-
Revbensbrott – era efarenheter, rekommendationer?
Hej.
I samband med ett av mina otaliga misslyckade gippförsök bröt jag ett revben på vänster ryggsida andra dagen på sommarens tur till Sotavento på Fuerteventura. Till mitt klena försvar kan jag säga att det i tämligen vanlig ordning var ganska fett blås (överriggad 4.5 på 94l FSW) och sjukt byigt. Det är nu tre veckor sen det hände och smärtan börjar så sakteliga avklinga, men det känns tyvärr som att det fortfarande är långt kvar till surf. Hoppas dock hinna bli återställd och få njuta av några höstoväder innan grejerna packas in för vinterförvaring. Däremot verkar årets mål att sätta de förbannade gipparna få skjutas till nästa säsong…
Efter att ha sökt i forumet har jag konstaterat att revbensbrott förefaller vara en tämligen vanlig åkomma i en sport som generellt är ganska förskonad från skador. Så jag tänkte lyfta några frågor till forumet för att höra era erfarenheter.
– Hur lång tid har ni som drabbats av revbensbrott generellt behövt vänta innan ni kunna börja rehab-träna? 6-8v verkar vara ett riktmärke men jag hoppas man kan börja träna lite smått innan dess…?
– Har ni tips på lämpliga övningar att köra, framförallt sånt som kan köras tidigt i processen – om inte annat för att sätta stopp för ”förfallet” som oundvikligen kommer av att inte kunna röra på sig
– Efter hur lång tid har ni känt er komfortabla med att surfa igen, jag tänker att risken finns att man i en liknande situation slår upp skadan om den inte fått tid att verkligen läka och bygga upp supporterande muskulatur osv
Tack för svar. Kör hårt, ni som kan.
/C.
Logga in för att svara.