vid 09:20
    LANGENS_KITE;561265 wrote:
    Vad betyd inte många kronor på typ av skada?

Nja vad det kostar när LE ska öppnas vet jag inte men lagningar i duken brukar gå på 100-200:-

Billigt eller inte är upp till var och en att tycka, jag hade inte inte bra betyg i syslöjd så det blir troligen dyrare om jag ska göra ett eget försök först. 🙂

• marcusz

Medlem
    25 juli, 2009 vid 09:30

Jag har också fått en reva i LE ca 5cm precis i/vid en söm. Borde jag försöka laga det själv eller lämna in den? http://picasaweb.google.se/zethraeusmarcus/Kite#

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Reva i LE, laga själv…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.