Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rigg hjälp Gammal!! Mistral
-
Rigg hjälp Gammal!! Mistral
Publicerad av nyborjarsurfaren på 23 juni, 2008 vid 19:11Hej
Jag köpte en Gammal gammal vindsurfing bräda för att prova igen!
Provade för 10år sedan på en semester resa i Grekland.Nu till frågan Bomen är en “old one” utan snabb koppling!! ja vet att det är skit , men den var billig.
Men hur binder man fast den?
Då jag provade för 10år sedan , var ju allt färdigt.Finns det någon skiss? Eller om någon kan förklara.
Jag och kompisen ska börja lära oss i sommar, han har en bräda sedan tidigare försök.
Men hans bräda är en utan centerboard så när han provade för några år sedan tyckte han det var svårt.Så nu ska vi använda min som steg ett och sedan gå över mer till hans, men vi kommer att använda båda samtidigt ändå.
En glad nybörjare iallfall hitills
Edit hur trimmar man seglest bäst mistänker att jag fick en nitlott till “trekants segel”
Jag har inga sådan strävor som man ska spänna tills den 4 är spänd!Enligt guiden i trimma segeln (filmklippen)
Knatte svarade 16 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Verkar väldigt jobbigt… Men, lycka till! Jag började där, för 17 år sedan och kör fortfarande!
Har du lite bilder på grejorna så blir det lättare att hjälpa, det är lite av en arkeologisk utgrävning… 😉
Försök åka någonstans där någon annan surfar så är folk väldans hjälpsamma. Var bor ni?Kolla faq på gula raden: http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=33
Förslag:
-
@nybörjarsurfaren 477064 wrote:
Hej
Jag köpte en Gammal gammal vindsurfing bräda för att prova igen!
Provade för 10år sedan på en semester resa i Grekland.Nu till frågan Bomen är en “old one” utan snabb koppling!! ja vet att det är skit , men den var billig.
Men hur binder man fast den?
Då jag provade för 10år sedan , var ju allt färdigt.Finns det någon skiss? Eller om någon kan förklara.
Jag och kompisen ska börja lära oss i sommar, han har en bräda sedan tidigare försök.
Men hans bräda är en utan centerboard så när han provade för några år sedan tyckte han det var svårt.Så nu ska vi använda min som steg ett och sedan gå över mer till hans, men vi kommer att använda båda samtidigt ändå.
En glad nybörjare iallfall hitills
Edit hur trimmar man seglest bäst mistänker att jag fick en nitlott till “trekants segel”
Jag har inga sådan strävor som man ska spänna tills den 4 är spänd!Enligt guiden i trimma segeln (filmklippen)
Leta upp en klubb i närheten. Åk dit med grejerna o få goda råd. Troligen rekommenderar dom att kasta bort det mesta. Knytbommar och 3-kantssegel såldes för mer än 20 år sedan, och det har hänt en del som gör nybörjarlivet lättare, minst sagt. Förutom goda råd kan du på vissa klubbar få låna nybörjarutrustning…
Knytbom och trekantssegel är ok som festdekoration på kräftskivan. Fungerande bom med snabbkoppling kostar oftast inte mer än 2-3 hundra här på konfen. Ett användbart segel lika mycket kanske…
Var bor ni?
-
Fast det är fan roligt att segla 20 kg båtarna. Helt annan grej, men jag tycker att ni ska försöka få liv i grejerna. Ascoolt tycker jag. All tid på bräda tränas balansen och det är nästan det viktigaste som nybörjare.
Trekantssegel är det grymmaste när det knappt blåser. Hur mycket buk som helst. Precis vad man behöver. 😀Ok, knytbommen funkar oftast så att man börjar med en knut på snöret i ena änden. Stoppar i det i ett av de små hålen underifrån. Håll bommen så att den pekar lite uppåt. Snurra snöret 2-3 varv runt masten, gör ett u på snöret (inga kors, bara ett u), trä botten på u-et genom det större hålet på bommen.
Nu ska det alltså sticka ut en ögla neråt på bommen. Fortsätt med den lösa änden 2-3 varv till (jag brukar köra åt motsatt håll så går det fortare när man ska rigga ner) och stoppa sedan änden genom ett litet hål och sedan genom öglan du gjorde förut. Om öglan inte var aldeles för stor kommer den att dra åt sig när du viker bommen neråt så att den är vinkelrät mot masten. (Du kommer ihåg att när du började så höll du bommens baksida lite uppåt, det är för att du ska kunna spänna genom att fälla ner.)
Om du har dragit linan för hårt så kan du knäcka masten när du viker ner bommen. Om du har dragit linan för löst eller haft för lite vinkel på bommen eller haft den en bit ifrån masten kommer den att sitta sladdrigt och kanske åka ner.Det kan också vara att du har nån annan typ av knytbom. Egentligen spelar det ingen större roll att den sitter världsbäst på den där typen av bom. Man kan faktist fukta snöret och dra det några varv under bommen och sen knyta åt i bommen så hårt man kan. Det sitter ett tag och bommen åker troligtvis inte ner sådär jättefort.
Hoppas min förklaring blev ok, jag har inte använt min knytbom sen det blåste storm sist. 🙂 (Min är rätt liten och hör inte till ett trekantssegel utan ett dacronsegel som följde med min minsta slalombräda.)
-
Tack för all info.
Jag är inte riktig säjer om det är ett trekants segel.
Personen jag köpte brädan ifrån sa att den var 15år
Den är inte rak i bak som dem riktigt gammla utan den har vanlig form.
Ska ta med kameran när jag åker till garaget, brädan ligger där.
Kanske blir surfing i helgen.Vi bor i Uppsala.
Vi tänker börj i en Liten sjö på Landet; nära mitt hus jag köpt.
Flyttar om 3 veckor!Ska skriva ut beskrivningen, så underlättar det när jag ska prova att rigga.
Tips o Trix är alltid välkommna
Mvh
Daniel -
@nybörjarsurfaren 477151 wrote:
Tack för all info.
Jag är inte riktig säjer om det är ett trekants segel.
Personen jag köpte brädan ifrån sa att den var 15år
Den är inte rak i bak som dem riktigt gammla utan den har vanlig form.
Ska ta med kameran när jag åker till garaget, brädan ligger där.
Kanske blir surfing i helgen.Vi bor i Uppsala.
Vi tänker börj i en Liten sjö på Landet; nära mitt hus jag köpt.
Flyttar om 3 veckor!Ska skriva ut beskrivningen, så underlättar det när jag ska prova att rigga.
Tips o Trix är alltid välkommna
Mvh
Danielursäkta att jag som kite surfare kommer in på tråden men betalade du pengar får dom gammla grejerna.. 😀 jag har lite nyare grejer du kan få för tusing och en 5 hundring när du lärt dig inte nytt men betydligt nyare en bic vivaci 263 och en del segel vet ej hur det e med fenor och mast fötter bommar master åså kanske till och med har 1-2 bräder till du kan få på köpet…
-
Då är det nog ett dacronsegel (färgglatt och prassligt, ej segelduk) och bommen är förhoppningsvis av den typ jag beskriver. Annars vore det konstigt med knytbom. (Alltså om det vore ett modernare genomskinligt monofilmsegel ihop med en knytbom.)
Fast jag undrar om det inte är närmare 20 år. 93 var seglen “rätt moderna”. Iaf när jag tittar på mina slalomgrejer (både gaastra å np).
Om du bara får med ett segel, kolla vad det är för storlek. Om du ska segla på en sjö så kan du behöva rätt stora segel för att få fart på det. Och då behöver du lång mast och stor bom också. I början är det ju lugnt att träna på men efter ett tag kommer du vilja att det går fortare och fortare, och i en liten sjö brukar det vara rätt mycket träd runt om som stjäl vind för dig.
Vore kul om du fotade grejerna och la upp bilder här så kan vi tipsa om vad du kan göra för billiga uppgraderingar eller om nån har nåt att ge bort.
🙂Om du ska va ute på landet med grejerna så skulle jag kolla över alla tampar och köpa nya på watski eller nåt om det är slitet och skaffa en rulle silvertejp för att laga det som går sönder. 😉
-
@Carl R 477162 wrote:
Då är det nog ett dacronsegel (färgglatt och prassligt, ej segelduk) och bommen är förhoppningsvis av den typ jag beskriver. Annars vore det konstigt med knytbom. (Alltså om det vore ett modernare genomskinligt monofilmsegel ihop med en knytbom.)
Fast jag undrar om det inte är närmare 20 år. 93 var seglen “rätt moderna”. Iaf när jag tittar på mina slalomgrejer (både gaastra å np).
Om du bara får med ett segel, kolla vad det är för storlek. Om du ska segla på en sjö så kan du behöva rätt stora segel för att få fart på det. Och då behöver du lång mast och stor bom också. I början är det ju lugnt att träna på men efter ett tag kommer du vilja att det går fortare och fortare, och i en liten sjö brukar det vara rätt mycket träd runt om som stjäl vind för dig.
Vore kul om du fotade grejerna och la upp bilder här så kan vi tipsa om vad du kan göra för billiga uppgraderingar eller om nån har nåt att ge bort.
🙂Om du ska va ute på landet med grejerna så skulle jag kolla över alla tampar och köpa nya på watski eller nåt om det är slitet och skaffa en rulle silvertejp för att laga det som går sönder. 😉
np kom med sitt twincam segel -92 om jag inte minns fel mmm dacron som mitt gammla klepper segel det var grymma grejer det
-
NP MKII var väl -92 va? 🙂 Monofilm å cambers på allt utom översta. Seglade ett sånt på midsommarafton.
-
@surfbasse 477168 wrote:
-99 om jag inte minns fel hade först en 96 som blev stulen :mad2:
Tråkigt med brädan…
263 fanns -95 och -96 iaf enl surfspullen.nl. Finns säkert modeller som inte är med där också. -
@Carl R 477169 wrote:
NP MKII var väl -92 va? 🙂 Monofilm å cambers på allt utom översta. Seglade ett sånt på midsommarafton.
faan då måste twin cam va äldre jag har haft både mk2 och mk4 jag körde twincamet med min första tiga De plastic 260 utan genomgående fen box när kom genomgående fen box då måste kommit 90-91
-
Ja twin cam är äldre. Om det hette twin cam wave/slalom så är det 90 eller 91. Jag har kvar np-broschyrerna från bägge åren så om jag orkade så skulle jag kunna kolla. Annars är NP:s klassiska filmer ett bra tips för att årsbestämma de där seglen.
-
Nu har jag varit i garaget och försäkt riggat mast med bom o segel.
Gick tyvärr ige vidare måste saknas ett rep.Bifogar lite bilder så kan man kanse få lite bättre hjälp?
Ska repet sitta där, eller är det där man skulle binda om masten med “öglan”?
Åt viket håll ska denna del pecka avfasningen framåt eller båkåt? -
Uj, det där var gamla grejer du.
Den där tjocka tampen är upphalstampen som du använder för att dra upp seglet. Hur du får fast den bommen har jag ingen susning om. Jag skulle bara knyta lite så det sitter skapligt å sen se glad ut.
Logga in för att svara.