Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg hjälp Gammal!! Mistral

• robin

Medlem
    1 juli, 2008 vid 05:36

Kolla den här annonsen:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/18703/cat/13

Bra moderna bommar för 100-200kr. Kolla på seglet om det står några mått som bommen ska ha, och så ringer du honom. Bor ni inte på samma ort kan man skicka med bussgods.se för någon hundring eller med posten för lite mer.
    Jag lovar att är en bra idé. Snabbkoppling på bommen är den viktigaste uppfinningen sedan bommen själv.

• jps

Medlem
    1 juli, 2008 vid 06:54

@Robin 479026 wrote:

Kolla den här annonsen:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/18703/cat/13

Bra moderna bommar för 100-200kr. Kolla på seglet om det står några mått som bommen ska ha, och så ringer du honom. Bor ni inte på samma ort kan man skicka med bussgods.se för någon hundring eller med posten för lite mer.
    Jag lovar att är en bra idé. Snabbkoppling på bommen är den viktigaste uppfinningen sedan bommen själv.

Instämmer. Det kommer inte att ta många minuters “¤#&%¤%/&¤%#¤&/¤#ande med knytbommen innan det blir ett oundvikligt beslut att skaffa en riktig. Lika bra att göra det med en gg 🙂

• Knatte

Gäst
    1 juli, 2008 vid 07:46

Frågan är ju bara.. Finns det bommar till salu som är tillräckligt långa? Är det knytbom till seglet, är nog seglet trekantigt och har en bomlängd på 2.60-2.70 cm eller så??

• nyborjarsurfaren

Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:05
    Knatte;479070 wrote:
    Frågan är ju bara.. Finns det bommar till salu som är tillräckligt långa? Är det knytbom till seglet, är nog seglet trekantigt och har en bomlängd på 2.60-2.70 cm eller så??

Ja jag mätte min vet inte hur man mäter , tog iallfall centrum av där masten kommer och till unfär där seglet hamnari bakkant på bommen det var ca 2,55m

Ringde till killen som sålde bom, som bev länkade några inlägg tidigare.
    Men dem var typ halv längden bara!

Så hur knyter man en sådan bom?

Snart blir det buntband!!

• carl-r

Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:41

Du ska ha masten i kilen på insidan av bommen iallafall, det är klart. Jag ser inga hål alls på den mer än det för linan du drar upp seglet med, så jag skulle bara sätta fast snöret med en lämplig knop på ena sidan dra snöret så tajt som möjligt några varv runt masten och sedan knyta fast på andra sidan, kanske dra den 2 varv runt sidan och sen göra halvslag på repet tillbaka?

Om du tycker att masten sitter löst kan du hålla bommen 45 grader mot masten när du knyter och sedan försiktigt fälla upp eller ner bommen beroende på hur du gjorde, så att den pekar rakt ut. Sedan fäster du uthalet.

Var försiktig så att du inte knäcker masten bara. Den ska sitta tajt, men ja, du vet, det kan gå sönder.
    Ska du låta det vara uppriggat hela tiden kan du ju fixera med silvertejp. 🙂
    Se till att bommen är brösthöjd ungefär, eller något högre. Du behöver nog inte axelhöjd eftersom brädan inte är planande och det är enklare i början med en inte för hög bom.

• petter_f

Medlem
    1 juli, 2008 vid 12:46

Read this link.

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41453

I gave tried to give a ‘step by step’ and don’t know if anyone came with a better explanation. I just re-read mine and it’s not the clearest but give it a read and see if it suites your situation.

• nachoman

Medlem
    1 juli, 2008 vid 14:35

Självklart är det bättre, lättare osv med nya grejor, men nu har ju du de här sakerna och de går att köra på. Körde själv knytbom när jag började i slutet på -80-talet och en bit in på -90-talet. Man ska härdas lite som nybörjare!!

Det är lite trixigt men se till att få klykan i bommen dikt an mot masten och sen är det bara att testa lite olika knopar. Med största säkerhet blir man förbannad som fan efter en stund på vattnet då den garanterat gradvis kommer att släppa och hamna längre och längre från masten. Men det går att rigga om ute på vattnet också.

Ut och kör bara, man lär sig inte mer för att man har nya prylar. Dock lär man sig kanske ännu snabbare.

Good riddance ;O)

• nyborjarsurfaren

Medlem
    1 juli, 2008 vid 15:15

Någon som kan rekomedera ett bra “tågvirke” Rep och knyta fast bommen med?

Kanske finns något bra på Jula Biltema typ

• nlc

Medlem
    1 juli, 2008 vid 15:25

Typ 6-8 mm tamp med mantel funkar. Men som flera sagt innan, en bom med snabbkoppling kostar från 500 beg upp till max 2000 för ny i alu. Finns i längder upp till typ 285.

• nyborjarsurfaren

Medlem
    1 juli, 2008 vid 17:52

Jag var in båttillbehör affär och köpte 2m 6mm tågvirke Säker med mantel (den hade ett extra flätande hölje)

Ja jag får prova mig fram då med lite olika knop.

För det där med bom med snabbkoppling kommer inte att funka på mitt trekantsegel (finns ingen öppning, innanför masten för bommen.)
    Bara utanför Framför masten.

Ja jag får prova att lära med dessa saker, sen som sagt har kompisen en nyare bräda med snabbkoppling på bommen!

Så vi kommer att köra med båda parallet, för att lära oss lite snabbare (ev!)

• carl-r

Medlem
    1 juli, 2008 vid 18:53

@nybörjarsurfaren 479272 wrote:

För det där med bom med snabbkoppling kommer inte att funka på mitt trekantsegel (finns ingen öppning, innanför masten för bommen.)
    Bara utanför Framför masten.

Bommen är alltid framför seglet vid masten. 🙂

• nyborjarsurfaren

Medlem
    1 juli, 2008 vid 19:20
    Carl R;479286 wrote:
    Bommen är alltid framför seglet vid masten. 🙂

Jo det vet jag, men det jag menade var för snabbfästet att få igenom.

Dem filmer jag sett på nyare master, när dem riggar verkar det vara utskärning en bra mitt innanför masten.

Jag har bara en utskärning för främre halvan av maströret, det var lagom tajt att få ett snöre runt masten tyckte jag.

• Knatte

Gäst
    1 juli, 2008 vid 19:31

@nybörjarsurfaren 479292 wrote:

Jo det vet jag, men det jag menade var för snabbfästet att få igenom.

Dem filmer jag sett på nyare master, när dem riggar verkar det vara utskärning en bra mitt innanför masten.

Jag har bara en utskärning för främre halvan av maströret, det var lagom tajt att få ett snöre runt masten tyckte jag.

Får du igenom ett snöre, så får du igenom en snabbkopplingsbom också. Men vänta med att köpa ny bom. Köp mast/bom/segel i ett paket senare, när du har surfat lite mera..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg hjälp Gammal!! Mistral

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.