Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Riddarfjärden just nu
-
Riddarfjärden just nu
Publicerad av henryk på 9 september, 2011 vid 15:29Har ju snackats mycket om detta, men första gången jag ser 2 planande brädor på fjärden…
mr-jibe svarade 13 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Det är Ulf Jentler och Mikael Bokell som är ute och kör Formula.. De ringde och ville att jag skulle komma in och fota och filma lite, men jag har lite svårt att komma loss med två små barn hemma…
-
Najs!
Jag körde där 13 juni med 121 liters slalom och 8.6. Det blir väldigt byigt där men det är en grymt skön känsla att köra mitt i stan. Kommer garanterat göra om det när det blåser runt 8m/s västligt. Nästa gång kanske vi skall dra ihop ett stort gäng och locka dit någon sportreporter?
-
Tror dock att en bra Ostlig vind kan bli mer jämn än västlig…
-
Fasiken va fräckt! Men vart kliver dom i??? bara kajkant runt hela sketan!
-
SWE 496;669156 wrote:Tror dock att en bra Ostlig vind kan bli mer jämn än västlig…
Håller med, men en ostlig vind vill inte jag slösa bort på Riddarfjärden.
-
Mr.Jibe;669162 wrote:Fasiken va fräckt! Men vart kliver dom i??? bara kajkant runt hela sketan!
Jag klev i på norr mälarstrand. Strax väster om Preem-macken. Där finns fina gräsytor att rigga på och är enkelt att kliva i. Men nästa gång blir det kanske stadshustrappen – bara för sakens skull 🙂
-
Jo men för den roliga sakens skull att få segla mitt i stan så skulle man kunna offra en Ostlig bra vind någon gång..
-
Var grym känsla att köra mitt i stan, riktigt förvånad hur bra det gick faktiskt, hade inte så höga förväntningar, men när vi körde utanför Orangeriet och ner mot stadshuset så var det fin vind, mindre ryckigt än jag trott, och en del bojjar och märken att köra runt, blev både kryss och slör bogar hela tiden, skulle tom kunna tänka mig att köra rejs där om det är rakt västlig…. Vore nått med publik runt fjärden.. Måste säga att det var en av de skönaste seglingarnar i år…. Allt inräknat….. Sen blev det after surf med bira mitt i stan, just hemkommen…
-
Trevligt! Jag minns ett omslag på tidningen Funsport – eller var det SurfSport ? – med en slalombräde-åkare som jippar utanför stadshuset typ 1992, har alltid tyckt att det var inspirerande. En gammal fin tradition med andra ord, fortsätt så!
-
LITE HISTORIK!
LÅNGHOLMEN – Under 80-talet var det en samling som byggde fun-boards i Centralhäktet på Långholmen innan det blev hotell och vandrarhem och efter det att “fångarna släppts loss för det var vår” 1975. Man skar ut stryrofoamblocken med pianotråd belastad med el och “shapade” med surform-raspar. Brädorna blev bara mindre och smalare och tunnare med åren. Epoxyn är helt fantastisk – en bräda kan ligga ute i ur och skur år ut och åt in utan att förstöras. De ser likadana ut nu som då!
RIDDARFJÄRDEN – Under 80-talet vimlade det äv brädor på Riddarfjärden. Funboardsen höll dock till vid Lövsta, Näsaäng, Görveln, Björkvik och Stenstrand. På Riddarfjärden tävlade vi på Segelbåtens Dag (SvD) i september varje år. Windglider, Windsurfer, Järvinen ml var rikt representerade. Sommartid bjöd skickliga åkare på railrides inför bejbsen i Rålis och Smedis. (Ni som vill kliva i vattnet kan göra det utmed Norr Mälarstrands strandpromenad eller från Rålis.)
ÄNGBYBADET – På 80-talet hade man tävlingar kl 18 varje tisdag den varma säsongen. Vissa åkare var extremt duktiga på att höjda i lättvind på trangelbanan.
ERANS SLUT – Eftersom funboarden stod för den hela komersiella satsningen från tillverkarna dog windsurfingen som allmänhetens sport sakta men säkert ut ju längre man kom in på 90-talet. Detta var i alla fall ett faktum i Stockholmstrakten. Vanligt folk orkade inte lära sig vattenstarta på sinkers, gippa med drag eller simma tillbaka med grejerna när vinden dött.
SUMMERING – Sett i backspegeln så är det lite tragiskt att windsurfingsporten inte tidigare insett vikten av att variera bredd och volym för att tillgodose stockholmarens svårigheter att bemästra svåra förhållanden – med alla dessa vackra öar som är vår skärgård!
-
Rak ost på onsdag. Kanske en lunch/eftermiddagssurf i riddarfjärden då 🙂
Om inte vart tänker ni köra annars?
Logga in för att svara.